Rajuk Sang Hati 11

Milo ais kegemaranku sekelip mata saja kering. Cuaca hari ni agak panas. Aku mengacau-ngacau ais batu dengan straw. Bunyi-bunyian ais batu yang berlaga sesama sendiri itu mengasyikkan aku.

“Qai, kau kenapa hari ni?”

Aku diam. Maisarah dan Azura saling berpandangan. Aku hanya mengeluh berat.

“Kau okey ke Qai? Kau sakit ke? Ada problem?”

Aku tersenyum hambar pada Azura. Perlahan aku menggeleng. Azura tetap sahabat yang baik. Aku tidak mahu kerana perkara kecil boleh menjejaskan perhubungan kami.

“Aku okeylah.”

“Kalau okey, kenapa asyik termenung aja? Dari pagi tadi aku tengok.”

“Tulah, tak pasal-pasal kena denda dengan cikgu Rohani.”

“Ala, singa betina tu memang sengaja nak kenakan aku. Aku sendiri tak faham apa yang dia tak puas hati dengan aku ni.”

Mereka berdua tergelak.

“Boleh join?”

Satu suara menyapa telingaku dari belakang. Aku menoleh. Azrai dan Hasnul Amin tersenyum pada kami.

“Eh, boleh, boleh sangat. Duduklah Azrai, Hasnul.”

Ramah Maisarah mempelawa dua jejaka poyo itu. Dengan tak malu juga mereka melabuhkan punggung sambil meletakkan pinggan yang berisi nasi lemak. Sama saja selera mereka.

“Nissa makan apa?”

“Nissa?”

Serentak suara Maisarah, Azura dan Azrai meninggi.

“Kenapa si Hasnul boleh panggil kau Nissa?”

Azrai mula tak puas hati.

“Aku special.”

Hasnul Amin tersengih sambil mengangkat kening.

“Special tengkorak kau! Qai, kenapa kau bagi dia panggil Nissa pulak? Aku nak panggil kau tak bagi.”

“Kau tanyalah dia. Kepala batu. Aku suruh panggil Qai dia tak nak. Lantaklah tak kuasa aku nak layan.”

“Azrai, Azrai tak faham-faham lagi ke? Kau tu tak special so, tak bolehlah nak panggil dia dengan nama manja dia tu.”

Azrai merenung Maisarah dengan tepat. Kemudian pandangan dia beralih padaku. Aku buat selamba. Lelaki jenis tak faham bahasa seperti Azrai ini kena buat tak tahu saja. Sikit pun tak menggusarkan aku. Aku capai kuih karipap dan mengunyah perlahan.

“Makan kuih aja Nissa? Kenyang ke?”

“Kenyang. Perut aku bukan besar macam perut kau tu.”

“Makanlah banyak sikit, macam mana nak gemuk.”

“Siapa yang nak gemuk?”

“Qai ni Hasnul on diet. Nak jaga body. Tu sebab ramai mamat kat sekolah ni tangkap lentok tengok body dia.”

“Hoi! Tak ada kerja ke?”

Maisarah tersengih. Geram pulak aku. Body aku jadi bualan di depan lelaki bukan muhrim. Azrai masih merenung tepat ke mataku. Hasnul Amin juga tersenyum lawa.

“Nissa, sakit tak kaki kau?”

“Hah?”

“Tadi dalam makmal kau berdiri lama. Dua period tu.”

“Lenguhlah sikit.”

“Nanti balik rumah jangan lupa sapu minyak angin tau.”

Aku hanya tersenyum. Sempat juga mataku mengerling ke arah Azrai. Lelaki itu merenung Hasnul dan aku silih berganti. Maisarah dan Azura juga mengulum senyum. Hasnul Amin masih merenungku.

“Korang dah ke? Aku nak pegi toilet ni.”

Aku dah mula gelabah. Direnung oleh dua jejaka sekaligus betul-betul buat aku kurang selesa. Aku bangun, diikuti Maisarah dan Azura.

“Okeylah Hasnul, Azrai, kita orang blah dulu. Si Qai ni tiba-tiba ada butterfly in the stomach.”

“Ha? Apa tu?”

“Hai Azrai, Azrai.. bengap betul. Dah kau dan Hasnul ni usya-usya si Qai ni, nervouslah minah tu. Apalah!”

Hasnul tergelak. Aku buat selamba saja. Maisarah ni terlalu berterus-terang kenapa? Tebal muka aku. Aku menarik tangan Azura. Lagi lama aku di situ, lagi haru dibuatnya.

“Eh, korang tunggulah.”

Maisarah yang sudah ketinggalan cuba mengejar kami. Sekilas aku melihat Hasnul Amin dan Azrai masih merenungku dari jauh. Aduhai….

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment