Rajuk Sang Hati 20

Aku ambil angin sambil berayun di buaian besi depan rumah. Angin agak kuat juga malam ni. Pandangan ku lemparkan ke jalan raya. Kenderaan yang lalu-lalang masih segar dan tidak letih beraksi. Malam masih muda. Aku menghela nafas. Peristiwa mengaibkan diriku siang tadi betul-betul mencabar. Aku pencuri? Belum pernah ada keturunanku mendapat gelaran itu. Aku pula yang pecah tradisi. Memalukan! Sampai sekarang aku tidak boleh lupa pandangan dan senyuman sinis yang Irfan lemparkan padaku. Apa lagi renungan-renungan maut pelajar-pelajar lain. Cepat betul berita tersebar. Kenapa? Kenapa semua ni berlaku? Aku sebenarnya terluka. Irfan yang ku kasihi menuduh aku pencuri. Tanpa usul periksa, tanpa bedah siasat terlebih dahulu, Irfan bersikap prejudis. Namun aku tidak mampu membenci dia.

“WAHHHH!!”

“MAAKKK!!”

Aku mengurut dada. Darahku membuak mendengar Haikal ketawa terkekek-kekek. Aku pukul belakang dia.

“Haikal! Apa ni?”

“Apa ni kak? Sakit aahh..”

“Padan muka! Suka sangat buat akak terkejut tau. Adik nak akak kena heart attacks ya?”

“Akak tu yang kuat berangan. Adik panggil buat dek aja.”

“Bila kau panggil? Jangan nak tipu?”

“Adalah, akak tu yang pekak.”

“Mulut tu kan, hiii.. cubit karang. Ha, kau nak apa?”

“Ada call.”

“Ha? Call? Untuk akak?”

Aku bergegas masuk. Ganggang telefon ku capai.

“Assalamualaikum.”

“Walaikumsalam. Nissa dah tidur?”

Hasnul Amin? Mana dia dapat nombor aku?

“Kau? Mana kau dapat nombor phone rumah aku ni?”

“Amboi, marah aja bunyinya? Aku minta kat Mai.”

“Hmm.. nak apa?”

“Tak ada apa saja nak tahu, kau okey tak?”

Tiba-tiba aku teringatkan saat didakap Hasnul Amin siang tadi. Mukaku membahang.

“Nissa, aku tahu kau sedih. Kalau aku boleh ambil kesedihan kau tu aku sanggup. Kau janganlah susah hati ya.”

Hasnul Amin menggosok-gosok belakangku. Aku rasa amat selesa. Perlahan tangannya menyentuh dagu dan mendongakkan kepalaku. Matanya lembut merenung mataku yang basah. Perlahan tangannya mengesat airmataku. Jantungku berdebar-debar saat tangannya mula mengusap perlahan pipiku. Mata bertentang mata. Aku dapat rasakan nafasnya yang hangat kerana wajahnya makin hampir padaku. Apa dia nak buat?

“Qaiii!!”

Sayup-sayup aku dengar suara Maisarah dan Azura. Cepat-cepat aku menolak dada Hasnul Amin. Kami sama-sama terkedu.

“Hello? Nissa?”

Aku tersentak. Ya Allah, kenapa dengan aku ni? Sempat melamun pulak. Malunya!

“Nissa? Are you still there?”

“Ha? Oh.. haah.”

“Kau kenapa? Kau tak apa-apakan?”

“Aku? Aku okey aja, okey ha.. okey tak ada apa-apa. Aku okey, haah aku okey.”

Aku gugup? Kenapa ni? Terdengar tawa Hasnul Amin di talian.

“Kot ya pun okey, tak payahlah cakap banyak kali.”

Aku tersenyum. Malu pulak rasanya. Nampak sangat aku tak pandai cover.

“Nissa, hmm.. pasal tadi..”

“Lupakanlah, lupakan ya?”

“Kenapa nak lupakan? Saat tu tadi aku takkan lupakan, Nissa.”

Alamak!

“Aku nak kau tahu yang aku sentiasa ada di saat susah senang kau, Nissa. Kau beritahu aja pada aku, kalau kau ada problem. Jangan simpan macam tadi ya?”

Aku senyum. Macamlah Hasnul Amin boleh nampak senyuman aku tu.

“Nissa, kenapa kau diam?”

“Err, tak ada apa-apa.”

“Kau dah makan?”

“Dah.”

“Baguslah, risau aku kalau kau tak lalu makan macam siang tadi.”

“Jangan risaulah pasal aku. Tahulah aku jaga diri.”

“Okeylah macam tu, kau restlah ya. Esok kita jumpa macam biasa.”

Jumpa? Alamak, tiba-tiba rasa segan pulak.

“Ok bye.”

“Bye, assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

Ganggang aku letak di tempat asalnya. Nafas ku hela perlahan. Kenapa aku rasakan perhatian Hasnul Amin pada ku lebih kurang macam Azrai? Dia ada hati pada aku ke? Hisyy, Qairunissa jangan perasan! Kau tu tak ada apa yang istimewa pun. Buah hati sendiri pun menuduh kau pencuri. Buah hati? Aku tak pernah ada buah hatilah! Irfan bukan buah hati aku. Tiba-tiba aku rasa nak merajuk pada Irfan. Macamlah Irfan tu nak pujuk aku. Dia tak tahu pun yang aku sukakan dia.

RRINNGG!!

Telefon berbunyi lagi. Siapa pulak ni? Hasnul Amin lagi ke? Hissy, menyibuk betullah!

“Hello.”

“Hello, assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

“Boleh saya bercakap dengan Qairunissa?”

“Ya, saya. Siapa ni?”

“Err, saya Hisham.”

Hisham? Hisham mana pulak ni? Seingat-ingat aku, aku tak ada kawan bernama Hisham.

“Err, Hisham?”

“Ya, Hisham student SMPS.”

Berderau darah aku. Budak SMPS? Bukan ini ke Hisham yang sering disebut-sebut di sekolahku? Bukan Hisham yang ini ke selalu usya-usya aku tu? Dan bukan ke Hisham ini yang diminati Azura? Alamak, mampus aku!

“Awak? Ada ke tak ada tu?”

“Ya, ada. Err, mana dapat nombor telefon rumah saya ni?”

“Adalah, rahsia. Yang penting saya tak salah rumah.”

“Hmm, ada apa yang boleh saya bantu?”

“Oh, saya sebenarnya... tahu apa yang berlaku pada awak hari ni.”

Mak! Aku rasa nak putus nafas. Sampai ke SMPS ke berita ni tersebar? Ya Allah, hebatnya dugaan! Dia pun nak labelkan aku ni pencuri juga ke?

“Mana awak tahu?”

“Ada seseorang yang beritahu saya.”

“Siapa?”

“Sepupu saya.”

“Sepupu? Siapa sepupu awak?”

“Adalah, dia budak SMAB juga.”

“Oh, gitu. So, awak pun nak tuduh saya mencuri juga ke? Itu ke tujuan awak call saya malam-malam ni? Kalau itulah tujuan awak, lebih baik saya letak, saya tak ada masa nak layan!”

“Eh, nanti-nanti. Janganlah letak lagi. Saya tak bermaksud begitu. Sikit pun tidak. Lansung tak ada niat di hati saya ni nak tuduh awak, apa lagi sakitkan hati awak, betul, percayalah.”

“Habis tu apa niat awak?”

“Saya cuma nak cakap, yang saya percayakan awak. Saya yakin awak teraniaya. Dan itulah yang cuba saya katakan pada sepupu saya tu. Saya suruh dia siasat.”

“Tak payahlah susah-susah. Saya tak kenal awak, awak tak kenal saya. So, tak payahlah sibuk-sibuk!”

Aku geram. Angin tidak ribut pun tidak, tiba-tiba mamat ni call dan bercerita tentang mimpi ngeri aku hari ini. Entah siapalah sepupu dia yang pandai-pandai bawa mulut tu. Busybody!

“Saya tahu awak tengah marah, awak tengah sedih dan saya seharusnya tak patut masuk campur. Tapi saya tak boleh, saya nak awak tahu, yang awak tidak keseorangan.”

Siapa cakap aku sorang? Mabuk apa mamat ni?

“Sebenarnya awak memang tak kenal saya, ataupun awak kenal tapi tak perasan atau buat-buat tak kenal. Sebaliknya, saya mengenali awak. Saya selalu mengikuti perkembangan semasa diri awak. Dan sayalah yang selalu berkirim salam melalui adik awak tu.”

Aku termangu.

“Sudahlah awak, saya dah ngantuk. Anyway, thanks for calling. Saya okey don’t worry.”

“Baiklah, kalau gitu, saya ucapkan selamat malam dan salam perkenalan buat awak. Saya harap suatu hari nanti kita akan bercakap face to face.”

Amboi, tingginya angan-angan dia. Mengharap segala!

“InsyaAllah. Assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

Sekali lagi aku termangu. Hisham? Aku tak perasan dia yang mana satu? Siapa pula sepupu dia ya? Ah, lantaklah!

3 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

hhohoho...
spupu irfan kot...
hehheeh...
pndai2 je aku...

aqilah said...

mungkin hisham sepupu irfan....tapi masalahlah ni kalau irfan dgn hisham, sama-sama sukakan nissa!!!!adusssssssss......complicated ni!!!!

elina said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment