Kerana Sebuah Janji 17

“Yo!”

“Apa yo yo? Tak reti-reti nak bagi salam?”

“Assalamualaikum encik Dani.”

“Hmmm.. walaikumsalam. Kau nak apa?”

“Hai, datang singgah pun tak boleh dah? Mentang-mentanglah dah ada bini.”

Dani berwajah selamba. Tidak mahu mengendahkan usikan Mursyid itu. Fail yang menimbun di hadapannya itu dibelek satu-persatu. Sekembalinya dari berbulan madu kerja yang tertangguh sudah sedia menunggu. Banyak sekali.

“Macam mana honeymoon? Best tak?”

“Ada ke tanya tak best? Nak tau best tak best, kahwinlah.”

“Ceh, berlagak! Kalau best kenapa balik cepat sangat?”

“Kau lupa ke? Dahlia mana ada cuti. Tu pun dia dah ponteng dua hari.”

“Oh yelah, bini kau tu tengah study, nasiblah kan, kahwin dengan student, tak bolehlah nak bagi full commitment.”

Muryid tergelak melihat Dani menjelingnya.

“Oit, cepat-cepat buat anak. Juta-juta beb kat situ.”

“Tahulah.. bising aja.”

“Beli apa untuk aku?”

“Tak malu! Pergi beli sendirilah.”

“Ala, takkan tak ada souvenir untuk aku?”

Dani tunduk membuka laci. Sebuah kotak kecil dilemparkan pada Mursyid. Mursyid tersenyum bila replika penyu kecil berwarna coklat kehitaman berada di tapak tangannya.

“Oh, tempat letak pen, cute! Siapa pilih ni? Kau ke Dahlia?”

“Dahlia.”

“Oh, kalau Dahlia aku nak letak atas meja akulah.”

“Woi!”

“La, apa pulak? First time Dahlia bagi ni, cute pulak tu, mestilah aku letak atas meja aku, boleh pandang-pandang.”

“Mursyid! Kau ni…”

“Ya, ya aku tahulah dia bini kau. Tu pun nak jealous.”

Dani telan air liur. Mursyid ni bukan boleh diharap. Dulu lelaki ini selalu bertandang ke rumahnya kerana ingin mengintai peluang, mengintai sang bunga yang sedang mekar di rumahnya itu. Malah, dulu sering saja lelaki ini melirik-lirik ke wajah manis Dahlia. Nasib baiklah isterinya itu tidak pernah melayan. Dani mengeluh.

“Hai, mengeluh lagi? Apa lagi yang tak kena bro?”

“Entah. Aku pun tak tahu.”

“Mesti ada something ni. Ceritalah kat aku. Mana tahu aku boleh tolong ke?”

“Berat juga aku rasa masalah ni.”

“Pasal apa? Company? Duit? Juliana? Dahlia?”

“Aku.”

“Ya, kau. Kenapa dengan kau?”

“Dahlia.”

“Okey Dahlia. Kau dan Dahlia kenapa? Bergaduh? Tak akan kot? Baru kahwin dah gaduh? Kata honeymoon okey. Cubalah kau bawa-bawa bersabar sikit Dani, Dahlia tu muda lagi, kau kenalah toleransi sikit. Nak marah dia aja tahunya. Kesian budak tu.”

“Dah? Dah habis membebel?”

Mursyid tersengih.

“Err… dah. Tak betul ya?”

“Lain kali dengar dulu mangkuk! Malaslah aku cerita macam ni.”

“Laa.. apa kes? Sentap?”

Dani menjeling Mursyid dengan perasaan geram bila sahabatnya itu gelak sakan. Sebatang pensil tepat mendarat di batang hidung Mursyid.

“Sakitlah woii!”

“Padan muka. Gelak lagi.”

“Kalau kena mata tadi?”

“Butalah. Jadi Kassim Selamat.”

Giliran Dani pula tergelak bila Mursyid mempamerkan muka bengang.

“Cilakak punya kawan!”

“Oit, mulut kau..”

“Ah, dah-dah cerita cepat kat aku apa masalah kau, aku banyak kerja lagi ni.”

“Oh ya? Kau ada kerja rupanya… eh, kau kerja apa ya?”

“Jangan perli aku boleh tak? Kau nak cerita problem kau ke tak nak ni? Kalau tak nak aku blah.”

“Okey okey, aku cerita.”

Dani menarik nafas dalam.

“Aku rasa aku suka dia.”

“Siapa?”

“Dahlia.”

“Ha, baguslah. Suka ke cinta?”

“Suka aja kot..”

“Sure?”

Dani diam. Pastikah dia perasaan yang hadir itu hanya suka? Kenapa ada denyut yang mengalir bila setiap kali dia teringat akan janjinya pada Dahlia?

“Ok tell me, apa yang kau rasa?”

“Dia, sentiasa ada dalam otak aku sekarang, sesaat pun tak boleh lupa. Senyum dia, gelak dia, malu dia dan mata dia, semuanya jelas.”

“Sah!”

“Apa yang sah?”

“Kau jatuh cinta pada dia.”

“Tak akanlah Syid? Aku rasa tak kot.. bukan, bukan cinta.”

“Habis kalau bukan cinta, apa?”

“Just rindu.”

“Just rindu? Kau tahu tak apa yang menyebabkan kau rindu?”

“Apa?”

“Sebab kau sayang dia. Tu sebab kau jadi rindu. Kau rasa macam kau nak berdua-duaan aja dengan dia, kan? Nak pulak hubungan korang dah halal. Dani, perasaan kasih kau pada dia sedang mekar bro, kau tengah angau tahu tak?”

“Pandailah kau.”

“Aku tanya kau, dulu mula-mula kau jatuh hati pada Juliana, kau rasa macam mana?”

Dani tersentak. Perasaan sama yang muncul di hatinya kini, pernah dialaminya dulu. Perasaan yang dia tidak boleh hindari. Sewaktu mula-mula dia mengenali Juliana.

“Err.. macam nilah.”

“Ha.. see? Cinta buat Dahlia sudah berputiklah bro.”

“Betul ke ni Syid?”

“Betullah. Untunglah kau, dia cantik. Dah jadi hak milik kekal pun. Buatlah apa pun, macam mana pun. Tak ada siapa nak marah dah.”

Dani tersenyum bangga. Benar seperti cakap-cakap orang, bercinta selepas kahwin itu lebih indah. Dia sendiri sedang mengalaminya. Mengimbas kembali detik malam pertamanya bersama Dahlia, pertama kali menyentuh isterinya itu, cukup mempersonakan. Cukup mengasyikkan. Semakin lebar Dani tersenyum.

“Orang kalau dah angau tu, macam nilah, tersenyum, tersengih sorang-sorang. Ni yang buat aku jealous ni.”

Mendengarkan ayat terakhir Mursyid itu mengundang tawa yang lebih besar dari Dani.

“Kahwinlah bro, dah cukup haul dah kau ni.”

“Ceh, berlagak!”

Dani tergelak besar.

“Dahlia tahu?”

Dani menggeleng.

“Bila nak bagitahu dia? Bagitahulah cepat. Seronok aku tengok korang bahagia.”

“Itulah masalah besarnya.”

“Itu? Laa.. bukan yang tadi ke masalah kau?”

“Itu pun ya jugak, tapi ini masalah utamanya.”

“Ha, apa dia?”

“Sebelum Dahlia setuju kahwin dengan aku, dia kenakan syarat.”

“Syarat?”

“Yup syarat. Syaratnya, aku tak boleh jatuh cinta pada dia.”

“Ha? Gila! Habis kau setujulah?”

Dani mengangguk.

“Kau lagi gila! Pergi setuju buat apa?”

“Habis, itu aja cara dia setuju kahwin dengan aku.”

“Ada cara lain lagi.”

“Itu saja yang dia minta, aku pun tak fikir panjang dah, terima segala syarat yang dia letak. Asalkan dia sudi kahwin dengan aku.”

“Dani.. Dani, aku tak tahu nak cakap apa dah. Tu sebablah kau tak boleh bagitahu dia, gitu?”

Dani mengangguk.

“Silap besarlah kau janji macam tu. Tak akanlah kau tak boleh fikir, kau akan tewas dengan Dahlia yang menawan tu?”

“Mursyid!”

“Apa, tak betul aku cakap? Bini punya lawa, sampai diri sendiri angau, tapi terpaksa pendam perasaan. Gila!”

“Aku tak angaulah!”

“Tak angau apa bendanya? Duduk serumah, tidur sebilik, sekatil, sebantal. Baru sekerat hari kat office dah tak keruan. Rindulah, sayanglah, terbayang-bayanglah. Bukan angau ke namanya tu?”

Dani hanya membatu diri mendengar kata-kata Mursyid itu. Dia tahu sahabatnya itu sedikit kecewa dengan keputusan melulu yang dibuatnya dulu. Dia juga berasa menyesal, akibatnya dia yang menanggung.

“Langgar aja janji tu, minta maaf kat dia. Kau cakap benda ni out of control.”

“Senang aja bagi kau bila bercakap ya? Dahlia akan benci aku kalau aku buat macam tu.”

“Habis tu kau nak pendamkanlah perasaan kau tu? Hanya kerana sebuah janji?”

“Nak buat macam mana, dah nasib.”

“Nasib konon, nasib yang kau create sendiri. Sekarang, kaulah tanggung.”

Dani mengeluh lagi. Benar kata Mursyid, dia akan tanggung beban perasaan ini sendiri. Bagai pungguk rindukan bulan, Dani rela menyintai Dahlia secara diam.

3 Suara Merdu Anda:

Hanna Iha said...

kesian kat dani..

Strawberi Comei said...

BEST3..NK LG...PLSS

Unknown said...

fuh....hahaha kesian dani
xpe2 pelan2 ambik langkah

Post a Comment