Rajuk Sang Hati 17

“Dahlah Qai, tak payah nak menung-menung lagi.”

“Kau tak faham apa yang aku rasa Mai.”

“Okey bagitahu kita orang apa yang kau rasa?”

Azura menghulurkan semangkuk bihun sup padaku. Aku hanya menggeleng. Seleraku mati. Tuduhan Atikah dan pandangan sinis rakan sekelas yang lain mematikan seleraku. Mood aku terbang melayang. Aku rasa macam nak balik saja.

“Nissa? Kenapa tak makan?”

Aku menoleh. Hasnul Amin tersenyum manis sambil melabuhkan punggung di sebelahku. Aku beralih pandang pula pada Azrai yang duduk berhadapan denganku. Azura menarik semula mangkuk sup kepunyaannya.

“Zura, itu bukan Qai punya ke? Kenapa kau ambil?”

“Aku punyalah! Aku bagi dia tadi, haram tak diusiknya.”

“Azrai, kau tolong beli apa-apa makanan untuk Qai ni, dia lansung tak beli apa-apa pun tadi.”

“Qai, kau nak apa? Aku belikan.”

Aku tersenyum hambar. Perlahan aku menggeleng.

“Share mi goreng aku nak?”

Aku geleng lagi.

“Tak payah susah-susahlah Azrai, aku offer bihun sup aku pun dia tak sentuh, nak share mi goreng kau…. huh, kirim salamlah.”

“Atau Nissa nak share nasi lemak saya ni?”

Aku geleng.

“Qai janganlah macam ni, aku risaulah. Karang perut kau masuk angin macam mana?”

“Korang janganlah risau pasal aku. Aku tak mood nak makan.”

“Qai, sudah-sudahlah tu. Pedulikan si Atikah tu.”

“Aku tak faham, kenapa semua ni berlaku? Kebetulan atau memang disengajakan?”

“Aku rasa disengajakan.”

Pantas mataku menangkap raut wajah Azura.

“Kenapa kau cakap macam tu?”

“Cuba kau fikir Qai, dari time pj tadi dia bengang dengan kau. Tak mustahil dia perangkap kau tau.”

“Zura, tak baik tuduh-tuduh orang macam tu.”

“Bukanlah tuduh, tapi aku agak aja.”

“Tapi apa salah Qai ni?”

“Mana aku tahu. Kot-kot si Atikah tu minat kat kau, Qai yang jadi mangsanya.”

“Eh, apa pulak aku? Tak ada maknanya. Aku tak kebulurlah pompuan macam tu.”

Azrai buat aksi geli-geleman. Aku hanya terenyum kecil.

“Kau tak kebulur, tapi Atikah tu yang kebulur kat kau.”

Kata-kata Hasnul Amin itu membuat kami semua tergelak besar.

“Haah betullah. Aku sokong!”

“Eleh, cakap orang, entah-entah Atikah tu tak puas hati kat Qai sebab syok kat kau tak?”

Hasnul Amin terdiam. Aku merenungnya. Dia juga merenungku. Mata kami bertaut.

“Ada apa-apa bukti ke untuk menyokong cakap kau tu?”

“Kau tengok ya Hasnul, kalau Atikah tu nak berdengki dengan Qai sebab aku, dah lama dah tau. Sebab aku syok kat Qai ni dari form 1 lagi. Tapi kenapa selepas kau datang aja baru Atikah buat perangai?”

Kini semua mata memandang Hasnul Amin. Lelaki itu memandang tepat ke mata Azrai.

“Tak mungkin!”

“Kenapa tak mungkin?”

Kami besuara serentak.

“Sebab aku tak cakap pun aku suka kat Nissa. Kenapa dia nak jealous pulak?”

“Dia tahu ke kau tak cakap kau suka kat Qai?”

Hasnul Amin menjungkit bahu. Aku rasa lain macam. Kenapa perbincangan ini melibatkan perasaan pula? Aku jadi malu sendiri.

“Itu bermakna dia anggap kau suka kat Qai.”

Azura membuat kesimpulannya sendiri.

“Sebab?”

“Sebab sejak kau datang sini, kau rapat dengan Qai. Ya, aku rasa memang itulah puncanya.”

“Tapi aku rapat dengan korang jugakan?”

“Secara tak lansunglah, kan? Sebab kami ni bestfriend Qai, nak tak nak kau kena ngam dengan kita orang juga. Betul tak?”

Hasnul Amin diam. Topik perbualan ini dah tak menarik minatku lagi. Aku bangun.

“Nissa nak pergi mana?”

“Toilet. Nak ikut ke?”

Hasnul Amin tersengih.

“Qai, kita orang ikut sekali.”

“Tak apalah korang makanlah dulu. Karang aku datang balik. Kejap aja.”

Aku terus melangkah. Secepat yang boleh. Tak best lansung bila aku jadi bahan utama perbualan mereka.

1 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

hohohoho....
atikah 2 jeles ngn klbihan yg di miliki oleh qai...
besalah pmpuan...
x blh pshkan ngn cmburu...

Post a Comment