Melankolik Cinta Cassandra 9

“Cassandra wait!”

Terdorong tubuh Cassandra yang kecil molek itu ke belakang akibat ditarik kasar oleh Jimmy Yap. Anak mata Cassandra memanah tajam ke arah Jimmy. Lebih menyakitkan hatinya, Jimmy Yap berwajah selamba.

“Hey, what’s wrong with you?” Bentak Cassandra marah sambil cuba ingin melepaskan lengannya dari cengkaman kuat Jimmy Yap.

“Sorry dear. The only way to stop you and I’m sorry for that. You seems running away from me?” Tebak Jimmy Yap.

“Could you please stop bothering me? I got lot of things to be done!” Marah Cassandra lagi.

“Surely can but conditional,” kata Jimmy Yap sambil tersenyum sumbing.

“Condition? You have no right,” Cassandra pula berkata sinis.

“Seriously, I have to,” sanggah Jimmy Yap tidak mahu mengalah.

Cassandra menjeling tajam. Bagaimana harus dia pergi jauh dari lelaki ini? Sungguh merimaskan! Dia cuba melepaskan genggaman Jimmy Yap yang agak kejap di lengan kanannya. Sakit mula terasa.

“Let me go!” Cassandra sedikit meronta.
Perlakuan Jimmy Yap itu sangat menjengkelkan. Jika dia terus melawan begini, tiada untungnya. Hanya sakit hati saja yang dapat. Cassandra berubah fikiran, cuba memberi laluan kepada syarat yang dikemukakan oleh Jimmy Yap itu.

“Okay, just shoot. What is that?” Soal Cassandra kasar.

“Good girl,” Jimmy Yap tersenyum kemenangan ambil menepuk lembut pipi Cassandra. Walaupun kelihatan amat jelas amarah di wajah itu. “We need to talk,” sambungnya lagi.

Cassandra merengus. “Okay make it here, now!”

Jimmy Yap tergelak. Cassandra kesayangannya itu masih belum berubah sepenuhnya. Suka membentak dalam keadaan tertekan. Dia suka itu. Salah satu sikap manja Cassandra yang amat disenanginya.

“Not here baby. Tonight at 8.00 pm. I’ll fetch you, okay?” Jimmy Yap mengangkat kening. Lama wajah manis itu direnungnya.

“Make it here, will you?” Cadang Cassandra pula. Jika boleh dia tidak mahu keluar bersama Jimmy Yap. Tiada faedah!

“I’ll treat you a dinner and dress up nicely okay?” Jimmy Yap tersenyum sumbing.

Tanpa mempedulikan permintaan Cassandra, tanpa menunggu persetujuan dari gadis itu, Jimmy Yap terus melepaskan genggamannya dan berlalu dengan siulan. Senang hati kerana rancangannya untuk berdua-duaan dengan Cassandra bakal terlaksana. Akan dia bawa Cassandra meniti pelangi cintanya semula. Akan dia petik kejora rindu lalu dihadiahkan kepada gadis itu. Biar Cassandra tahu dia tidak pernah sesaat pun melupakan kenangan mereka. Kasihnya pada Cassandra masih utuh. Dia mahu Cassandra tahu itu. Hanya dia yang bisa membahagiakan Cassandra.


***


“Ustaz? Kenapa termenung?”

Terangkat sedikit bahu Hanafi ditegur oleh Malik yang kelihatan tersenyum dan berdiri segak di muka pintu pejabat Hanafi.

“Maaf, saya tidak sengaja ustaz. Tidak berniat langsung nak membuat ustaz terkejut,” kata Malik lagi. Dia rasa bersalah pula membuat Hanafi terkejut.

“Oh, tidak mengapa ustaz. Silakan,” pelawa Hanafi sambil tersenyum.

Malik melangkah perlahan lalu menarik kerusi dan duduk berhadapan dengan Hanafi. Senyuman masih tidak lekang dari wajah bersih lelaki yang berjambang kemas itu.

“Fikir tentang apa ustaz? Dah pukul enam lebih ni, masih tak nak balik lagi?” Tanya Malik.

Hanafi tersenyum hambar. Sungguh dia terlalai dan asyik melayan perasaan bimbangnya tentang Soleha sehingga melewati angka enam. Malah kehadiran Ustaz Malik juga tidak disedarinya.

“Tak ada apa-apalah ustaz,” tukasnya perlahan.

Malik mengangguk perlahan. Faham benar jika Hanafi berkata demikian. Pastinya dia belum bersedia untuk meluahkan apa-apa. Bukan sehari dua dia kenal dengan Hanafi. Lazimnya, pada dirinyalah Hanafi melepaskan apa yang terbuku di hati selama ini.

“Ustaz, apa jua masalahnya, bersabarlah banyak-banyak. Allah menghendakinya begitu. Reda dengan setiap dugaannya. Sesungguhnya, Allah tidak pernah menzalimi makhluknya.”

“Ya ustaz, saya tahu. Terima kasih atas nasihat itu,” Hanafi mengangguk lemah.

“Sama-sama. Jadi, belum mahu pulang?”

“Sekejap lagi saya menyusul.”

“Kalau begitu, saya beransur dululah.”

“Silakan ustaz.”

Setelah berbalas salam dan berjabat tangan tanda pamitan, Hanafi duduk semula di kerusinya. Dia sebenarnya membilang detik hari demi hari. Bagaimana hidupnya nanti tanpa Soleha? Bagaimana harus diredah segala kenangan manis ketika bersama isteri kesayangannya itu nanti?

Hanafi meraup wajah. Gusarnya tidak terungkap dengan kata-kata. Kondisi Soleha amat meruncing kebelakangan ini. Kansernya sudah berada di tahap empat. Satu tahap yang kritikal dan membimbangkan. Bermakna dia hanya memiliki sedikit waktu sahaja untuk bersama Soleha. Namun isterinya itu begitu tabah menghabiskan sisa-sisa hidupnya yang berbaki. Sentiasa tersenyum dan menyembunyikan kesakitannya. Bukannya dia tidak nampak kerutan di wajah Soleha setiap kali virus kanser itu menyerang. Mungkin dia tidak dapat merasakan kesakitan itu tetapi bila melihat wajah ayu itu menahan derita seolah-olah dia turut berkongsi kesengsaraannya.

Telefon bimbitnya bergetar menandakan ada satu panggilan masuk. Dia tersenyum bila melihat nama yang tertera di skrin telefon bimbitnya itu.

“Assalamualaikum?”

“Walaikumusalam abang,” jawab Soleha.

Lebar senyuman Hanafi mendengar alunan lembut suara Soleha itu. “Ada apa sayang? Sakit ke?” Tanyanya lembut.

“Eh, taklah. Leha nak tanya aja, abang ni nak balik pukul berapa? Dah nak Maghrib ni?”

“Oh, nak baliklah ni. Leha nak pesan apa-apa ke sayang?”

“Boleh juga, abang tolong beli makan malam ya? Leha tak sempat masak tadi.”

“Okey sayang, nanti abang belikan. Leha nak makan apa?”

“Apa yang abang makan Leha makanlah, tak kisah.”

Hanafi tersenyum. Memang Soleha tidak cerewet makan. Tidak pernah bersungut sekalipun dengan rezeki yang terhidang di depan mata.

“Okeylah kalau macam tu. Leha solat dululah ya tak perlu tunggu abang.”

“Baik bang. Hati-hati ya.”

Setelah berpamitan dengan Soleha cepat-cepat Hanafi mengemas mejanya. Waktu Maghrib sedang beransur-ansur menjengah. Langkah kaki dihayun segera. Ingin singgah di kedai makan pula. Jika lambat akan terlepaslah Maghribnya nanti.



0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment