Rajuk Sang Hati 37

Perlahan aku melangkah keluar dari bilik cikgu Wahid. Badan terasa lemah. Aku rasa macam nak demam pula. Hanya terlewat lima minit saja, cikgu Wahid langsung tak bagi aku peluang membela diri. Nasib baik hari ini aku hanya diberi amaran saja. Mood cikgu Wahid hari ini baik agaknya. Entah kenapa aku rasa tak sedap badan. Ini gara-gara tak boleh tidur sepanjang malam tadi agaknya.

“Qairunissa!”

Aku menoleh. Irfan?

“Saya nak cakap dengan awak sikit.”

“Apa hal?”

Ini mesti fasal kes pinangan sepupu dia. Mesti punyalah!

“Ikut saya.”

“Cakap kat sini tak boleh ke? Saya dah lambat masuk kelas ni.”

Dia tersenyum sinis.

“Kan awak dah biasa masuk lewat atau ponteng? So, tiada beza untuk kali ni juga bukan?”

Aku terdiam. Suara Irfan. Suara Irfan bernada marah. Irfan sinis terhadapku.

“Jom, kita cakap kat tempat lain.”

Entah kenapa aku hanya jadi pak turut bila Irfan menarikku. Aku bagai dipukau! Sedar-sedar aku berada di kantin. Irfan merenung tepat ke mataku. Membuat aku sedikit gemuruh. Wajahnya itu menakutkan aku.

“Boleh saya tahu kenapa?”

“Ha?”

“Boleh saya tahu kenapa?”

“Kenapa apa?”

“Kenapa awak reject dia?”

“Siapa?”

Dia tersenyum sinis lalu tunduk sambil menggeleng perlahan.

“Kenapa awak tolak pinangan Hisyam?”

Ha kan betul aku cakap. Pasti berkisar tentang kes semalam. Kenapa Irfan? Antara kita tiada apa nak dibualkan ke? Kenapa bila kau bersuara hanya Hisyam saja subjek utama? Kenapa? Kau tak nampak ke Irfan? Renunganku, tingkahku, senyumanku hanya khas buat kau seorang? Kau tak nampak ke kenapa aku reject lelaki lain termasuk sepupu kau itu? Kau tak nampak ke semua itu? Apa kau mahu aku yang mulakan dulu? Kau memang lelaki yang telah hilang akal!

“Kenapa diam?”

Aku tersentak. Suara-suara makcik kantin yang memasak seolah-olah tenggelam dek suara keras Irfan. Marahnya lelaki ini? Kenapa marah sangat? Apa salah aku pada dia?

“Awak dengar tak ni?”

Aku membalas renungan Irfan. Aku angguk perlahan.

“Habis tu kenapa diam? Kenapa tak jawab?”

“Awak nak tahu apa?”

“Kenapa tolak dia?”

“Saya masih belajar, saya nak exam.”

Irfan merenung tepat ke mataku. Macam tak percaya saja apa yang aku cakap? Tapi betul apa?

“Awak ada orang lain?”

“Kenapa awak nak tahu?”

“Hisyam.”

“Kenapa dengan dia?”

“Hisyam frust sangat. Awak tolak dia bulat-bulat. Langsung tak bagi chance kat dia, dia frust giler awak tahu tak?”

Aku terdiam. Maafkan aku Hisyam. Aku memang tak boleh. Walaupun pahit, kau terpaksa telan hakikat ini.

“Saya risaukan dia. Dia berkurung aja dalam bilik. Saya bimbang kesihatan dia, mana nak exam lagi. Dia langsung tak pegang buku.”

Teruknya? Kejam ke aku? Tapi, lagi kejam kalau aku memberi dia harapan palsu. Lagi kejam kalau aku menipu dia dan diri aku sendiri.

“Saya nak masuk kelas.”

Aku membuka langkah tapi tak jadi kerana Irfan menarik lenganku kasar. Aku terdorong ke belakang.

“Sakitlah! Awak ni kenapa ha?”

“Sorry.”

Aku sentap lenganku dari genggamannya semula. Merenung tajam lelaki itu. Timbul sedikit geram terhadap dia. Irfan berkasar denganku!

“Saya tak sengaja, maaf.”

“Marah betul awak pada saya? Sampai main kasar nampak?”

Irfan tunduk. Riak kesal muncul jelas di wajahnya. Dia mengeluh berat.

“Saya dah janji dengan dia.”

“Janji?”

Irfan mengangguk lemah.

“Tak akan berebut dengan dia.”

“Ha?”

“Dari kecil kami sangat rapat. Dia dah macam adik saya. Kami berkongsi apa saja dan hampir kesemuanya kami kongsi. Tak pernah kedekut, tak pernah berkira antara satu sama lain. Suatu hari, sambil bergurau dia cakap, dia boleh kongsi macam-macam dengan saya, kecuali..”

“Kecuali?”

“Awek. Dan tentulah saya pun tak nak. Takkan girlfriend pun nak kongsi jugakan?”

Aku tersenyum. Betul jugak. Kalau jadi isteri macam mana pulak? Takkan nak berkongsi juga. Baru haru-biru dibuatnya.

“So, kami berjanji, takkan menyimpan rasa pada perempuan yang sama. Tak akan merampas walau sayang macam mana pun.”

“So, apa kena-mengena dengan saya?”

Aku buat-buat tanya soalan bodoh. Dia tersenyum nipis sambil mata melekat di wajahku. Kami bertentang mata buat seketika.

“Bila saya dapat tahu dia sukakan awak, saya beralah.”

“Beralah? Maksudnya?”

Irfan tersenyum lagi. Sabarlah wahai hati. Senyuman lelaki itu benar-benar menggugah perasaan.

“Saya… sebenarnya, rasa apa yang Hisham rasa. Awak fahamkan maksud saya?”

Dia merenung tepat ke mataku. Aku pula terkebil-kebil merenungnya sambil otak aku ligat mencerna apa yang baru dia katakan tadi. Irfan rasa apa yang Hisyam rasa? Rasa apa? Aku garu dahi. Reaksiku itu membuat Irfan tergelak. Sungguh, pertama kali aku mendengar ketawa lelaki ini, cukup membuai indah perasaanku yang hanya subur di hati.

“Susah ke nak faham apa yang saya cakap?”

“Err, bukan. Cuma kurang jelas aja.”

Aku tersengih.

“Terus-terang, saya tak nak bersaing dengan Hisham. Saya serahkan awak pada dia. Dengan harapan dia happy. Tapi bila awak tolak pinangan dia, dia lost.”

“Wait a minute. What do you mean by saya serahkan awak pada dia?”

Irfan tersentak dengan soalan mautku itu. Senang-senang aja dia main serah-serah aku. Habis hati aku ni macam mana? Tiba-tiba darah meruap ke muka. Aku mula rasa membahang.

“Itu.. err..”

“Awak ingat saya ni anak patung ke?”

“Qairunissa.. saya..”

“Awak ingat, awak tu bapak saya ke ha? Senang-senang nak serah-serah.”

“Bukan itu maksud saya. Awak dah salah faham.”

“Dah, dah. Stop it. Saya tak ada kena-mengena dengan perjanjian bodoh awak tu.”

“Perjanjian bodoh? Perjanjian bodoh awak kata?”

Irfan meninggikan suara. Lenganku digenggam sekali lagi. Kali ini aku menepis. Aku melangkah laju meninggalkannya. Geram! Aku bagai nak rak sayang kat dia, dia boleh main serah-serah aku kat sepupu dia yang tak reti bahasa tu. Susah sangat ke nak cakap dia sukakan aku? Siap berkias segala. Aku sengaja tak nak faham bahasa tersirat dia tadi. Memang aku sengaja! Aku nak dengar dari mulut dia sendiri yang dia sukakan aku! Tapi dia boleh cakap dia beralah? Dia serahkan aku? Macam tu saja? Geram!

“Qairunissa, tunggu!”

Aku tertarik ke belakang.

“Awak ni kenapa, main tarik-tarik?”

“Habis tu saya panggil, awak buat dek aja.”

Bila dia panggil aku? Tak dengar pun? Aku pandang keliling. Eh, ini belakang makmal? Dah sampai sini aku melangkah? Aku tersentak bila loceng berbunyi. Alamak, dah masuk subjek kedua dah ni.

“Saya nak masuk kelas.”

“Saya tak habis cakap lagi.”

“Saya tak nak dengar apa-apa. Saya dah buat keputusan. Jangan paksa saya terima dia. Saya tak boleh.”

“Kenapa tak boleh?”

“Awak tak perlu tahu!”

“Sebab saya, kan?”

Dup! Jantung aku terhenti seketika. Irfan tahu atau main tembak aja ni? Kami saling merenung tajam.

“Sebab awak suka saya, kan?”

“Awak jangan perasanlah!”

Aku berpaling ingin berlalu segera. Jantung aku seakan mahu pecah. Aku betul-betul gemuruh.

“Saya pun sukakan awak!”

Aku baru buka dua tiga langkah terus berhenti. Aku kaku di situ. Aku tak tahu apa yang aku rasa. Terkejut? Ya, memang aku terkejut sangat. Gabra? Lebih dari gabra dah ni. Bukan ke ini yang aku tunggu selama ni? Aku rasa lutut aku goyang. Perasaanku bercampur-baur. Rasa macam gembira tapi nak menangis pun ada. Rasa macam bahagia sangat tapi takut pun ada. Aku tersentak bila Irfan menggapai jemariku.

“Dah lama saya sukakan awak.”

Mulut aku terkunci.

“Tapi maaf, saya tak boleh nak buat apa-apa. Sebab sepupu saya juga sangat mencintai awak. Setiap hari nama awak saja yang disebutnya. Dalam diam saya cemburu. Saya berazam lupakan awak. Saya pura-pura tak nampak awak, saya sinis pada awak. Maafkan saya. Saya terpaksa.”

Tanpa sedar airmata aku menitis. Hubungan darahnya dengan Hisham memaksa dia mengabaikan perasaannya sendiri.

“Qairunissa, jangan nangis. Saya minta maaf.”

“Awak sanggup korbankan hati dan perasaan awak?”

Akhirnya aku bersuara.

“Ya.”

“Kenapa tak bersaing dengan dia?”

“Saya tak perlu bersaing. Sebab saya tahu cinta saya berbalas, kan?”

Airmata aku makin laju.

“Kenapa? Kenapa buat saya macam ni? Kenapa awak langsung tak nak mencuba?”

“Macam yang saya cakap tadi, saya dah berjanji.”

“Dia tahu?”

Irfan menggeleng.

“Awak patut beritahu dia.”

“Untuk apa? Awak nak kami bergaduh bertumbuk kerana seorang perempuan?”

“Tak salahkan? Kalau dia gentlemen, dia boleh terima.”

“Awak tak faham, saya dah terlalu banyak makan budi dia. Tak mungkin saya balas racun.”

“Awak pengecut Irfan!”

Dia merenungku tajam.

“Katalah apa yang awak nak kata. Yang jelas, saya tak akan mungkir janji. Saya takkan mengkhianati dia.”

“Awak silap, kalau awak fikir saya akan terima dia.”

“Saya juga tak boleh terima awak Qairunissa, maafkan saya.”

Aku diam. Airmataku bagaikan hujan. Sekarang sudah jelas dan nyata. Irfan tak boleh terima aku kerana perjanjian bodoh dia tu. Irfan tak boleh memberi hatinya kerana sepupunya yang tak reti bahasa tu. Walaupun kami memiliki rasa yang sama, Irfan tak nak teruskan. Apa yang boleh ku katakan? Irfan tidak memberi peluang kepada kami berdua untuk bercinta. Irfan nekad tinggal aku tanpa sempat kami rasa erti kasih, rindu dan sayang. Kini aku tak ubah seperti Hisham, kecewa di saat menjelangnya peperiksaan. Biarlah, bila cintanya tak lagi untukku dan bila hatinya tak lagi padaku, akan ku bawa senyumku pergi tapi sungguh, hatiku ini tidak rela…

5 Suara Merdu Anda:

Syuhairah said...

first komen ... hehehe... lama tunggu... thanks sesangat...

Anonymous said...

oh irfan ....


kijam nya dikauuuu .... kijam dikauuuu .... pada kuuuuu .....


huhuhuhu ....

Anonymous said...

maner hasnul amin?

Anonymous said...

hasnul amin...please..:)

Anonymous said...

sekolah lagi kan....

Post a Comment