Rajuk Sang Hati 30

Hari ini semua kelas selepas waktu rehat dibatalkan. Semuanya gara-gara pertandingan debat antara Sekolah Menengah Anggerik Biru dan Sekolah Menengah Putera Shah. Dewan utama cantik berhias. Penonton yang terdiri dari kedua-dua sekolah pun sudah memenuhi ruang dewan itu. Azura dengan selamba menarik tangan Maisarah duduk di barisan kedua dari depan. Bukan main lagi semangatnya. Betul-betul minat debat ke minat orang yang berdebat? Aku hanya berdiri di suatu sudut hujung dewan. Agak tersorok di balik tiang batu yang berukir. Bukan apa, senang aku nak pergi dari situ jika acara ini membosankan aku. Itulah juga alasan yang ku beri kepada dua orang sahabat baikku itu. Aneh, kali ini mereka tidak memaksa aku. Mungkin takut tempat duduk bahagian hadapan diambil orang. Aku tersenyum.

“Belum apa-apa lagi dah senyum?”

Aku tersentak. Irfan? Lelaki itu tersenyum manis. Pelik? Irfan adalah manusia yang paling susah untuk senyum terutama dengan perempuan. Tapi hari ni, banyak kali aku lihat dia senyum. Tiba-tiba pulak jadi mesra alam ni kenapa?

“Hisham kirim salam.”

“Walaikumsalam.”

“Awak janganlah nyorok balik tiang, baik awak munculkan diri, kang dia tak bersemangat pulak.”

Aku tergelak. Pandai buat lawak rupanya Irfan ni.

“Tu dia dah naik pentas tu.”

Aku lihat dari jauh, Hisham seperti tercari-cari sesuatu. Cari siapa? Cari aku ke?

“Kita lambai kat dia.”

Aku angguk. Serentak dengan itu Irfan mengangkat tangan dan aku hanya membuat isyarat bagus. Walaupun agak jauh, aku nampak Hisham tersenyum. Beberapa pelajar menoleh ke belakang. Cepat-cepat aku menyorok di balik tiang semula. Perlakuan aku itu membuat Irfan tergelak. Aku terpanar. Handsomenya dia! Pertama kali aku tengok dia gelak. Dia melangkah hampir kepadaku. Aku dapat rasakan rentak jantungku mula sumbang iramanya.

“Awak tahu tak?”

Dia berwajah serius semula. Aku hanya mengangkat kening.

“Hisham tu sukakan awak.”

Tapi aku sukakan kau, Irfan! Hati kecilku menjerit. Kami bertentang mata. Degup jantungku mula tidak normal. Irfan tersenyum halus.

“Hari-hari dia tanya pasal awak. Saya ni, dah jadi macam posmen tak bertauliah pula pada dia.”

Aku diam.

“Semua benda dia nak tahu.”

“Jadi awaklah tukang report kat dia ya?”

Irfan mengangguk.

“Termasuk kes curi tu?”

Irfan sedikit tersentak. Dia merenungku lembut.

“Saya minta maaf.”

Aku diam. Bila teringat semula kata-kata dan pandangan sinis Irfan dulu aku jadi berjauh hati. Aku tersinggung. Bila mengenangkan dia dingin padaku kerana kejadian itu, aku sengsara. Aku terluka.

“Sebenarnya saya memang nak minta maaf pasal tu. Hisham suruh saya siasat perkara tu dan ternyata awak memang tak bersalah.”

Aku terkejut. Kenapa aku tak tahu pun?

“Jam tu memang satu perangkap buat awak.”

“Awak tahu siapa yang buat?”

Irfan tersenyum nipis.

“Si empunya jam tulah. Dia memang sengaja nak kenakan awak.”

“Sebabnya?”

Irfan diam. Dia menarik nafas panjang.

“Sebab... saya.”

Mataku membulat. Biar betul?

“Meaning?”

“Meaning is… dia jealous.”

“Ya Allah.”

Aku bersuara perlahan. Betul-betul tak sangka Atikah sanggup buat begitu padaku. Apa salah aku pada dia? Kenapa dia nak cemburu? Cemburukan Irfan? Eh, dia tahu ke aku sukakan Irfan? Alamak!

“Qairunissa?”

“Saya diperangkap… maruah saya tercalar.”

Aku tunduk dan bersuara perlahan. Seolah-olah aku hanya bercakap dengan diri sendiri.

“Maafkan saya kerana bersikap kasar dengan awak dulu.”

“Untuk apa? Sebab saya bersubahat dengan awak? Qairunissa, saya akui saya mengenali awak melalui rekod peribadi awak yang sentiasa penuh dalam buku pengawas. Tapi saya tak sangka pula profession sambilan awak adalah mencuri.”

Tak semena-mena kata-kata Irfan sedikit waktu dahulu muncul. Kerana kata-kata itulah yang membuat aku terluka teramat sangat. Membuat aku menyendiri di belakang stor barang sukan sehingga tamat sesi persekolahan. Aku mengangkat muka membalas renungannya.

“Sejak bila awak tahu?”

“Err.. kalau tak silap, tiga minggu selepas kejadian tu.”

Mataku membulat lagi.

“Dah lamalah? Kenapa tak beritahu saya?”

“Err, saya ingat awak dah tahu.”

“Tahu dari siapa?”

“Hasnul Amin.”

Ha? Hasnul Amin pun tahu? Dan mereka hanya berdiam diri? Mereka tidak cuba untuk membersihkan namaku? Apa makna semua ni? Aku bingung. Suasana di dalam dewan hangat dengan sorakan dan tepukan dari penonton. Aku tidak peduli lagi. Aku juga rasa hangat. Hangat dengan Atikah. Hangat dengan Hasnul Amin dan hangat dengan Irfan. Aku rasa aku tidak betah lagi untuk terus kaku berdiri. Aku harus pergi dari situ. Aku rasa sesak nafas. Aku perlukan udara segar. Aku perlukan oksigen!

“Excuse me.”

“Qairunissa..”

Aku melangkah laju. Mataku mula memberat. Aku tahu hujan airmata pasti membasahi pipiku sebentar lagi.

5 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

mmg sedih bila org yg kita sayangi meragui kita.................

IVORYGINGER said...

alahai Hasnul2 camna ni. Ada org kecik hati awk xgtau dia. Camna la nk jd hero. Cepat2 la settle nnti Hisham kacau line lak. huhuhu...

Anonymous said...

hasnul nie bkn nk bg tau,irfan sukew kew tak dgn Qai................?????????????hisham jgn la kacau line hehehe

epy elina said...

alalala...
cian kat nissa....

Anonymous said...

kesiannya nissa,
irfan ni suka kat nissa ke tak??
cepat lah smbung ye ;p

Post a Comment