Rajuk Sang Hati 13

Aku mengetuk-ngetuk meja tulisku dengan pen biru. Buku latihan matematik ku pandang sepi. Kepalaku berserabut. Sisa-sisa malu pada Irfan masih terlekat pada wajahku ini. Sudah Qairunissa! Lupakan saja. Aku harus fokus. Cikgu Ashikin kata minggu depan ada ujian bulanan. Jadi aku kena tumpukan perhatian pada latihan ini. Aku gigit pen. Otakku menerawang lagi. Sudah ada buah hatikah Irfan itu? Di sekolah aku tak nampak dia berdating dengan mana-mana pelajar perempuan pun. Di luar aku tak tahulah. Kalau aku jadi kekasih dia kan best. Tapi kau tak ada apa-apa keistimewaan pun Qairunissa. Hatiku menyedarkan aku. Iyalah, aku ni nakal. Selalu kena denda. Mana mungkin aku boleh berdampingan dengan Mr. Perfect macam dia. Dia kesayangan guru-guru di sekolah.

“Hoi!”

“Makkk!”

Aku mengurut dada. Dengan pantas aku menoleh, memberi renungan maut pada Haikal yang ketawa terkekek-kekek.

“Haikal! Apa ni? Terkejut akak tau. Nak bagi akak mati cepat ya?”

“Siapa suruh akak berangan?”

“Mana ada?”

“Mana ada, mana ada. Habis tu adik panggil kenapa tak menyahut?”

“Ha, adik panggil akak ke? Tipu!”

“Tipu apa pulak, dah nak berlubang pintu tu adik ketuk, buat dek aja. Tersengih-sengih gigit pen, beranganlah tu.”

Aku diam. Mukaku hangat tiba-tiba. Malulah pulak Haikal nampak aku berangan. Kalaulah dia tahu apa yang aku angankan. Hisyy, mahunya dia peras ugut aku kalau nak tutup mulut dia. Kes naya dah tu.

“Siapa yang akak angankan? Boyfriend ya?”

“Mana adalah. Akak mana ada boyfriend. Siapalah nak kat akak ni.”

“Itulahkan? Siapalah yang nak kat akak ni, malang.. malang..”

“Haikal!”

Haikal berlari keluar bila aku cuba baling dia dengan teddy bear kecilku. Kemudian menjengahkan semula kepalanya di muka pintu bilikku.

“Kak, mak suruh hidang nasi.”

“Blahlah kau!”

“La, betul. Tak percaya pulak. Mak suruh tu pergi cepatlah.”

Aku mengecilkan mata merenung Haikal yang tersengih. Boleh percaya ke ni? Bukan boleh harap ni. Budak ni kalau tak menyakat aku memang tak sah. Dah memang hobi dia agaknya.

“Nissa!”

Tiba-tiba terdengar suara nyaring mak dari dapur. Eh, betullah!

“Ha, kan dah cakap, tak caya.”

“Eh, kau blah dari sini, blahlah menyibuk aja.”

“Nissa!”

“Ya mak! Orang datang ni.”

Aku mengemas buku-buku yang berselerakan di atas meja. Melangkah laju menuju ke dapur. Panggilan ibu tidak baik ditangguh-tangguhkan.



**************


Jam di dinding aku pandang. Jarum jam menunjukkan tepat sembilan setengah malam. Daun pintu bilik atuk aku selak perlahan.

“Assalamualaikum atuk.”

“Walaikumsalam.”

“Atuk okey? Semput lagi?”

Aku lihat dada atuk berombak laju. Payahnya atuk nak bernafas. Aku jadi sedih. Kalaulah aku boleh ambil sakit atuk itu, biarlah aku yang tanggung. Biar atuk sihat dan ceria macam dulu-dulu. Selalu bercerita dan bersembang denganku.

“Mak kata atuk tak lalu makan, ya?”

Atuk senyum dan mengangguk perlahan.

“Atuk nak orang suapkan?”

“Tak payahlah Nissa, atuk memang tak ada selera. Tak payah kamu susah-susah.”

“Mana ada susah, atuk ni suka cakap macam tu. Hmm… atuk nak makan apa? Orang masakkan. Tak pun orang pergi beli, nak?”

“Tak payah, dah malam sangat ni, tak elok anak dara keluar malam.”

Atuk bercakap sepatah-sepatah.

“Ala, orang ajak Haikal temankan. Nak tak?”

Atuk geleng.

“Habis tu, atuk tak makan karang perut masuk angin.”

“Tak, atuk dah makan sikit tadi.”

“Makan apa?”

“Roti dengan telur.”

Aku senyum. Jadilah, dari atuk tak makan lansung. Roti pun bagus juga, mengandungi karbohidrat. Cukup berat untuk atuk tidak berlapar sepanjang malam ni.

“Nissa..”

“Ya tuk.”

Aku picit-picit kaki atuk. Berkerut-kerut muka atuk bila kaki yang berkedut dan kering itu aku picit-picit.

“Semalam atuk mimpikan nenek kamu.”

Darahku berderau. Tangkai jantung bagai tersentap. Apa yang atuk cuba sampaikan ni? Aku pura-pura senyum.

“Ya? Nenek cakap apa?”

Atuk gelengkan kepala. Dia tersenyum kelat. Ada sikit ralat yang terpamer di wajahnya.

“Dia tak cakap apa pun, dia cuma senyum. Dia hulur tangan pada atuk.”

“Atuk sambut?”

Atuk diam. Matanya berkaca merenung aku. Aku jadi sebak. Atuk, janganlah sedih-sedih. Orang tak suka tengok atuk sedih, sebab orang pun dah macam nak nangis ni.

“Sebenarnya Nissa, dah tiga malam atuk mimpikan nenek kamu.”

Aku bulatkan mata. Atuk, jangan cakap apa-apa orang tak nak dengarlah. Tapi tak sampai hati pulak nak cakap macam tu kat atuk. Atuk macam nak sampaikan sesuatu pada aku saja.

“Semua mimpi yang sama Nissa, cuma semalam atuk sempat bercakap dengan dia. Tapi dia tak cakap apa-apa pun. Dia senyum aja. Tiga malam macam tu Nissa.”

“Atuk cakap apa kat nenek?”

“Atuk cakap, nak bagitahu Nissa dulu sebelum atuk ikut dia.”

Aku jadi sebak. Tanganku makin perlahan memicit kaki atuk.

“Nissa, kalau atuk dah tak ada jangan nakal-nakal tahu. Dengar cakap ayah dan mak, jangan tinggal solat.”

Aku diam. Bibir mataku mula memberat. Aku hanya pandang kaki tua atuk yang berkedut dan kering.

“Dalam ramai-ramai cucu atuk, Nissalah yang paling atuk sayang. Nissalah yang rajin jaga atuk. Nanti bila mak dan ayah Nissa jatuh sakit macam atuk, Nissa jaga mereka lebih baik dari jaga atuk, ya cu?”

Perlahan air mata aku jatuh. Namun tanganku tetap juga meneruskan picitan demi picitan. Dengan penuh kasih sayang aku gosok kaki tua itu.

“Nissa belajar rajin-rajin ya? Buat kerja-kerja rumahtangga, esok ni bila dah kahwin senang, tak kekok. Suami akan sayang Nissa.”

Aku diam lagi. Airmata aku biar kering di pipi. Muka atuk tak berani aku pandang. Aku sedih. Aku capai minyak angin dan ku sapu perlahan ke tapak kaki atuk. Biar atuk rasa hangat. Biar hilang kebas-kebas di kaki atuk.

“Nissa, belajar rajin-rajin tahu. Ilmu dunia dan ilmu akhirat biar seimbang. Nak cari suami nanti biar yang beriman, ya cu?”

Tercungap-cungap atuk nak mengahabiskan satu-persatu pesanannya. Perlahan aku pandang atuk. Mata atuk berkaca memandang aku. Aku cuba mengukir senyum. Perlahan aku mengesot dan merebahkan kepalaku ke dada atuk. Kepala aku turun naik mengikut rentak atuk bernafas. Ada bunyi halus yang aku dengar setiap kali nafas atuk turun naik.

“Atuk, janganlah cakap macam ni, orang sedih.”

Atuk gosok kepalaku. Esakan tidak dapat ku bendung lagi.

“Sudah cu, jangan menangis. Atuk ni pesan aja. Kalau boleh ikutlah apa yang atuk pesan tu. Kalau tak nak tak apalah. Yang rugi kamu nanti. Dah, dah jangan menangis.”

Senanglah atuk cakap. Dah pesan-pesan segala suruh aku jangan menangis pulak. Mana boleh atuk, orang sedih atuk cakap macam tu. Orang rasa macam atuk nak tinggalkan orang. Orang tak nak kehilangan atuk.

“Sudah, pergi tidur. Esok nak sekolahkan. Nanti terlambat lagi pergi sekolah.”

Perlahan aku bangun. Aku selimutkan atuk dan pasangkan ubat nyamuk elektrik. Aku tak nak atuk kena gigit nyamuk. Tubuh tua atuk tak dapat tahan dah kalau kena denggi atau chikungunya. Aku salam tangan atuk.

“Orang masuk tidur dulu ya tuk. Selamat malam. Assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

Lampu bilik ku padamkan, perlahan juga daun pintu ku tutup. Itulah rutinku setiap hari sebelum masuk tidur. Bagai satu kemestian bagiku. Jika tidak aku rasa tak sedap hati. Aku merebahkan diri di katilku. Teddy bear yang sebesar tubuhku aku capai. Hadiah harijadi dari ayah dan mak masa umurku empat belas tahun. Masih elok dan bersih. Aku renung teddy bear itu yang bernama Angelina Jolie.

“Hey, Angelina Jolie, kau tahu tak aku tengah sedih ni?”

Aku kuis-kuis mata Angelina Jolie yang jernih kecoklatan.

“Aku takut kehilangan atuklah Angelina Jolie. Kau tahukan aku sayang kat atuk? Apa aku nak buat hah? Cuba kau cakap kat aku.”

Terkebil-kebil aku merenung teddy bear itu. Macam orang bodoh pulak aku rasa bercakap dengan makhluk yang tak bernyawa itu. Aku mengeluh.

“Tak nak cakap sudahlah Angelina Jolie, kau memang dengki tau. Baik aku tidur lagi bagus.”

Lampu meja aku tutup dan terus memeluk Angelina Jolie.

1 Suara Merdu Anda:

Anonymous said...

tringat kat atuk aku...die pndg jek aku time lasttt skalia ku jumpe die...aku plak pk len...sdih2...sob2

Post a Comment