Akulah Cinderella 2

Sebaik sampai di rumah pukul enam petang, aku dikejutkan dengan kehadiran sebuah kereta Toyota Camry. Jenis yang mana tidaklah aku arif sangat. Dari perut kereta keluar seorang lelaki dan seorang wanita yang dalam lingkungan lewat tiga puluhan agaknya. Si lelaki menghadiahkan senyuman manis dan si wanita pula hanya berdiam diri saja tanpa sebarang reaksi. Aku dengan sopan membalas senyuman lelaki itu.

“Assalamualaikum.”

“Walaikumsalam, cari siapa?”

“Kamu ni, anak pakcik Leman ke?”

“Ya, tapi.. ayah dah ada...”

“Ya, ya, saya tahu tu. Begini, saya ada hal sikit nak cakap.”

“Oh, kalau begitu jemputlah masuk.”

“Err.. tak apalah, kat sini aja ya dik.”

Tiba-tiba si wanita itu bersuara bersama memek muka yang amat ku mengerti. Dia tidak betah untuk masuk ke pondok burukku itu. Geli barangkali.

“Tak apalah kalau begitu, apa halnya?”

“Begini dik, err.. adik ni siapa nama?”

Soal lelaki itu yang kelihatan serba-salah. Seperti ada yang tidak kena saja. Hatiku mula panasaran.

“Saya Syah.”

Salam ku hulur tanda hormat. Si lelaki menyambutnya dengan baik tetapi si wanita itu hanya menyambutnya dengan hujung jari saja. Eh, macam bagus saja perempuan ni? Tanganku ini bersihlah!

“Nama saya Khairil, ini isteri saya Junaidah.”

Aku mengangguk tanda faham sambil tersenyum manis. Ku kira ini adalah senyuman termanis sekali pernah ku berikan.




“Begini, saya ni anak arwah Pak Haji Yahya. So, saya datang ni nak bagitahulah yang tanah Syah duduk ni sekarang dah jadi milik saya.”

Aku terkedu. Terkebil-kebil aku melihatnya. Apakah dia ingin tanah ini kembali? Apa yang akan terjadi pada kami adik-beradik? Di mana kami nak tinggal kelak?

“Begini ya dik, tanah ni kami nak jual. Pembelinya pun dah ada. So, adik boleh keluarlah dari tanah kami ni.”

Dengan selamba puan Junaidah itu memberi arahan. Cukup berterus-terang tanpa memikirkan impak yang bakal kami terima.

“Tapi bang… kak, mana kami nak pergi? Tak kasihan pada kami ke? Kami ni anak yatim piatu.”

“Itu bukan masalah saya. Apa yang saya tahu kamu semua mesti pindah keluar.”

Sombong! Kesabaranku makin menipis. Untuk sekian kalinya kami dibuli.

“Tapi, tolonglah bang, kak, jangan buat macam ni.”

Aku mencuba sekali lagi.

“Beginilah ya Syah, kami bagi masa sebulan untuk kamu semua.”

Encik Khairil bersuara tenang. Ku lihat wajahnya keruh. Mungkin simpati barangkali. Tetapi tidak pada puan Junaidah, makin mencuka lagi adalah. Hendak saja aku tampar mukanya seratus kali, biar dia rasakan. Aku tersenyum kelat.

“Err.. kalau begitu kami pergi dulu.”

Aku hanya memandang kosong melihat punggung kereta itu keluar dari kawasan rumahku. Perlahan aku menghela nafas. Di manalah aku hendak mencari tempat berlindung? Kalau kami semua ini lelaki mungkin tiada masalah tetapi yang ada hanyalah lima orang anak dara. Termasuklah aku sekali.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment