Kamal Oh Kamalia 11

Dari jauh aku perhatikan dia. Ceria bergelak tawa bersama teman-temannya. Secara tak langsung menyeret aku untuk tersenyum sekali. Sesekali teman-temannya menunjuk ke arah aku. Seolah-olah mereka sudah tahu aku asyik memerhatikan mereka dari jauh. Dan tatkala Azlin Nasihin menoleh kepadaku, aku hadiahkan senyuman manis padanya. Dia tidak membalas tetapi tertunduk dan berpaling semula. Aku menahan sabar. Susah sangat aku hendak mendapat senyuman balas dari gadis itu.

Di tangan aku sekeping nota yang tertulis nombor telefonnya, aku pandang sayu. Masih berkira-kira mahu menelefon dia atau tidak. Terdetik di hati ingin mencuba nasib. Akan dilayankah panggilanku nanti? Hatiku gusar bercampur takut. Malu bukan kepalang jika aku ditolak mentah-mentah oleh gadis itu. Namun untuk mengenal erti putus asa itu bukanlah aku. Ini adalah Kamal Lutfi bin Anuar. Tidak ada istilah mengalah dalam kamus hidup aku.

Aku keluarkan telefon bimbitku berjenama Nokia N97. Cuba mendail nombor yang tertulis di nota itu. Sabar menanti dengan debaran yang bukan sedikit. Aduh, jantung aku ni kenapa pula? Berdebar-debar bagai nak terkeluar dari tempat asalnya. Dari jauh aku melihat Azlin Nasihin teraba-raba beg sandangnya, mencari telefon barangkali. Aku tersenyum kecil bila melihat telefonnya sudah berada di tangan.

“Hello, assalamualaikum.”

Aduhai, suara dia. Aku hampir-hampir cair mendengarnya. Lembut dan manja. Ini yang buat aku makin geram kat dia ni.

“Hello?”

“Err.. hello, walaikumsalam.”

“Siapa ni?”

“Err.. saya Kamal Lutfi. Ini Azlin Nasihinkan?”

“Ya saya. Ada yang boleh saya bantu?”

“Err.. tak ada apa sebenarnya, cuma.. nak berkenalan dengan awak saja. Boleh ke?”
“Mana dapat nombor telefon ni?”

“Adalah..”

“Maaf, saya tak berminat.”

Aku terkedu. Talian sudah dimatikan. Terkebil-kebil aku memandang telefon sendiri. Biar betul minah ni? Macam tu aja? Betul-betul jual mahal! Kenapa susah sangat aku hendak mendekati kau Azlin? Kenapa kau tidak mahu memberi sedikit peluang untuk aku? Adakah kau tidak sedar kewujudan aku di sini? Atau kau sudah punya kekasih hati? Aku mengeluh. Tidak ada guna aku merintih begitu. Hakikatnya, belum lagi berjuang aku sudah tewas. Sakit memang sakit. Bagai dicucuk-cucuk hati aku ni. Nampaknya aku tidak ada jalan lain lagi. Jalan terakhir untuk aku mengenali dia adalah dengan meneruskan rancangan gila aku tu. Kau tunggu Azlin Nasihin, suatu hari kau akan jadi milik aku juga!

***

Kak Effa merenung tepat ke arahku. Tiba-tiba aku jadi gelisah dengan renungan itu. Marah ke kakak sepupu Dina ni? Habislah kalau dia marah. Habislah kalau dia tak mahu tolong aku. Aku jelling Dina di sebelah Iqbal. Senyuman manisnya mekar di bibir. Iqbal pula buat muka selamba. Cuma aku, cuma aku yang gelisah serta berdebar dengan penerimaan kak Effa tentang idea gila aku tu.

“Boleh ke kak?”

Dina akhirnya bersuara menyelamatkan keadaan. Memang aku sedikit rimas dengan suasana yang bisu dan kaku itu.

“Berapa lama masa yang kamu dah setkan?”

Kak Effa merenung tepat ke arahku. Tiada reaksi marah di wajah kak Effa. Sedikit sebanyak membuat aku lega.

“Err.. maksud kak Effa? Set macam mana tu?”

“Yelah, kamu nak jadi housemate dia tu dalam masa terdekat ni juga ke?”

“Nampaknya begitulah kak.”

“Kalau begitu latihan kita sangat padat dan ketat.”

“Latihan?”

Kami bertiga bersuara serentak dan saling berpandangan sesama sendiri.

“Yelah. Habis tu korang ingat akak nak make over Kamal ni macam tu aja ke? Memanglah akak boleh transform muka dia jadi lawa tapi tingkah laku dia, habit dia, gaya jalan dia? Tu semua kena ambil kira. Barulah tembelang tak pecah.”

Terkebil-kebil aku mendengarnya. Begitu banyak sekalikah perubahan yang akan aku buat demi memenangi sekeping hati Azlin Nasihin? Sanggupkah aku?

“Sanggup Kamal?”

Ternyata soalan yang sama diajukan pada diri sendiri terpancul keluar dari bibir kak Effa yang sudah pun berwajah manis. Pasti gelihati melihat reaksi aku. Aku pandang Iqbal. Ternyata dia dan Dina sudah mengulum senyum.

“Kalau nak gelak tu, gelak ajalah. Tak payah nak cover-cover. Ingat aku tak tahu otak korang tu fikir apa?”

Tanpa menmbuang masa Iqbal dan Dina meledak tawa tanpa memikirkan perasaan aku lagi. Mengundang senyuman lebar dari bibir kak Effa.

“Hantu korang!”

“Aduh, sakit perut aku.. sabar ajalah.”

Ketawa Dina beransur-ansur hilang sambil mengesat matanya yang berair. Amboi, gelakkan aku tak ingat dunia. Ketawa Iqbal juga sudah reda.

“Sanggup ke Mal?”

Iqbal mengulang soalan yang sama. Aku merenung kak Effa. Wanita itu mengangkat kening sambil tersenyum. Kalau ikutkan hati memang tak sanggup nak jalani latihan tu. Tapi demi cintaku pada Azlin Nasihin membuat aku nekad menerimanya.

“Saya sanggup kak.”

“Bagus!”

“Err.. bila boleh mula?”

“Amboi, Kamal tak sabar-sabar eh?”

Aku cuma tersengih dengan soalan Dina itu.

“Kalau kamu nak sekarang pun boleh.”

“Err.. sekarang? Sekarang tak boleh kak. Err.. boleh saya tahu macam mana schedulenya? Bukan apa saya tak nak clash dengan study saya kak.”

“Okey kalau macam tu, ikut schedule belajar kamulah. Habis kuliah kamu ke sini. Kalau boleh hari-hari lagi bagus. Cepat sikit habisnya. Kamu pun nak dah tak sabar-sabar kan?”

Sekali lagi Iqbal tergelak. Aku hanya mampu menjeling geram. Kalau ikutkan hati memanglah tak sabar. Tapi untuk tidak nampak cacat celanya terpaksalah aku menjalani latihan ini dengan sabar.

“Err.. lagi satu kak. Err barapa cost semua ya?”

Kak Effa cuma tersenyum memandangku. Kemudian dia tergelak halus. Apa ke pelik minah ni? Aku tanya dengan serius dia boleh gelak-gelak pulak. Janganlah dia kenakan bayaran yang mahal. Mahu ikat perut aku dibuatnya nanti.

“Itu kita kira kemudian ya Kamal. Yang penting training dulu. Dah puas hati dengan hasilnya nanti, baru kita discuss about payment. Ok dear?”

Aku hanya tersengih. Kalau macam ni susahlah aku nak buat bajet. Sekurang-kurangnya bagilah klu. Tanpa sedar aku pun mengangguk perlahan. Seolah-olah bersetuju saja dengan keputusan kak Effa itu.

“Okey, kalau macam tu esok kita start ya. Boleh?”

“Boleh. Boleh sangat kak.”

Gaya aku yang tak sabar tu mengundang gelak yang bukan sedikit dari mereka bertiga. Lantak koranglah. Jadikanlah aku ni bahan ketawa korang hari ni. Demi Azlin Nasihin aku redha. Sudahnya aku juga tergelak sama.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment