Rajuk Sang Hati 26

Aku cuba pejamkan mata tapi tak boleh. Selalunya waktu-waktu petang begini mudah saja mataku layu. Ini tidak semakin aku pejamkan mata, semakin kuat ingatan aku pada episod tambahan yang berlaku petang tadi. Irfan muncul bagaikan hero di saat aku meronta untuk melepaskan genggaman tangan Hasnul Amin yang sibuk nak hantar aku pulang ke rumah. Tapi watak Irfan tadi bukan sebagai hero aku tapi sebagai pengawas sekolah. Adegan itu jelas di mataku. Irfan dan Hasnul Amin bertentang mata. Seolah-olah saling bermusuhan.

“Aku cakap lepaskan dia!”

“Kau siapa? Bapak dia?”

“Aku pengawas SMAB.”

“Pengawas?”

Hasnul Amin tergelak. Aku tahu gelaknya itu saja dibuat-buat. Gelak seperti watak antagonis dalam drama-drama melayu.

“Buka mata kau luas-luas encik pengawas. Sekarang dah habis waktu sekolah. Kita pun bukan berada dalam kawasan sekolah wahai encik pengawas.”

“Tapi kita still pakai baju sekolah. Selagi uniform sekolah tak tukar, aku masih berkuasa menegur salah laku pelajar.”

Gelak Hasnul Amin makin besar. Kenapa dia ni? Tak pernah-pernah buat perangai macam ni? Terkebil-kebil aku melihat kedua-dua lelaki yang sedang bertikam lidah. Aku cuba meronta lagi. Kuat pula si Hasnul Amin genggam tangan aku. Aku perasan Irfan merenungku sekilas.

“Aku cakap lepaskan dia!”

Berbunga-bunga pulak rasa hati aku bila Irfan bersuara tegas. Sebiji macam dalam drama dan filem yang aku tengok. Lagaknya seperti seorang hero yang nak menyelamatkan heroinnya. Dan akulah heroin itu. Sang hero akan bermatian-matian merebut kembali heroinnya yang diganggu oleh watak antagonis seperti Hasnul Amin sekarang. Jika terpaksa sang hero seperti Irfan sanggup bertumbuk dengan watak antagonis demi menyelamatkan heroin kesayangannya iaitu aku.

“Tak nak!”

Suara Hasnul Amin juga tak kurang kerasnya. Imiginasiku tadi bersepai. Kini aku kembali ke alam realiti. Realiti di mana aku hanya bertepuk sebelah tangan saja. Realiti di mana aku baru saja menangis kerana dipandang sepi dan sinis oleh Irfan. Realiti di mana Hasnul Amin adalah temanku yang sering muncul di saat dukaku. Aku pandang Irfan yang merenung tepat ke mata Hasnul Amin. Begitu juga lelaki itu yang langsung tidak mahu beralah.

Aku berkalih. Mengiring ke kiri. Mata yang cuba ku pejam rapat aku buka perlahan. Airmata menitis. Bingung dengan renungan Irfan bila ku putuskan untuk mengikut Hasnul Amin. Terhiris pedih bila melihat renungan matanya yang seolah-olah membenciku. Apalagi mendengar sepatah katanya.

“Tak sangka..”

Irfan merenung tepat ke mataku sambil menggeleng perlahan dan berlalu meninggalkan aku bersama Hasnul Amin. Aku terkedu. Apa maksud Irfan? Hasnul Amin menarik ku lembut. Tidak sekeras tadi.

“Jom!”



*************


“Alongg..”

“Hmm?”

“Hmm, tak ada apalah.”

“Sure?”

Aku diam. Along terus memetik gitarnya. Malam-malam begini sekali-sekala mendengar petikan gitar along best juga. Along pula asyik mainkan lagu-lagu jiwang saja. Bertambah-tambahlah syahdunya hatiku ini.

“Kenapa ni? Macam ada problem aja?”

Aku tersengih. Along ni macam tahu saja apa yang aku rasa.

“Cakaplah. Adik along ni ada problem ke? Nak minta pertolongan along ya?”

“Nak tanya aja, boleh ke?”

“Tanyalah.”

“Kenapa along suka main lagu jiwang? Along pernah frust ke?”

Hissy, apa pulak soalan aku ni? Lain yang nak ditanya lain pula yang keluar ni. Along tergelak. Jemarinya berhenti.

“Kenapa Nissa tanya macam tu?”

“Saja.”

“Oh, along tahu, Nissa tengah frust sekarang ya?”

Alamak! Kan dah kantoi. Aku tidak bereaksi apa-apa. Tiba-tiba saja tubuhku kaku. Wajah pula mula membahang.

“Cakap kat along siapa yang dah sakiti hati adik kesayangan along ni? Biar along patah-patahkan tulang dia.”

“Mana ada siapa.”

“Dah tu?”

“Orang tanya along aja, yang along tak jawab soalan orang tu kenapa? Along malu ek?”

Along tergelak. Tak berjaya nampaknya aku nak mengubah topik.

“Along malu ke Nissa yang malu?”

“Along ni, jawab ajalah.”

“Hmm, pernah.”

“Pernah? Bila?”

“Masa form 6 dulu.”

“Along suka siapa?”

“Adalah, kenapa nak tahu?”

“Cakaplah along. Cantik ke?”

“Sweetlah. Hitam manis.”

“Dia tak suka along?”

“Suka, tapi…”

“Dia curang?”

“Tak, along yang curang.”

“Ha?”

Along tersenyum kelat. Seperti menyesali perbuatannya dulu. Tak sangka abang sendiri juga sama seperti lelaki lain. Tidak setia pada cinta. Lelaki tetap lelaki.

“Along menyesal. Along cuba pujuk dia, tapi dia tak percayakan along lagi. Dia tinggalkan along.”

“Padan muka along! Jahat!”

“Amboi, sampai hati kata along jahat.”

“Habis tu tak betul? Dah ada awek pergi curang buat apa? Menyesal kemudian tak bergunalah along.”

“Betul. Memang tak boleh buat apa dah. Agaknya along dan dia tak ditakdirkan bersama. Dah tak ada jodoh, nak buat macam manakan?”

Aku diam. Tidak ditakdirkan bersama? Seperti aku dan Irfan? Lelaki itu tidak dicipta untukku. Jadi aku harus terima takdir ini?

“Lupakan kisah along. Nissa macam mana? Siapa yang dah lukakan hati adik along ni?”

Aku tarik nafas. Nak cerita ke tak nak? Selama ni aku tak pernah berahsia dengan along. Segala-galanya aku nak share dengan satu-satunya abangku ini. Tapi bila sentuh bab perasaan ni patutkah aku berkongsi sama?

“Dia handsome ke? Baik?”

Aku tersenyum. Handsome sangat along. Dah namanya kacukan Melayu-Inggeris, tentulah handsome. Dan seingat aku, dia memang baik.

“Dia buat apa kat Nissa? Cakap kat along, dia buat benda tak senonoh ke?”

“Taklah! Mana ada. Dia baiklah. Tak pernah sentuh orang pun.”

Along tergelak.

“Jadi betullah Nissa ada boyfriend?”

Alamak, kantoi lagi. Aku menggetap bibir. Along menjerit kesakitan bila lengannya aku cubit.

“Bukan boyfriendlah along.”

“Habis tu apa? Peminat?”

“Hmm, orang yang minat kat dia sebenarnya. Dia langsung tak pandang kat orang pun.”

“Hisyy..hisyy, kesiannya along dengar. Jadi adik along ni perasanlah? Syok sendiri?”

“Along!”

Along tergelak. Tiba-tiba hatiku jadi sayu dengan ungkapan along itu. Perasan? Syok sendiri? Ya, Allah malunya! Itukah aku? Tanpa sedar airmataku jatuh.

“Alalala.. dah nangis pulak. Sorry ok. Along tak sengaja. Come.”

Along tarik bahu aku. Kenapa aku jadi sensitif sangat malam ni? Hatiku dipalu pilu. Aku melentokkan kepala di bahu along.

“Dahlah tu. Along silap, sorry ek?”

“Dia pandang rendah pada orang.”

Along diam.

“Dia selalu salah sangka pada orang. Dia kata orang nakal. Di mata dia, orang ni menyusahkan.”

Along terus gosok-gosok bahuku. Jemariku menguis tali gitar along. Nada sumbang terhasil.

“Nissa sayang dia?”

“Tak tahu.”

“Tak tahu? Kalau dah menangis macam ni masih kata tak tahu?”

Aku diam. Airmata aku biar kering di pipi.

“Kalau sorang perempuan menangis kerana sorang lelaki, bermakna dia sangat sayang lelaki itu. Handsome ke?”

“Handsome. Mix mat salleh.”

“Hmm, no wonder. Not bad juga taste Nissa ya?”

“Along ni!”

Along tergelak. Aku tegakkan semula badanku. Along meletakkan gitarnya di tepi.

“Listen to me Nissa, along tak halang kalau Nissa suka somebody. Tapi jangan sampai terganggu pelajaran. Ingat, exam dah dekat. Dahulukan apa yang Nissa dah mulakan, cinta-cinta tu tolak tepi. Benda tu datang dan pergi. Kalau memang dia milik Nissa, dia sendiri akan datang cari Nissa. Jangan terhegeh-hegeh menagih cinta seorang lelaki, letakkan harga diri Nissa setinggi yang boleh. Bagi orang lelaki, lagi susah seorang perempuan tu dia nak tackle, lagi dia suka. So, lupakan budak tu okey? Yang penting SPM. Got it?”

Terkebil-kebil aku melihat along. Aku angguk perlahan. Tiba-tiba rasa bersemangat semula mendengar kata-kata hikmat along.

“Thanks along. Along memang best!”

“Tengok oranglah.”

Aku mencebik. Pantang dipuji, mulalah buat aksi super berlagaknya tu. Kami sama-sama tergelak.

3 Suara Merdu Anda:

Hafia Hana said...

haahaha
nice
cpt smbg ea?

Anonymous said...

tak sabar nak tunggu n3 baru

aqilah said...

apasal irfan blah camtu aje?????????nak nissa dgn irfannnnnnnnnnnnnnnn

Post a Comment