Rajuk Sang Hati 29

Sudah dua minggu atuk pergi. Aku sudah boleh menerima hakikat kehilangannya. Kini aku kembali bersemangat semula. Aku lihat Azura tersengih-sengih. Mesti ada sesuatu ni.

“Kenapa Zura tu Mai? Tersengih-sengih macam kerang busuk. Angau ke?”

“Lebih kuranglah.”

“Maksud kau?”

“Lupa ke? Hari ni kan ada pertandingan debat.”

“Oh, ya ke? Dengan sekolah SMPS kan?”

“Haah. Tu pasallah dia tersengih-sengih tu.”

“Oh, ni mesti budak yang dia minat tu ada datang ek? Sapa ke nama dia… ha, Hisham.”

“Ala, bukan Hisham aja yang datang, separuh budak-budak SMPS datang bagi sokongan.”

“Oh, patutlah aku tengok budak-budak perempuan sekolah ni tergedik-gedik. Termasuklah minah tu, tersengih-sengih.”

“Itu sengih bahagialah, kau ni pun.”

“Ha? Sengih bahagia?”

Aku tergelak. Tiba-tiba Maisarah mengosok-gosok lenganku.

“Aku lega Qai yang lama dah kembali.”

Aku senyum.

“Teruk sangat ke aku murung dalam masa dua minggu ni?”

“Teruklah juga. Muncung aja.”

Aku tersengih.

“Sengih pulak dia.”

“Ini sengih bahagialah.”

Kami sama-sama tergelak dengan lawak bodoh aku itu.


*************


Aku masih berbaris untuk membeli makanan. Maisarah sudah ke depan. Kalau pasal mencelah dan potong barisan, bagilah kat dia. Aku berpaling mencari kelibat Azura. Mana dia?

“Assalamualaikum.”

“Walaikum… salam”

Aku kaget saat aku menoleh, Irfan dan Hisham berdiri di sisiku. Seulas bibir Hisham mengukir senyuman mekar. Irfan, seperti biasa diam tanpa ekspresi.

“Hai, Qairunissa. Apa khabar? Dah okey?”

“Alhamdulillah.”

“Err, nak makan ke? Jomlah saya belanja.”

“Tak apalah, terima kasih.”

“Jangan begitu, saya ikhlas ni.”

Aku diam. Nak jawab apa ni? Takkan aku nak terima pelawaan si Hisham ni? Karang Irfan kata aku gatal pulak. Aku cari Maisarah. Mana pulak dia pergi? Tadi Azura hilang, sekarang dia pulak yang lesap.

“Qairunissa?”

“Ha? Oh.. err tak apalah, tadi saya dengan kawan.”

“Tak apalah ajaklah kawan awak sekali. Saya pun dengan Irfan ni.”

Aku pandang Irfan. Dia merenung tepat ke mataku.

“Oh ya, kalau awak nak tahu, inilah cousin saya.”

Mataku membulat. Sepupu? Irfan sepupu Hisham? Aku pandang Irfan dan Hisham silih berganti. Kenapa lain? Kenapa Hisham tak macam mix pun? Hisham tersenyum panjang.

“Saya melayu sejati. Tak ada mix-mix.”

Aku tersipu. Macam tahu pulak dia apa yang berada dalam kepala otak aku ni. Aku lihat Irfan tersenyum kecil.

“Qai, eh?”

Aku berpaling bila Maisarah sudah berada di sisiku. Gadis itu melemparkan senyuman kepada dua jejaka tampan di hadapanku itu. Senyuman Maisarah itu dibalas Hisham. Tetapi tidak pada Irfan. Dia masih merenungku. Aku tunduk. Sedikit sebanyak renungannya itu menggetarkan naluriku.

“La, kau tak beli lagi ke? Cepatlah sikit.”

“Okey.”

“Aku duduk dulu ya.”

Aku angguk. Cepat-cepat berpaling dan mara ke depan. Dah tak ramai pelajar. Aku tahu Hisham dan Irfan berbaris di belakangku.

“Makcik, mi goreng dengan milo ais ya.”

Aku seluk poket, bila makcik kantin meletakkan makananku di kaunter. Tiba-tiba melintas not lima ringgit dari arah belakang.

“Tak apa makcik, saya bayarkan.”

Aku berpaling. Hisham tersenyum lebar.

“Eh, tak apalah awak, tak payah susah-susah. Saya bayar sendiri.”

“Kan saya cakap saya belanja tadi.”

“Tak apalah, lain kali ya?”

“Janganlah macam tu, saya ikhlas ni.”

“Eh, tak baiklah macam ni. Saya tak nak susahkan sesiapa.”

“Tak susah pun.”

“Dah bayar dah.”

Makcik kantin bersuara selamba. Aku berpaling semula.

“Siapa yang bayar makcik?”

“Tu.”

Makcik kantin muncungkan mulutnya ke arah seseorang. Irfan? Lelaki itu sedang berlalu ke sinki. Irfan bayarkan makanan aku? Sukar untuk aku percaya. Aku pandang Hisham. Lelaki itu hanya menjungkit bahu. Aku ambil makananku dan berlalu ke arah Maisarah yang sedia menunggu.

“Lamanya?”

Aku senyum. Tak tahu senyuman aku itu manis atau pun hambar. Yang aku pasti sangat, senyuman aku tu senyum gabra. Tak sangka Irfan belanja aku makan. Dalam pada aku bertelagah sekejap dengan Hisham, Irfan bayarkan makananku. Macam mimpi pula aku rasa. Aku tahu mesti Irfan bosan menunggu atau mendengar aksi tarik tali aku dan Hisham tadi.

“Boleh kami duduk sini?”

Aku menoleh. Hisham bersama senyum lebarnya menatang nasi lemak dan segelas sirap limau.

“Boleh, duduklah. Ini bukan meja VIP pun, duduk aja.”

Hisham tergelak kecil dengan kata-kata Maisarah itu. Aku hanya tersenyum kelat.

“Fan, kita duduk sini ya?”

Aku lihat Irfan hanya mengangguk dan meletakkan mi goreng dan milo aisnya. Eh? Seleranya sama dengan aku! Seketika kami diam tanpa bicara. Masing-masing sibuk dengan acara makan. Aku pula, begitu kelu untuk mengucapkan terima kasih kepada Irfan. Nantilah!

“Err, awak Hishamkan? Budak SMPS?”

Maisarah ni pura-pura tak kenal pula. Hairan!

“Ya saya, dan awak siapa ya? Saya dah lupalah nama awak.”

“Maisarah.”

“Maisarah. Hmm, what a nice name.”

Maisarah tersenyum.

“Err, awak masuk ke acara debat tu?”

“Masuk.”

“Oh, dahsyat ya awak. Tapi terus-terang saya cakap saya akan sokong sekolah saya.”

Kata-kata bersahaja Maisarah itu mengundang tawa Hisham dan senyuman kecil Irfan. Aku juga tergelak halus.

“Bukan awak saja, cousin saya ni pun akan sokong sekolah SMAB juga.”

“Cousin? Oh, abang pengawas ni cousin awak. Tapi betullah tu, sekolah awak bawa penyokong satu bas, tak payahlah kami susah-susah nak sokong awak lagi.”

“Ala, at least bagi chancelah kat cousin sendiri.”

“Jangan harap!”

Tiba-tiba Irfan bersuara. Maisarah dan Hisham tergelak. Aku diam dan terus menikmati mi goreng. Sungguh enak rasa mi goreng makcik kantin hari ni. Kenapa agaknya? Mungkin sebab Irfan yang bayarkan atau Irfan duduk semeja dengan aku? Hisyy, perasan betul kau ni Qairunissa! Sikit pun dia tak endahkan kaulah. Hati kecilku bersuara.

“Tengok tu, betul tak saya cakap?”

Maisarah tergelak manja. Amboi, gedik juga kawan aku sorang ni.

“Apa tajuknya?”

“Buli.”

“Wow, gempaknya tajuk. Teks dah ready?”

“Sikit aja. Yang lain semuanya kat sini.”

Jari telunjuk Hisham menyentuh dahinya. Ramah juga si Hisham ni. Perbualan ketika makan itu banyak dimonopoli oleh Maisarah dan Hisham. Sedangkan aku dan Irfan hanya membatu.

“Qairunissa, diam aja?”

Aku hanya mampu tersenyum manis.

“Dia ni pemalu sikit, Hisham.”

Cis! Maisarah ni. Jangan nak mereka-reka ceritalah. Sejak bila pulak aku jadi pemalu? Kalau aku ni pemalu tak adalah aku selalu kena denda.

“Oh ya ke? Malu kat siapa? Saya ke?”

Hisham merenungku dengan pandangan yang sungguh bermakna. Sempat pula aku menjeling Irfan. Lelaki itu mengacau-ngacau milo aisnya sambil tersenyum sinis. Tiba-tiba aku rasa tersindir dengan perlakuan Irfan itu.

“Tak adalah. Saya bukan pemalu. Kalau saya ni pemalu saya tak akan selalu kena denda.”

“Kena denda?”

“Ya, kena denda. Kalau tak percaya tanyalah sepupu awak tu. Nama saya pasti banyak dalam buku pengawas.”

Tiba-tiba aku dapat kekuatan untuk membalas balik sindiran Irfan itu. Aku ulang balik kata-kata Irfan padaku dulu. Maisarah tersenyum kelat.

“Betul ke Fan?”

“Yup. Banyak sangat.”

Kali ni aku pula yang terdiam. Banyak sangat? Betul ke? Hisham merenungku kembali. Perasaan ingin tahu menyimbah riak wajahnya.

“Apa kesalahan awak?”

“Macam-macam.”

“Hmm, tak sangka, nakal juga awak ni ya.”

Aku tersenyum kecil. Maisarah juga tersengih.

“Dia ni nampak aja nakal Hisham, tapi manja.”

“Selalunya budak manjalah nakal. Betul tak?”

“Nakal tak semestinya jahat, kan?”

Maisarah tokok-tambah. Menjadi-jadilah pulak ramahnya kali ni. Mentang-mentanglah Azura tak ada. Eh, mana dia pergi? Aku panjangkan tengkuk, mataku melilau mencari Azura.

“Qai, kenapa kau?”

“Zura mana?”

“La, baru perasan ke dia tak ada? Dia cakap kat aku tadi dia sakit perut nak pergi toilet.”

“Oh..”

“Siapa Zura?”

“Kawan kami sorang lagi.”

“Oh, yang malam tu ya.”

“Haah. Yang sweet tulah, yang mana lagi.”

Hisham tergelak kecil.

“Sweet lagi Qairunissa.”

Aku hampir tersedak air milo. Cepat-cepat aku telan. Berair sekejap biji mata aku.

“Betul tak Fan?”

Irfan merenung aku. Kami bertentang mata seketika, aku buat-buat kacau milo aisku yang lagi sikit nak habis.

“Sweet sangat.”

Rasa nak gugur jantung aku bila mendengar suara Irfan memujiku. Sungguh lunak dan merdu pada deria dengarku. Aku lansung tak angkat muka. Tak tahu ekpresi yang bagaimana aku harus tunjukkan. Yang aku tahu mukaku hangat. Aku perasan mata Maisarah dan Hisham merenungku. Aku gabra.

“Dah Mai? Jomlah, pergi toilet cari Zura. Lama sangat dah ni.”

“Haah jom, entah pengsan ke apa dia kat dalam toilet tu. Makan pun belum.”

Bagus! Alasan yang paling logik sekali untuk aku mengangkat punggung. Aku tahu Maisarah perasan aku gabra. Nasib baik dia ikut saja cakap aku. Selamat!

“Okeylah Hisham, nice to know you. Good luck for today.”

“Me too. Thanks anyway. Jangan lupa tengok tau.”

“Oh, tak akan lupa. Saya suka debat. Suka tengoklah.”

Mereka tergelak.

“Qairunissa?”

“Hmm, InsyaAllah. Good luck.”

“Thanks. Kalau boleh datang ya? Awak ada baru saya bersemangat.”

Aku berkerut kening, membuat Hisham tergelak. Dan Irfan matanya bagai melekat di wajahku.

“Err… awak, terima kasih sebab bayarkan makanan saya tadi.”

Irfan tersenyum manis. Alahai.. ni yang aku lemah ni. Senyuman mahalnya itulah yang menjadi igauan pelajar perempuan sekolah ni.

“Sama-sama.”

Aku melangkah laju tanpa menoleh kebelakang lagi. Terus menuju ke tandas bersama Maisarah.

5 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

kalau irfan pegang nissa, mahu pengsan nissa!!!!!!

Nurul.Liyana said...

waaaa...irfan dh start tunjukkn sweet dia dpn qai...tp hisham pun baik jgk...alahai, sapa la pasangan qai ni?

Anonymous said...

sapalah pasngan qai bayak juga,calon calonnya pun boleh tahan ...ishhh

Anonymous said...

bestnya cerita ni, sweet,hopefully sis dpt smbung crita ni cepat2 :D

Siapalah agaknya org yg atuk mksudkn 2 ye? mulanya adk ingt hisham,tpi mcm irfan pn ada jugak :)

Anonymous said...

ish2 mna stu psngan Qai,sume ada klebihan,apapun tk sbr nk tau smbungan nyew

Post a Comment