Rajuk Sang Hati 18

Aku pandang muka aku sendiri di cermin. Apa yang aku dah buat pada Atikah tu? Rasanya aku tak sakitkan hati dia. Aku tahulah aku nakal kat sekolah ni. Selalu ponteng, selalu datang lambat, selalu langgar peraturan sekolah tapi aku buat sorang-sorang. Tak adalah aku melibatkan orang lain kecuali cikgu displin saja. Aku basuh muka. Rambut aku lepaskan. Terkebil-kebil aku melihat wajah sendiri. Aku cantik ke? Betul ke aku punca segala ketidakpuasan hati Nurul Atikah? Kalau aku cantik pun, salah aku ke? Salahkanlah mak ayah aku. Dah mak aku cantik, dah ayah aku handsome. Apa boleh aku buat? Aku mewarisinya saja. Aku tersengih. Cepat-cepat aku tocangkan semula rambutku tadi. Aku keluar dari tandas.

Loceng tanda tamatnya waktu rehat berbunyi. Kelam-kabutlah pelajar-pelajar masuk ke kelas semula. Aku juga berjalan cepat-cepat menyusuri koridor yang menghubungkan bangunan demi bangunan. Tiba-tiba aku teringatkan janji aku nak datang semula ke kantin. Pasti Maisarah dan Azura menunggu aku. Alamak, macam mana boleh lupa ni? Saat itu juga aku terpandang Irfan. Dia sedang asyik membaca sesuatu di papan kenyataan di block B. Aku cuba memberanikan diri menegurnya.

“Err.. Irfan.”

Dia menoleh. Memandang tepat ke mataku. Seriusnya muka dia?

“Terima kasih ya.”

Dia masih merenungku tepat dan tajam. Aku jadi serba salah.

“Awak?”

“Untuk apa? Sebab saya bersubahat dengan awak?”

“Ha?”

“Qairunissa, saya akui saya mengenali awak melalui rekod peribadi awak yang sentiasa penuh dalam buku pengawas. Tapi saya tak sangka pulak profession sambilan awak adalah mencuri.”

Sekali lagi telingaku berdesing. Tuduhan Irfan benar-benar membuatku hilang kata-kata. Aku terkedu.

“Awak… saya..”

“Sudahlah Qairunissa, awak tak perlu jelaskan apa-apa pada saya. Saya tak ada kena mengena dalam hal ni. Awak yang buat, awaklah yang tanggung. Saya ingat awak ni hanya nakal biasa aja tapi rupanya…”

Dia tidak meneruskan kata-katanya, tapi sekadar tersenyum sinis memandangku dan menggelengkan kepalanya perlahan. Irfan berlalu pergi tanpa sempat aku membela diri. Menyesal! Menyesal aku tegur dia. Dia tuduh aku mencuri jam Atikah. Si jantung hatiku itu menganggap aku pencuri! Di mana aku nak letak muka? Maruahku tercalar. Malu terpalit di muka. Aku kaku di situ.




****************


Aku masih berteleku di belakang stor tempat simpan barang-barang sukan. Aku bersembunyi di sini. Aku ponteng semua subjek selepas rehat. Tekak ku kering, namun airmata tetap ku tahan supaya jangan jatuh membasahi pipi. Sekolah Anggerik Biru sudah pun lengang. Aku tahu itu. Sebab baru sebentar tadi loceng tamatnya sesi persekolahan berbunyi. Lantaklah! Aku cuma nak bersendirian, itu saja.

“Nissa!”

Aku tersentak. Cepat-cepat berpaling ke kiri. Wajah Hasnul Amin kelihatan cemas.

“Kat sini rupanya kau. Puas aku cari.”

“Buat apa cari aku?”

“Nissa, kau tak masuk kelas lansung lepas rehat tadi, kita orang semua risaukan kaulah. Cikgu pun tanya kau.”

Biarlah cikgu nak tanya, aku tahu kesudahannya apa. Pasti aku akan didenda esok. Lantaklah! Aku dah biasa sangat. Aku tak kisah!

“Nissa, kenapa ni?”

Hasnul Amin melabuhkan punggung duduk di sebelahku.

“Pasal Atikah lagi ke ni?”

Kalau bukan dia siapa lagi? Kerana dialah punca segala-galanya! Dia membuat aku hilang harga diri, dia buat maruahku tercalar, dia buat aku sedih, dia membuat aku merajuk, merajuk pada Irfan dan buat Irfan membenci aku. Irfan benci aku! Irfan telah melabelkan aku ni pencuri. Satu sekolah melabelkan aku ni pencuri. Semuanya gara-gara jam tangan Atikah yang tak berapa sen tu. Semuanya kerana Nurul Atikah bt Sulaiman. Semuanya!

“Nissa, luahkanlah apa yang ada dalam hati kau tu. Jangan diamkan. Kan aku dah cakap aku ni pendengar yang baik.”

Aku diam. Emosiku yang membengkak menguasai akalku. Aku rasa nak balas dendam. Aku rasa nak malukan Atikah semula. Biar dia rasa apa yang aku rasa. Alang-alang aku jahat, biar aku jadi jahat betul-betul!

“Nissa, nangislah kalau mahu, aku bagi kau pinjamkan bahu aku nak?”

Entah kenapa, hati aku jadi sebak tiba-tiba. Aku cuba menahan airmata dari tumpah. Aku cuba dengan kuat. Wahai airmata, janganlah kau turun time ni. Aku tak nak menangis. Aku nak jadi kuat. Tapi aku rasa macam tak bolehlah. Aku sedih. Sedih bila Atikah buat aku macam ni, sedih bila Irfan melayan aku sebegitu. Hati, sabarlah hati, sabarlah. Namun, rajuk hatiku ini tidak dapat ditahan lagi akhirnya aku tewas. Kesedihanku tak dapat dibendung, airmata meluncur laju. Aku dapat rasakan Hasnul Amin mendakap aku. Entah mengapa tangisanku menjadi kuat. Aku luahkan segalanya dalam tangisanku itu. Aku harap Hasnul Amin faham tanpa perlu menyoal lagi. Sebab aku tidak mampu untuk berkata-kata.

3 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

hohoho...
amin 2 suke kat nissa ke???

aqilah said...

adussssssssss, takkanlah irfan boleh percaya dgn tuduhan tu????? apapun, cite ni best!!!!! akak follow......................

Miss As said...

gilerrr btoiiii la atikah ni....aku tampo kang..huh..nasib baik ade hasnul

Post a Comment