Melankolik Cinta Cassandra 2

Cassandra mencemik bibir, jelak dengan perlakuan teman-temannya yang sedang berhibur di kelab malam itu. Berpelukan dan bergeselan dengan pasangan masing-masing, memualkan penglihatannya. Serasa nafasnya sesak lalu menggetus senak di ulu hati. Sudahlah bau di ruangan itu menyesakkan nafasnya, mata pula disajikan dengan perlakuan tidak bermoral teman-temannya itu. Tidak semena-mena kepala Cassandra terasa berdenyut.

Begitukah dia dahulu? Cassandra tertanya sendiri. Bagai menyesal dengan perlakuan silamnya yang tanpa segan silu merendahkan martabat diri sebagai seorang perempuan. Terlalu mengikut nafsu jiwa remaja. Tenggelam dalam keasyikan dan khayalan keseronokan. Entah apa faedah yang dia perolehi dia pun tidak tahu. Terkinja-kinja menjadi perhatian dari lirikan mata lelaki-lelaki yang mengagumi keindahan yang ada pada dirinya. Bangga jika lelaki-lelaki datang melutut rayu menggadai keegoan masing-masing demi meraih kenikmatan semalam cuma.

Mujur. Mujurlah dia tidak sejauh itu langkahnya. Dia masih utuh memegang prinsip jinak-jinak sang merpati, hanya boleh diratah melalui kornea mata, namun tidak sekali-kali dibenarkan menyentuh tubuhnya tanpa kebenaran. Cassandra tersenyum hambar.

Cassandra dapat rasakan sejak mengalami mimpi pelik kebelakangan ini, jiwanya terasa kosong. Dia tercari-cari maksud di sebalik mimpi itu yang mula mengganggu lenanya. Dia mula kurang berminat untuk berseronok. Dia mula terasa bosan. Terasa sesak nafasnya jika dia terus berada di sini. Dia ke sini pun atas desakan Christina, kawan baiknya. Cassandra mengeluh.

“Hey, what’s wrong with you? Come on, let’s dance,” sapaan suara lunak Christina dari kiri bahunya membuat dia tersentak.

Tekak yang kering disuakan liur berkali-kali. Cassandra membetulkan duduknya lalu menoleh ke arah temannya itu.

“No thanks,” Cassandra menolak lembut.

“What’s wrong babe?” Soal Christina kehairanan. Tidak pernah Cassandra murung begini. Apa yang tidak kena?

“No, it’s nothing. I’m just unwell,” terang Cassandra.

“Really?” Kura tangan Christina selamat mendarat di dahinya. Berjeda seketika bagai seorang doktor memeriksa seorang pesakit. Berkerut kening Christina yang cantik dipantis itu. Pandangan matanya menghantar sayu ke wajah Cassandra.

“You got fever dear,” kata Christina. Mungkin itulah punca temannya itu berwajah murung.

“Erm… a little bit,” jawab Cassandra malas.

Dia memang sudah dapat merasakannya sebelum keluar dari rumah tadi. Tapi digagahi juga kudratnya kerana Christina begitu beriya-iya mengajaknya keluar. Tidak sampai hati untuk dia menolak, akhirnya dia bersetuju juga demi menjaga hati temannnya itu.

“I’ll take you to see a doctor,” ajak Christina.

“No need. I’m okay,” tolak Cassandra perlahan.

“No, you are not. There must be something wrong,” sanggah Christina lagi. Terasa menyesal pula mengajak Cassandra keluar hari ini.

“Nothing’s wrong dear. I’m okay. No worries,” kata Cassandra cuba meyakinkan Christina.

“But you look so pale?”

“Am I?”

“Yup.”

Cassandra mengeluh lesu. Dia tahu mengapa dirinya menjadi tidak keruan akhir-akhir ini. Sejak kedatangan mimpi itu, dia tidak cukup tidur dan banyak termenung. Pastilah pelik pada pandangan mata orang-orang yang berada di sekelilingnya. Dia seorang yang mudah tersenyum, ketawa dan sentiasa riang kini menjadi murung pula. Nafasnya yang panas terhela perlahan.

“Go, take a rest,” arah Christina.

Cassandra tersenyum tawar. Ibarat masakan yang tidak bergaram. Tiada rasa. Tiada seri. Sememangnya itulah yang dia mahukan. Berehat di rumah saja. Temannya yang jangkung dan putih melepak ini sememangnya teman yang baik. Begitu memahami jiwanya. Sudah lama juga dia mengait sulam persahabatan dengan Christina sehingga wujud keserasian di antara jiwa mereka. Tinggal bersama-sama juga membantu mereka berdikari dan matang bersama.

“Thanks babe,” ucap Cassandra.

Christina tersenyum bimbang. Tidak pernah Cassandra begini. Layu dan lesu. Cassandra yang dia kenal sangat kuat dan tabah orangnya. Sentiasa berusaha keras demi menjadi insan yang dirinya inginkan tanpa menghiraukan jerit pekik ayahnya yang mahukan Cassandra meneruskan empayar perniagaan mereka. Cassandra tidak betah dengan dunia bisnes. Dia lebih senang memilih kesenian. Sebagai teman yang paling rapat dalam hidupnya, dia sangat berbangga dengan kejayaan Cassandra yang sudah pun memilki galeri seninya sendiri.

“Go. I’ll see you at home,” Christina menolak sedikit bahu temannya itu agar segera beredar. Tidak guna duduk bersantai di kelab malam ini jika tubuh tidak sihat. Udara di sini bukannya bersih pun.

Cassandra mengangguk perlahan. Tubuh yang lesu digagahi juga bersama langkah yang lemah. Ingin segera pergi dari suasana yang melemaskan dirinya ini. Ingin segera bersantai di rumah sambil menikmati haruman lavender di kamarnya.


***


Di ruangan ini dia terlantar lesu di atas sofa sambil deria pandangnya menghala ke channel AXN. Sambil menarik selimut hingga ke pangkal leher, Cassandra mencapai telefon bimbitnya bila terdengar bunyi alunan pesanan ringkas. Dia mengecilkan matanya. Jimmy? Lalu, pantas jemari halusnya menekan kekunci comel untuk membacanya.

‘Hi dear, missed you!’

Cassandra mencemik. Muak dengan bicara manis Jimmy Yap yang cuba menawan hatinya kembali. Apakah lelaki itu fikir semudah itu dia ingin memberi kemaafan setelah tegarnya mencipta onar di dalam perhubungan mereka? Apakah lelaki itu fikir dengan sedikit bujukan dan pujian bisa mencairkan hatinya? Tidak semudah itu Jimmy! Bentak hatinya.

‘Where have you been? Why don’t you answer my call? I really missed you dear.’

Kata-kata itu ditatap lagi. Cassandra mula berkira-kira mahu membalasnya ataupun tidak. Hatinya yang membengkak masih belum surut sakitnya. Belum dia temui lagi penawarnya. Namun sedikit sebanyak rindu yang masih bersisa di ranting jiwanya menyirna segala kelukaan di hati.

‘Oh please…,’

‘I swear! I miss you like crazy. Do you still mad at me?’

‘You think?’

‘I think, yes you are. But please dear, forgive me.’

‘Why should I?’

‘Because you love me, like I do and we love each other.’

Begitu yakin sekali Jimmy Yap menyusun kata-kata cinta untuknya. Dengan bicara yang agak romantis dan sedikit merintih bisa saja meruntuhkan tembok hatinya saat itu. Demi rindu yang masih bersisa, Cassandra cuba mengabaikan rasa bengkak yang menghuni sanubarinya. Entah ke berapa kalilah harus dia memaafkan kesalahan kekasih hatinya itu? Apakah kali ini dia bakal tewas lagi?

‘I’m sleepy. Good night.’

Cassandra tersenyum sinis. Senang dengan jawapannya itu. Biar Jimmy Yap terasa hati. Dia tidak peduli. Hati sendiri yang harus dia jaga sekarang ini. Malas mahu melayan, terus saja dia menekan punat off di telefon bimbitnya. Baru aman! Lebih baik dia tidur saja. Lagipun tubuhnya saat ini tidak mengizinkan untuk dia terus bersengkang mata melayan kerenah Jimmy Yap.

Ah lelaki itu, kenapa tidak mampu untuk dia hapuskan dari hatinya? Kenapa setiap kali ingin membenci ada rindu yang mengusik jiwa? Senyumannya, suara romantisnya malah matanya yang sepet itu tidak mampu untuk dia buang jauh-jauh. Cassandra pejamkan mata.

Jimmy Yap, lelaki yang berjaya mengetuk pintu hatinya empat tahun dahulu. Membawanya ke alam percintaan yang penuh warna-warni bagai pelangi petang yang hadir selepas hujan panas. Cintanya yang setulus hati terhadap lelaki itu telah membuat sanubarinya menjadi tepu dan tidak bisa diisi oleh insan lain. Sungguh tebal kasihnya kepada Jimmy Yap sehingga keburukan lelaki itu dia pandang sepi. Segala kerenah lelaki itu dia tolak ke tepi demi menjunjung cinta nan suci. Namun siapa tahu, dalam meniti kebahagiaan ada onar yang merintangi? Duri yang bisa telah menusuk hati akibat onar ciptaan Jimmy Yap. Tega sungguh lelaki itu menduakan dirinya. Seimbas kisah duka itu melayari.

Hari itu dia berkunjung ke rumah Jimmy Yap setelah tiga bulan berada di Kanada. Sangkanya kepulangan dan kehadirannya di rumah itu dapat memberi kejutan pada kekasih hati. Langsung tidak menyangka diri sendiri yang terkejut besar saat daun pintu dikuaknya. Membulat matanya menanggapi kecurangan Jimmy Yap yang telah hanyut dalam asmara ciptaannya sendiri. Malah dia kenal siapa gadis yang berada di dalam dakapan Jimmy Yap itu. Kelly! Penyambut tetamu yang baru saja berkhidmat di pejabat Jimmy Yap, telah berjaya meragut kesetiaan lelaki itu kepadanya.

“What are you doing?!” Pekiknya sebaik saja melihat kedua-dua tubuh itu berdakapan. Dia tidak menangis langsung kerana perasaan marahnya telah mengatasi rasa sedih itu. Meluap-luap, tunggu masa untuk meletup sahaja.

“Cassandra? Honey, I can explain,” jawab Jimmy Yap terkejut. Dia benar-benar tidak menyangka sama sekali bahawa dia sudah tertangkap. Dia berdiri sambil kelam-kabut memakai pakaiannya semula.

Cassandra memanah tajam ke arah Jimmy Yap. Dia melangkah laju ke arah mereka. Dadanya berombak kencang menahan amarah.

“Come here you!” Tengking Cassandra sambil menarik rambut Kelly. Dia benar-benar ingin melepaskan geramnya terhadap perempuan itu.

“Let me go!” Kelly menjerit kesakitan.

Dia cuba meronta untuk melepaskan diri. Tetapi Cassandra menarik kuat rambutnya sehingga dia terpaksa berdiri. Mahu ataupun tidak dia terpaksa mengikut rentak Cassandra yang sudah tidak terkawal. Lalu tubuhnya dihumban ke lantai dengan kuat. Kelly menangis kesakitan. Dia tidak mampu melawan kerana tubuhnya lebih kecil dari Cassandra.

Jimmy Yap terus merangkul pinggang Cassandra bila dia melihat gadis itu sudah pun mengambil sebiji pasu bunga seramik untuk mencederakan Kelly. “Take it easy Cassandra!” Pinta Jimmy Yap cuba memujuk.

Bila terasa tubuhnya dipeluk oleh Jimmy Yap dari belakang terus terlepas pasu bunga itu.

“Don’t touch me!” Dia meronta dan menolak Jimmy Yap sehingga lelaki itu terduduk semula di atas sofa.

Cassandra merenung pasu bunga yang sudah berkecai di atas lantai. Dia memanah tajam ke arah Kelly yang sedang tunduk menangis.

“Cassandra, please… I can explain,” pujuk Jimmy Yap lembut.

Dia cuba meraih lengan Cassandra. Serentak itu juga satu tamparan hinggap di pipi Jimmy Yap.

“No need!” Bentaknya kasar.

Lalu berlari keluar dari rumah itu. Jika dia terus berada di sini pasti dia akan bertindak di luar batas. Ketika itu barulah airmatanya laju menuruni pipi. Tidak disangka madu yang diberi tuba yang dibalas. Luluh hatinya berkeping-keping. Hancur lumat perasaannya hanya dia saja yang tahu.

Cassandra mengeluh. Kisah luka yang tersingkap itu mampu membuat matanya berkaca. ‘How dare you Jimmy…,’ rintih hatinya hiba. Dia akan cuba membuang jauh kisah cintanya yang penuh duka. Segala kenangannya bersama Jimmy Yap akan dia lipat kemas dalam memori. Dia akan cuba berbuat sesuatu untuk mengisi kekosongan hatinya.

Kebetulan dia dapat merasakan hatinya agak pelik kebelakangan ini. Kekosongan jiwanya bukan kerana kehilangan cinta malah lebih dari itu. Dia sendiri tidak tahu apakah ia? Dia dapat merasakan bahawa dia sedang merindui sesuatu. Yang pasti dia bukan mendambakan kehadiran insan lain untuk memenuhi hatinya dengan bunga-bunga kasih. Malah, lebih dari itu. Dia sendiri tidak pasti. Cassandra sedar sejak mimpi itu hadir, sejak itulah dia dilanda resah tidak bertepi.

‘What should I do?’Cassandra bertanya sendiri. Di mana harus dia mulakan pengisian jiwanya? Siapa yang harus dia temui? Persoalan demi persoalan berlegar di benaknya. Jika kerana ini kesihatannya terganggu dia patut berbuat sesuatu. Pasti!




0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment