Rajuk Sang Hati 7

“Nissa… oh Nissa!”

Sayup-sayup aku dengar suara orang memanggilku. Mata yang melekat ku paksa buka. Hanya sebelah mata saja yang ku mampu.

“Nissa!”

Macam suara mak. Ala mak, orang ngantuklah. Karanglah orang nyahut. Mata yang terbuka sebelah tadi ku pejam semula. Tiba-tiba aku terdengar pintu bilikku dibuka.

“Ya Allah, tidur rupanya dia. Patutlah tak menyahut mak panggil. Nissa, oh Nissa! Bangunlah dah petang ni. Anak dara apalah yang tidur sampai ke petang ni?”

Alamak, mak mula dah. Kalau tak membebel padaku satu hari tak sah ke? Punggungku terasa pedih. Mesti mak yang tampar ni. Aku buka mata sambil berkerut dahi.

“Apa mak ni? Pukul-pukul orang, sakitlah.”

“Bangun mak kata. Bangun!”

“Kejaplah mak, orang ngantuk ni. Penatlah.”

“Penat kenapanya? Apa benda yang kamu buat sampai penat sangat ni?”

Penat sebab kena cuci toilet cikgu, mengantuk sebab tidur lambat malam tadi. Aku cuba pejamkan mata lagi. PAPP!! Kena lagi sedas. Kali ni lebih pedih.

“Bangun mak kata. Kenapa yang degil sangat ni? Bangun, bangun. Tak bangun juga mak simbah air karang.”

“Yalah, yalah orang bangunlah ni. Mak ni, tak boleh lansung orang nak tidur dengan aman.”

“Hai, salahkan mak pulak, tak cukup lagi? Dah 2 jam kamu tidur tahu? Makan tidak, sembahyang tidak, apa nak jadi kamu ni?”

“Orang cutilah mak.”

“Makan pun cuti juga? Karang perut tu masuk angin baru tahu.”

“Orang dietlah mak.”

“Diet ke apanya? Badan dah sekeping macam ni pun nak diet lagi? Sudah, jangan nak mengada-ngada pergi mandi lepas tu makan. Karang ayah balik tengok kamu tidur lagi biar kena marah.”

Mak mula melangkah keluar. Yes! Bolehlah aku tidur balik. Perlahan aku tumbangkan badan ke atas tilam semula. Mak berpaling.

“Nissa!”

“Ha? Ya mak, ya mak. Orang bangunlah ni.”

Terus saja aku berdiri bila mendengar suara mak yang dah meninggi. Kecut perut aku bila mak dah naik angin. Cepat-cepat aku capai tuala dan masuk ke bilik air.



*************


“Akak!”

Aku tersentak. Adik bongsuku tersengih.

“Apa adik ni? Terkejut akak tau. Suka sergah-sergah macam tu. Nak kena?”

“Sorrylah kak. Mana adik tahu akak tengah berangan.”

“Siapa kata akak berangan? Pandai-pandai aja. Ha, dari mana ni? Berpeluh-peluh. Hi, busuklah! Pergi duduk jauh-jauh.”

Haikal tidak peduli, terus saja melabuhkan punggungnya duduk di sebelahku.

“Akak, ada orang kirim salam.”

“Ha? Siapa?”

“Adalah.”

“Cakaplah, siapa dia?”

“Nak tahu?”

Aku mengangguk laju. Haikal tersengih. Adalah tu, mesti dia ada agenda tersembunyi. Aku menjeling geram.

“Dengan satu syarat.”

Kan dah cakap. Mesti ada agenda tersembunyi. Aku dah kenal sangat dah dengan satu-satunya adikku ini. Dia tidak akan buat sesuatu perkara secara percuma.

“Apa dia?”

“5 ringgit.”

Haikal menadah tangan sambil tersengih.

“Ha? 5 ringgit? Nak buat apa duit banyak-banyak?”

“Nak tahu ke tak nak?”

Hmm.. nak tahu ke tak ni ya? Siapalah yang berkirim salam pada aku tu? Kalau nak tahu kena bayar tol, mahal pulak tu. Habislah duit tabung aku. Jika begini, setiap maklumat dari mulut adikku ini pasti kena bayar. Tak boleh dibiarkan! Rasuah ni. Aku report kat SPRM karang baru tahu.

“Tak apalah tak payah!”

“Ala kak, takkan tak nak tahu siapa orangnya. Handsome tau. Dia kata dia selalu perhatikan akak.”

Ha? Siapa tu? Selalu perhatikan aku? Ni yang menyeramkan ni. Aku menoleh melihat Haikal.

“Adik saja buat cerita ya? Nak bagi akak terpengaruhkan? Sorry, tak berjaya tau. Cari taktik lain.”

“Mana ada! Adik cakap benar, tiada yang benar melainkan benar belaka.”

Aku tergelak. Siap mengangkat sumpah tu. Mukanya pun sudah sedikit gelabah. Agaknya taktik dia nak mengenakan aku sudah hampir tak menjadi.

“Dah, dah. Tak ada benar tak benarnya. Pergi masuk dalam, pergi mandi. Karang ayah balik, biar dia kena marah.”

“Ala, adik tak takut. Akak kedekut!”

Eh, budak ni? Kedekut dikatanya aku? Tak guna betul!

“Apa kau kata?”

Aku bangun cuba mengejarnya yang berlari masuk ke dalam rumah sambil ketawa terkekek-kekek.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment