Kerana Sebuah Janji 5

Dani memicit dahinya. Satu lagi keluhan berat terhambur keluar. Telefon bimbit di telinga kanan segera dialihnya ke telinga sebelah kiri bila lengannya mula lenguh memegang benda yang tidak bernyawa itu.

“I tahu. Tapi you pun kenalah faham I jugak Ju.”

“Please Dani, I beg you. Lain kali ya?”

“Dah banyak kali dah you cakap lain kali, tapi semua cancel.”

“Please sayang, jangan marah I ok? I kan kerja, ni semua arahan orang atas I, so, please jangan merungut ok?”

“I merungut? Memang patut pun I merungut kan? Dah sebulan kita tak jumpa sayang. I rindu kat you. So salah I ke?”

“I miss you too Dani, but what can I do? I just want you to understand me, please..”

“I told you before, berhenti aja jadi stewardess. Kerja dengan I. I bagi you special position.”

“No way Dani! It’s never happen! I suka kerja I sekarang. I tak suka kerja office hour. That’s not me!”

Dani mengeluh berat. Gagal lagi memujuk Juliana supaya berhenti menjadi pramugari. Sikap degil gadis kesayangannya itu benar-benar mencabar kesabarannya.

“Ok fine. Do whatever you want. If you need me you know how to find me. Take care.”

Cepat-cepat Dani mematikan perbualan mereka. Tidak mahu pertengkaran itu berpanjangan. Rindu di dada membuak-buak. Mengapa Juliana tidak mahu mengerti? Sebulan itu cukup banyak jika dihitung harinya. Setiap detik Julianalah yang dirindu. Walaupun dia belum pasti adakah gadisnya itu memiliki rasa yang sama. Dani tidak tahu dan dia tidak mahu tahu. Apa saja cacat-cela tentang hubungannya dengan Juliana cuba ditutupinya sebaik mungkin. Dengan itu barulah hatinya tenang. Tetapi, betul-betul tenangkah dia?

“Tak nak balik ke?”

Dani tersentak. Mursyid tersengih menayangkan susunan giginya yang teratur cantik. Tidak dinafikan, Mursyid mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Tubuhnya yang tinggi lampai itu berjaya menutupi susuknya yang kurus.

“Dah 6.30 ni. Aku gerak dululah.”

“Eh, kejap-kejap. Awal lagi ni, lepak dulu jom?”

“Mana?”

“Mana-manalah. Ikut selera kau.”

“Tapi aku tak boleh lama, malam ni aku ada date.”

“Ah, banyaklah kau punya date. Takda-takda, jom lepak.”

“Wei, aku cakap betul ni.”

“Kau ni kan, perempuan mana pulak yang jadi mangsa kali ni?”

“Oit, cakaap… bagai tak ingat. Bila masa pulak aku jadi pemangsa?”

“Hari-hari.”

“Kau ni Dani, teruklah, bukan nak support kawan.”

“Aku tak akan support player macam kau ni. Suka sangat main feeling anak dara orang.”

“Habis tu tak akan nak main feeling anak lembu pulak?”

Dani merenung Mursyid dengan pandangan geram. Sahabat baiknya itu hanya tersengih.

“Kau ni kan, memanglah…”

“Memanglah apa?”

“Buaya tembaga.”

Mursyid tergelak besar. Dani hanya menjeling geram. Satu-satunya perangai Mursyid yang paling dia tidak suka. Kaki perempuan.

“Hai.. kau ni Dani, macam tak kenal aku pulak. Aku ni paling sayang makhluk Allah yang bernama perempuan tau. Dia orang tu, ciptaan Allah yang paling indah tau. Seteruk-teruk aku, aku tak pernah ambil kesempatan kat dia orang semua tu tau. Aku respect dia orang tau. Aku..”

“Tau, tau. Tak payahlah kau nak ulang perkataan tau-tau tu lagi. Menyampah aku dengar.”

“Ha tau takpee…”

“Dah jomlah, aku haus gila ni.”

“Nak lepak mana? Aku nak cepat ni?”

“Kau ni kan.. hiii.. cakap kat aku, kau date dengan siapa malam ni?”

Tiba-tiba terlintas idea nakal Mursyid untuk mengenakan Dani.

“Kau teka?”

“Malas nak tekalah.”

“Ala, teka ajalah, kot-kot betul?”

“Kalau betul kenapa? Apa yang aku dapat?”

“Kau nak apa? Makan? Perempuan?”

“Woi, watch your mouth ok?”

“Okey, okey sorry, aku tahulah kau setia dengan Juliana.”

“Tau pun. Kau jangan nak merepek macam tu lagi. Aku tak suka.”

Mursyid tersengih. Langsung tidak gentar dengan amaran Dani itu.

“Cepatlah teka.”

“Tak tahulah!”

“Okey, kalau aku cakap aku ada date dengaan…. Dahlia, macam mana?”

Dani tersentak. Berderau darahnya seketika. Entah kenapa degupan jantung berdetak laju. Tajam matanya menikam wajah Mursyid yang sedang tersengih.

“Apa kau cakap? Dahlia?”

“Yup. Why? Kau jealous ke?”

“Apa hal pulak aku nak jealous? Tak ada kena mengena dengan aku!”

“Ya ke? Habis tu kenapa muka kau merah? Tahan marah?”

“Mana ada! Syid, kau nak kena ke?”

“Ha, tengok? Marah pulak. Salah ke aku keluar dengan bakal bini kau tu?”

“Mursyid!!”

Tangannya sudah menggenggam erat kolar baju Mursyid. Lelaki itu terpempan. Kesat air liur yang cuba ditelannya.

“Whoa.. whoa.. rilekslah bro. Tak akan itu pun marah? Aku kidding aja.”

Dani melepas kasar genggaman kolar Mursyid. Entah mengapa hatinya panas tiba-tiba. Kenapa dengan dia?

“Sorry bro, aku melawak aja. Dahlia tetap kau punya, aku tak berani usiklah. Aku bukan jenis kawan makan kawan tau.”

Bahu Dani ditepuk beberapa kali. Cuak juga si Dani ni. Mursyid ketawa dalam hati. Sudah terang lagi bersuluh.

“Dani, kau suka dia eh?”

Mursyid direnung tajam. Seperti biasa lelaki itu tersengih selamba.

“Dah jom! Banyak cakap lagi, aku belasah kau.”

Mursyid tergelak mendengar ugutan Dani. Langsung tidak kisah dengan amarah lelaki itu. Dia tahu Dani pasti terusik dengan gurauannya sebentar tadi. Saat ini fikiran Mursyid ligat merangka idea demi idea untuk mengusik sahabat baiknya itu.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment