Akulah Cinderella 13

“Tak apa ke ni makcik? Syah rasa bersalahlah.”

“Tak apalah Syah, tak usah risau pasal makcik. Ramai lagi yang nakkan kerja Syah ni.”

“Tapi lepas ni, Syah tak boleh jumpa makcik, Jaja dan abang Man.”

“Correction Syah! Bukan tak boleh jumpa, cuma jarang berjumpa.”

“Abang Man ni, buat lawak pulak orang tengah syahdu ni.”

“Jangan lupakan aku ya Syah.”

“InsyaAllah, aku tak akan lupa korang semua yang sangat baik dengan aku ni.”

“Dah berjaya nanti pun jangan lupa abang Man tau. Kalau ada orang buli Syah, cari abang ya.”

“Makcik doakan Syah berjaya. Nak kahwin nanti jangan lupa jemput makcik ya.”

“Apa ni makcik! Syah muda lagilah. Lagipun siapalah nak kat Syah ni.”

“Syah, aku rasalah, kau kena tukar imej baliklah. Kau dah selamat sekarangkan?”


Memori malam tadi menggamit pilu di hati. Berpisah dengan tiga orang yang agak rapat denganku amat perit sekali. Demi masa depan ku gagahkan jua. Perlahan aku mengayuh basikal masuk ke halaman rumah. Jam di tangan hampir pukul tiga petang sebentar lagi sampailah orang dari JKM itu. Datin Zulaikha juga tidak nampak wajah. Baru hendak memanjat tangga terdengar deruman kereta masuk ke halaman rumahku. Ya, orang-orang dari JKM itu sudah sampai.

“Assalammualaikum.”

“Walaikumsalam Tok Mat. Jemputlah masuk.”

Aku bersalaman dengan puan Jamilah dan puan Hamidah.

“Bagaimana Aisyah? Dah dapat cari penjaga yang sah?”

Soal encik Borhan tanpa membuang masa.

“Ya, sekejap lagi dia sampai.”

Aku berpaling ke arah luar. Sebuah kereta Toyota Estima merangkak masuk ke halaman rumah. Siapa pulak ni? Datin Zulaikha keluar dari perut kereta diiringi oleh Sarah. Hairan kenapa mereka bawa kereta lain pula?

“Assalamualaikum.”

Sarah kelihatan simple saja hari ini. Hanya berseluar jeans dan t-shirt berlengan pendek. Tetap manis di mataku.

“Walaikumsalam.”

Kami semua menjawab serentak. Datin Zulaikha dan Sarah melabuhkan punggung.

“So, yang mana satu nak jadi penjaga yang sah kepada mereka enam beradik ni?”

Puan Jamilah memandang Datin Zulaikha dan Sarah.

“Saya Sarah, pembantu peribadi Datin Zulaikha dan dialah orangnya yang akan menjaga mereka.”

Riak wajah Tok Mat sedikit terkejut dan tiga orang manusia dari JKM itu hanya mengangguk.

“Ya, saya orangnya. Saya sanggup jadi penjaga yang sah kepada mereka semua.”

Datin Zulaikha mengesahkan persetujuannya. Aku berpaling melihat adik-adikku yang sudah berkumpul di bendul dapur mendengar perbualan orang-orang dewasa di depanku ini. Aku hanya berkerut kening mendengar penjelasan dan keterangan dari encik Borhan kepada Datin Zulaikha. Tentang tugas dan tanggungjawab menjaga kami semua. Aku lihat Datin Zulaikha hanya tersenyum sambil mengangguk tanda faham, sementara Sarah pula sibuk mencatit butiran dan maklumat yang keluar dari bibir encik Borhan itu ke dalam organizernya.

Setelah lama aku menjadi patung di depan mereka semua, akhirnya tiga orang manusia dari JKM itu beredar jua setelah hampir dua jam berbincang dengan Datin Zulaikha.

“So, macam mana sayang? Dah prepare semua?”

“Hah? Jadi jugak ke nak move out hari ni?”

“Yalah Syah, awak ni, nak tunggu apa lagi? Orang-orang tadi pun dah setuju Datin boleh bawa you all semua pergi hari ini.”

“Begitu aja? Senangnya, tanpa sain apa-apa dokumen?”

“Dokumen tu hari isnin nanti mummy settlekan di pejabat JKM. Syah tak usah risau pasal nilah.”

“So, tunggu apa lagi? Pergilah packing. Kita orang tunggu. Go!”

Sarah memberi arahan. Aku masih terkebil-kebil. Tiba-tiba dadaku sebak. Aku pandang rumah pusaka ini. Ibu, ayah, Syah akan tinggalkan kehidupan kita di sini. Syah akan tinggalkan semua kenangan kita bersama begitu saja. Dadaku terasa sempit. Airmata mula bergenang di tubir mataku. Seakan-akan aku ternampak saja ayah sedang memerun sampah, ibu pula sedang menyapu daun-daun kering. Aku naik ke rumah melihat setiap sudut pondok buruk ini. Walaupun buruk dan daif, tapi di sinilah aku membesar. Di sinilah aku mendapat kasih sayang ibu dan ayah. Walaupun aku belum puas mengecapinya. Aku sangat merindui saat itu. Aku merindui ibu dan ayah. Aku sangat sayang dengan teratakku ini.

Alia sudah menyiapkan barang-barang Aiman dan Azah. Barangnya juga sudah disiapkan. Memang aku sudah berpesan kepadanya sebelum pergi kerja pagi tadi. Dan mereka semua juga sudah maklum akan penghijrahan mereka hari ini. Ain dan Aida juga sudah meletakkan barang-barang yang mereka ingin bawa. Hanya aku saja yang belum. Hanya aku yang masih berat hati untuk meninggalkan segala kenangan di sini.

“Sudahlah kak Syah, pergi siap. Jangan biar orang tunggu lama.”

Alia seakan mengerti perasaanku di kala ini. Aku hanya bersiap ala kadar. Bukan banyak sangat barang-barangku. Aku amati lagi teratakku ini. Inginku rakamkan segalanya yang ada di sini. Esok lusa pasti jentolak datang untuk merobohkan rumahku ini. Tempoh yang diberi anak menantu Pak Haji Yahya akan tamat esok.


**************


Kereta yang kami naiki perlahan-lahan meninggalkan kawasan rumahku. Kami semua berpaling ke belakang memandang sayu rumah pusaka itu. Aida sudah menitiskan airmatanya. Begitu juga Alia, matanya juga sudah berkaca-kaca. Aku tahu mereka amat menyayangi rumah itu. Sedih barangkali kerana meninggalkan segala kenangan yang telah dibina sekian lama di rumah pusaka itu. Aku hanya menahan sebak di dada melihat airmata mereka. Ngilunya di hati hanya tuhan saja yang tahu. Aku tidak boleh menangis. Aku tidak mahu menangis! Aku harus kuat.

Bumbung rumah hilang dari pandangan mata kami. Wajah Alia dan Aida masih mendung. Diam dan termenung melayan perasaan masing-masing. Sebaliknya Ain, Azah dan Aiman amat ceria sekali. Mereka masih belum mengerti lagi dan kenangan mereka pun tidak banyak di rumah itu. Yang mereka tahu keseronokan menaiki kereta yang besar ini. Amat selesa. Barulah aku mengerti, mengapa Datin Zulaikha membawa kereta ini. Wanita itu berpaling kebelakang melihat kami semua sambil tersenyum.

“Sabar ya semua.”

Lembut suaranya memberi semangat. Mungkin dia juga perasan akan keruh di wajah kami bertiga. Aku membalas hambar senyumannya itu.

1 Suara Merdu Anda:

aiRiNa_aiNuN said...

best cte nie...
nk lg...
cpt smbg...x sbr lak rse nye...

Post a Comment