Melankolik Cinta Cassandra 7

Patrick Lau memanah tajam ke arah anak gadisnya yang berwajah selamba. Bilakah Cassandra sampai ke sini? Sedar-sedar saja sudah mahu pulang. Tidak mahu tidur di sinikah? Merajuk lagikah? Mujur dia pulang ke rumah awal petang ini. Dapat juga dia menatap wajah kesayangannya itu. Walau hanya sekejap, walau hanya bertembung di halaman rumah, rindu yang membusung di jiwa berderai juga. Namun, Patrick Lau tetap dingin terhadap Cassandra demi egonya yang melangit tinggi.

Cassandra hanya berwajah selamba. Tiada riak marah atau benci bila bertembung dengan ayahnya di halaman rumah. Dia ingin segera pulang. Dia sudah berjanji dengan Christina untuk menemani sahabatnya itu mencari hadiah untuk kekasihnya yang bernama Richard. Kata Christina, esok adalah harijadi Richard. Jadi memang dia terpaksa menolak tawaran ibunya untuk makan malam serta tidur di rumah. Selain tidak mahu mencipta pergolakan baru di antara dia dan ayahnya yang sememangnya sudah tegang. Umpama retak menanti belah.

“Mummy, saya pulang dulu ya. Take care,” Cassandra memeluk ibunya kemudian mencium kedua-dua belah pipi Nyonya Mei Hua.

Sayu rasa hati ingin meninggalkan ibunya sendirian. Walaupun jarak di antara mereka tidaklah sejauh mana, namun oleh kerana persengketaan di antara dia dan ayahnya membuat Cassandra membulat tekad memilih haluannya sendiri.

“Lu jaga diri baik-baik ya. Mesti makan tahu? Jangan asyik kerja saja, lu punya kesihatan mesti mau jaga juga ya?” Pesan Nyonya Mei Hua.

Cassandra tersenyum manis sambil menyeka titisan jernih yang sudah pun hampir menitis ke pipi ibunya.

“Okey mummy, jumpa lagi,” Cassandra melambai ke arah ibunya.
Tanpa pamitan untuk Patrick Lau, Cassandra memecut laju BMW 3 Seriesnya. Sengaja dia ingin menunjuk sikap protes dalam diam terhadap ayahnya. Biar ayahnya sedar, rajuknya bukan main-main. Biar ayahnya sedar, lain kali jangan sewenang-wenangnya mengeluarkan kata-kata yang bisa menghiris kalbu. Bukankah hanya dia seorang saja anak ayahnya? Mengapa langsung tiada tolak-ansur dan sokongan yang diberi?

Mengimbas semula cetusan yang mengakibatkan pertengkaran hebat di antara dia dan ayahnya, membuat dadanya diserbu sebak. Dia mengeluh berat. Sungguh, dia tidak mahu ini yang berlaku. Dia cuba berlembut dengan ayahnya namun keegoan seorang lelaki yang bergelar ayah telah mencabar dirinya sehingga hilang kesabaran yang dipupuk dari kecil. Cassandra berdebat hebat tanpa gentar.

“Nonsense!” Tengking Patrick Lau menyinga.

“What do you mean? You think I’m joking?” Soal Cassandra.

“Ridiculous! All you dream about is such a waste and not convincing! You’re not gonna make it!” Bentak Patrick Lau lagi.

“Is that all? Come on, you don’t even know what you’re talking about. So please, never make your own assumption. It’s my world,” jawab Cassandra bersahaja.

“Your world? Will your so called “world,” might turns you wealth and fame as me?” Soal Patrick Lau. Terasa meruap seluruh tubuhnya kerana menahan amarah. Matanya memanah tajam ke arah Cassandra.

“That’s for sure! Okay, I’ll maybe not wealth as you but to be fame that will be easy. Don’t worry,” kata Cassandra sambil membalas renungan tajam ayahnya itu. Dia langsung tidak takut.

“Heh, stop dreaming!” Patrick Lau tergelak sinis.

Sebagai orang seni, Cassandra benar-benar rasa tercabar. Terasa bagai diperlekehkan bila mendengar ketawa sinis ayahnya itu.

“No, I’m not! I’ll show to you someday daddy and when the time has come, you must be proud of me,” jawabnya tegas.

“Enough! Stop talking about your crap dream! Forget it and just do as per instruct,” tukas Patrick Lau sambil bercekak pinggang.

“Never!” Bentak Cassandra.

“Don’t you dare Cassandra!” Tengking Patrick Lau pula.

“It’s not gonna happened. Just open vacant for my position and I believe, there’s so much eager for it. Just give them a chance,”cadang Cassandra. Dia rasa itu yang terbaik.

“The post is yours only! I don’t care, show up your face in the meeting room by tomorrow morning!” Arah Patrick Lau tegas.

“What?” Cassandra terpinga.

Jika sudah diminta berada di bilik mesyuarat, pastilah ayahnya sudah merancang sesuatu. Pasti dia bakal dicanang untuk mengendalikan sesuatu projek yang dia langsung tidak tahu-menahu. Dia tidak suka. Dia tak nak!

“Yes, proudly announce your great post among directors as planned,” Patrick Lau mula bernada kendur. Dia berharap Cassandra tertarik dengan jawatan yang diberi.

Tepat jangkaannya! Kini giliran Cassandra pula ketawa besar. Sungguh lucu di kupingnya dengan cadangan yang langsung tidak bernas itu. Panahan tajam mata Patrick Lau diabaikan begitu saja.

“Now, it’s your turn daddy,” kata Cassandra sambil menggeleng.

Berkerut dahi lelaki separuh abad itu dengan kata-kata sinis Cassandra.

“You’re actually daydream,” jelas Cassandra sambil memeluk tubuhnya. Dia melawan pandangan tajam ayahnya itu.

“I’m damn serious Cassandra! Show up your face in office by tomorrow morning!” Marah Patrcik Lau. Nada suaranya meninggi semula. Dia berasa geram dan tercabar bila Cassandra mentertawakan dirinya.

“Stop dreaming…,” kata Cassandra perlahan sambil menjulingkan matanya ke atas.

“What did you said?” Tanya Patrick Lau.

“Stop dreaming!” Tengking Cassandra.

Serentak itu pijar menjalar ke seluruh pipinya. Jemarinya bergerak pantas menggosok pipinya yang perit ditampar oleh Patrick Lau. Dia melawan panahan tajam mata Patrick Lau yang sedang menikamnya. Belum pernah ayahnya menampar dia. Malah seingatnya belum pernah ayahnya berkasar dengannya sejak dari kecil. Tetapi malam ini telah berlaku sesuatu di luar jangkaannya. Airmatanya menitis laju. Cassandra berlari menuju ke biliknya dan menghempas pintu dengan kuat sebagai tanda protes.

Dada Patrick Lau berombak kencang menahan amarah dan geram dengan sikap degil dan kelancangan mulut anak gadisnya itu. Menyelinap sedikit kesal. Sejak Cassandra dilahirkan belum pernah lagi dia menjentiknya. Entah apa yang merasuknya kali ini sehingga tega mengangkat tangan. Patrick Lau mengeluh lemah. Kenapalah Cassandra terlalu keras kepala? Kenapalah Cassandra tidak berminat meneruskan perniagaannya? Siapakah yang akan mewarisinya nanti jika tidak dari sekarang Cassandra belajar selok-belok perniagaannya yang sudahpun melangkau ke segenap Asia Tenggara?

Di dalam bilik, Cassandra kelam-kabut mengemas pakaiannya. Dia ingin pergi dari rumah ini. Dia tidak mahu tinggal di sini lagi. Ayahnya sudah tidak menyayangi dirinya lagi. Ayahnya marah dia, ayahnya tengking dia dan ayahnya memukulnya! Dia sedih dan dia tidak mahu berada di sini lagi. Cassandra menangis teresak-esak. Dia ingin membawa haluan sendiri. Dia ingin buktikan kepada ayahnya, dunia seni bukan sampah! Dunia seni juga boleh hidup. Dia tidak akan sekali-kali menjerumuskan dirinya ke dunia perniagaan yang langsung tidak diminatinya itu.

Cassandra menyeka air jernih yang mula terbit. Bibir mungilnya mengukir senyum tipis. Dia kini sudah berjaya. Sudah berjaya mencipta nama di bidang seni. Dunia yang menjanjikan kebahagiaan dan ketenangan untuknya. Dunia yang kononnya dianggap sampah tetapi hakikatnya, dunia seni inilah yang bermakna dan dihormati. Cassandra tersenyum puas. Segala jerih yang dilaluinya terbayar dengan pembukaan galeri seninya setahun yang lalu. Sejak itu rezekinya tidak pernah putus. Malah namanya sering disebut-sebut dan terpampang di dada akhbar dan majalah.

‘Daddy, my world is not a crap!’Perlahan dia bergumam.



0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment