Rajuk Sang Hati 33

Pagi ini aku ke sekolah dengan penuh bersemangat. Hatiku yang penuh dengan kuntum-kuntum cinta Irfan mengharum mekar. Irfan yang ku puja berkongsi perasaan yang sama denganku. Bezanya kami saling mendiamkan diri, saling memendam rasa, saling menunggu siapa yang patut mulakan.

“Hai Qai, awal hari ni?”

Azrai menyapa dengan sekuntum senyum yang agak lebar. Bukannya tidak tampan lelaki ini. Kumisnya baru saja nak tumbuh, wajahnya bersih dari anasir jerawat, alis lentik macam perempuan. Kalau tak silap aku peminatnya pun bukan sedikit. Maklumlah kapten pasukan bola sopak sekolah. Pastilah jadi tumpuan. Ironinya dia menjadi peminat setiaku sejak aku di tingkatan satu lagi. Cukup setia.

“Qairunissaku sayang, kenapa termenung?”

Aku tersentak. Sayang? Tiba-tiba wajahku meruap panas mendengar perkataan itu. Alahai Azrai, sayang sangat ke kau pada aku? Sayangnya, aku tak sayang pun pada kau. Kalau ada pun hanya sebagai kawan saja. Senyuman manis ku hadiahkan padanya.

“Macam tulah, pagi-pagi dah berwajah manis, baru bersemangat aku nak belajar.”

Aku tergelak. Menoleh ke pintu bila mendengar suara riuh Azura dan Maisarah. Mata mereka membulat.

“Qai, awalnya?”

“Mimpi apa ni?

“Tak tidur sepanjang malam ke?”

“Bukan Qai kot ni, jelmaan ke apa?”

Soalan Maisarah dan Azura yang silih berganti itu, membuat aku dan Azrai tergelak.

“Oit, korang ingat aku hantu ke?”

Mereka berdua tersengih.

“Eh, semalam kau balik awal ke? Sedar-sedar dah lesap aja.”

Aku tersengih lagi. Mahunya tak, sebaik saja mendengar kata-kata Hasnul Amin semalam, aku terasa seperti di awang-awangan. Niat hendak menonton debat hilang. Apa yang aku tahu, aku dan Hasnul Amin menyelinap keluar dari pagar sekolah dengan motorbikenya.

“Siapa menang semalam?”

“Siapa lagi, SMPSlah.”

Maisarah menepuk bahu Azura. Gadis itu kelihatan tersipu.

“Oh, hebat! SMPS memang juara debat dari dulu lagi, kan?”

“Ala, bukannya hebat sangat dia orang tu, nasib aja.”

Azrai berlalu. Kami bertiga saling berpandangan, lalu tergelak.

“Ala, jealouslah tu.”

“Pandailah, apa hal pulak dia jealous?”

“Qai, SMPS tu kan boy’s school. Yang datang tu bukan calang-calang budak, mostly anak somebody, handsome-handsome pulak tu, kan Zura?”

“Haah and for your information Qai, budak lelaki sekolah kita ni memang tak suka budak-budak SMPS tu.”

“Kenapa?”

“Sebab budak perempuan sekolah kita ni memang hilang akal kalau jumpa dia orang. Gedik, miang semua cukuplah.”

“Oh, gitu. Korang tak tergolong ke dalam gedik miang tu?”

Aku tersengih.

“Aku tak ya, Zura ni yang join the club.”

“Mana adalah! Suka-suki aja tuduh aku ya?”

“Eh, suka-suki pulak katanya. Betul apa?”

“Tak betul!”

“Betul!”

Aku hanya menggeleng melihat telatah mereka berdua dan berlalu keluar.

“Qai! Nak ke mana?”

“Toilet!”

“Ikut!”

Mereka bersuara serentak.


**************


“Koranngg..”

Tiba-tiba Azura bersuara agak kuat sambil membuka pintu tandas. Wajahnya yang cemas membuat aku dan Maisarah terpinga-pinga.

“Kenapa?”

“Emergency!”

“Emergency? Kenapa?”

“Ada pad tak?”

Kami berdua tergelak. Buat suspend saja, aku ingat apa bendalah yang emergency sangat.

“Kau ni Zura, buat suspend aja, aku ketuk kepala kang.”

“Ala Qai, janganlah marah aku, aku betul-betul emergency ni.”

“Kau tak tahu ke bila nak keluar?”

“Aku bajet lusa, mana tahu tercepat dua hari.”

“Hissy, teruk betullah kau ni Zura, agak-agak aah..”

“Entah Zura, lain kali bawalah spare, kan senang.”

“Korang ada spare tak?”

Azura tersengih.

“Mai, kau agak-agakkan patut tak aku ketuk kepala dia ni?”

Maisarah tergelak bila melihat Azura terkebil-kebil.

“Patut juga, tapi bukan sekarang.”

“Habis bila lagi? Tangan aku dah ringan dah ni, ha tengok.. tengok dah naik atas kepala Zura dah ni. Teruskan ajalah ya?”

Aku buat-buat angkat tangan hingga melepasi kepala Azura membuat Maisarah tertawa kuat.

“Dah, dah Qai. Sekarang ni kita kena cari jalan tolong Zura.”

“Qai, tolonglah akuu..”

Azura merintih. Buat pulak muka kesian, terus lemah aku dibuatnya.

“Yalah, yalah. Nak buat macam mana ni?”

“Okey macam ni, kau pergi jumpa cikgu SRT. Beli pad kat dia.”

“Siapa cikgu SRT?”

“La.. kau ni cikgu SRT pun tak kenal ke?”

“Mana aku kenal! Dulu aku bukan ambil SRT.”

“Cikgu Anis.”

“Cikgu Anis? Yang mana ek?”

Azura menepuk dahi, Maisarah pula menggeleng geram. Aku tersengih lebar. Sungguh, aku tak kenal cikgu yang mengajar subjek sains rumahtangga itu. Aku tak tipulah!

“Cikgu Anis, yang putih melepak berlesung pipit tu.”

“Oh, cikgu insaf ya?”

“Hah? Cikgu insaf?”

Mereka berdua bersuara serentak. Aku tersengih melihat gelagat mereka yang sudah berkerut-kerut kening.

“Yalah, cikgu tu dulu kan tak pakai tudung, pergi sekolah pun asyik pakai kebaya aja, sekarang bila dah pakai tudung, aku panggillah cikgu insaf.”

“Hai, Qai..Qai.”

“Silap-silap aku yang ketuk kepala kau karang.”

Aku tergelak.

“Pergilah cepat Qai!”

“Okey..okey! Cikgu insaf ya?”

Aku bertanya sekali lagi sambil melangkah laju.

“Cikgu Anislah!”


****


“Assalamualaikum cikgu.”

“Walaikumsalam, ada apa?”

Cikgu Anis menoleh. Aku melangkah perlahan ke dalam bilik guru yang sejuk dek penghawa dingin itu. Cikgu Anis yang sememangnya cantik itu tersenyum manis.

“Err.. cikgu ni, cikgu SRT kan?”

“Kenapa?”

“Err, nak beli pad cikgu, emergency ni.”

“Oh, benda tu ada di bilik SRTlah. Tapi saya tak pegang kuncinya. Cuba awak pergi cari cikgu Rozita. Dia yang pegang kunci. Boleh ya?”

“Okey, terima kasih cikgu.”

“Sama-sama.”

Loceng berbunyi dengan kuat. Aku kerling jam di tangan. Tepat 7.30 pagi. Nak tak nak aku terpaksa berdiri kaku di depan bilik guru bila lagu Negaraku berkumandang di speaker. Bermulalah subjek pertama pagi ini. Yang pastinya kami bertiga ponteng kelas. Harap-harap cikgu Ashikin tak marah. Eh? Aku yang sudah mengatur beberapa langkah, berpatah balik ke bilik guru.

“Err… cikgu, sorry ya. Err, cikgu Rozita mengajar kelas mana?”

“Awak ni, macam confident saja tadi.”

Cikgu Anis tersenyum lalu mengangkat punggung dan berjalan ke arah sebuah meja. Beliau meneliti sesuatu di atas meja tersebut. Mungkin itu meja cikgu Rozita.

“Hmm, cuba awak cari dekat form six.”

“Terima kasih cikgu.”

Aku melangkah laju ke bangunan D. Memanjat tangga satu persatu ke tingkat tiga. Mencari kelibat cikgu Rozita. Bukan cikgu Rozita ni cikgu SRT ke? Kenapa ada dekat form six pulak? Duduk sajalah kat bilik SRT tu, kan senang aku nak cari. Para pelajar tingkatan enam sedikit terpinga bila aku mula merayau-rayau di aras tingkat kelas mereka. Aku tak peduli! Satu persatu kelas tingkatan enam aku lewati, bayang cikgu Rozita pun aku tak nampak. Ha, itu pun dia! Aku kaku di depan pintu kelas 6R1 itu. Ini kelas Irfan! Alamak…

“Ya? Ada apa?”

Cikgu Rozita yang sedang mengajar tiba-tiba terhenti gara-gara aku berdiri tegak di luar kelasnya. Aku perasan, banyak mata yang memandang ke arahku. Pasti Irfan pun sedang tengok aku saat ini. Tiba-tiba aku jadi gabra.

“Err.. assalamualaikum cikgu, selamat pagi.”

Suaraku bagai tersekat di kerongkong. Cukup payah nak keluarkannya.

“Walaikumsalam, selamat pagi. Ada apa?”

“Err.. cikgu, sini kejap.”

Aku menggamit cikgu Rozita supaya datang ke arahku. Dan aku dengar suara ketawa pelajar-pelajar kelas 6R1.

“Awak yang datang ke kelas saya dan mengganggu waktu belajar palajar saya, sekarang saya ke yang datang pada awak, atau awak yang datang pada saya?”

Suara ketawa pelajar 6R1 makin kuat. Ada yang bersiul, ada yang bunyi macam kera.

“Maaf cikgu. Err, ini emergency.”

“Emergency? Siapa sakit?”

Tiba-tiba kelas itu menjadi senyap-sunyi. Aku terpandang Irfan yang sedang memandang tepat ke arahku. Mukaku panas. Malunya mana nak sorok muka ni?

“Cikgu sinilah!”

Aku tak peduli lagi. Terus menggamit cikgu Rozita datang ke arahku.

“Awak ni..”

Aku tersenyum bila cikgu Rozita mengalah dan datang kepadaku.

“Hmm, ada apa?”

“Errr.. cikgu, saya nak beli pad.”

“Oh, itu ke emergencynya?”

Aku tersengih.

“Maaflah cikgu. Cikgu Anis yang minta saya cari cikgu. Sebab dia tak ada kunci bilik SRT katanya.”

“Hmm, kejap.”

Cikgu Rozita kembali ke mejanya. Menyelongkar tas tangannya. Dia berpaling dan kembali kepadaku.

“Kuncinya ada dalam kereta sayalah. Err, macam nilah, ni saya punya awak ambil sajalah.”

Cikgu Rozita menghulurkan sekeping tuala wanita kepadaku. Tanpa berlengah aku mencapainya. Cepat-cepat aku simpan dalam poket baju. Bimbang dilihat oleh pelajar kelas itu.

“Terima kasih cikgu.”

“Hmm, lain kali sediakan payung sebelum hujan.”

Aku hanya mampu tersengih. Bukan sayalah cikgu. Saya ni budak suruhan saja. Aku cepat-cepat melangkah pergi. Sempat lagi aku menjeling ke arah Irfan. Matanya masih melekat ke arahku. Aku tunduk.

1 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

lucu lak part ni...
klakar...
cra qai mmangil ckg rozita...

Post a Comment