Rajuk Sang Hati 21

“Along!!”

Jeritan Haikal membuatku tersentak. Along? Along dah sampai? Cepat-cepat aku melompat dari katil, terus meluru keluar bilik. Dari jauh ku lihat along sedang bersalaman dengan ayah dan mak. Along berpaling ke arahku.

“Nissa, baru bangun tidur?”

“Mana ada! Along ni suka serkap jarang tau. Orang studylah.”

Aku salam tangan along. Macam biasa along cium pipi aku.

“Busuk! Tak mandi lagilah tu.”

“Udahlah!”

“Hmm, yalah tu along, kakak ni kalau hari sabtu ahad aja memang jadi kambing.”

Kata-kata Haikal tu mengundang gelak besar along.

“Haikal, tak baik cakap macam tu kat kakak.”

Teguran ayah itu membuat aku tersengih lebar. Ada juga yang sudi jadi penyokong aku. Aku mengangkat kening pada Haikal. Adikku itu muncungkan mulutnya.

“Ha, cepat salam, minta maaf.”

Haikal membatu diri.

“Haikal…”

Sekali lagi ayah bersuara. Nak tak nak Haikal capai jemariku.

“Sorry kak.”

“Apa sorry-sorry?”

“Nissa!”

Ibu pula jegilkan mata.

“La, betullah. Apa sorry-sorry? Cakap melayu tak boleh?”

“Nissa nikan, adik dah willingly nak minta maaf, dia main-main pulak.”

“Along, kalau along nak tahu, dia ni pelakon terbaik dalam rumah ni tau. Ha, ya sangatlah willingly tu.”

“Dah, dah. Nissa pergi buat air untuk along.”

Aku jelirkan lidah pada Haikal. Suka pula aku tengok dia muncungkan mulut begitu.



****************


Aku lihat atuk berselera sekali makan tengahari ni. Mak masak banyak pulak tu. Maklumlah anak kesayangan dah balik. Hidangan di atas meja semuanya kegemaran along. Tak pasal-pasal aku jadi pembantu chef hari ni.

“Nissa, sekolah macam mana?”

“Macam mana? Macam mana apa?”

“Yalah okey ke?

“Hmm, ok kot.”

“Kot?”

Iyalah along, kotlah, apalagi yang boleh aku jawab. Takkan aku nak cerita kejadian semalam pulak, nayalah aku. Hissy, aku tak sebodoh tu! Aku buat muka selamba saja dengan pertanyaan along itu. Ayah dan mak pun diam saja, okeylah tu.

“Subjek apa yang Nissa tak boleh? Baik catch up cepat exam tak lama lagi. Bila trial?”

“September ni.”

“Hmm, dah prepare?”

Aku sengih. Along hanya menggeleng kepala.

“Sengih-sengih, itu ajalah yang kamu tahu. Suruh pergi tuisyen tak nak. Tak lulus siap! Mak kahwinkan kamu cepat-cepat.”

“Apa mak ni, sebut-sebut pasal kahwin pulak?”

“Habis tu malas belajar. Siapa masuk meminang esok, mak terima aja. Senang!”

“Mak tak baik tau ugut-ugut orang macam tu. Orang ni mak kalau nak kahwin, mesti dengan pilihan sendiri, tak mainlah orang tua aturkan. Hiii.. minta simpang.”

“Apa salahnya dengan pilihan orang tua? Orang dulu-dulu elok aja bertahan sampai ke tua. Orang sekarang sibuk nak pilihan sendiri, baru kahwin tiga empat tahun dah bercerai.”

“Tak semua macam tulah mak.”

“Nissa, cuba jangan menjawab cakap mak.”

Ayah mula bersuara. Memang ayah dah faham sangat mulut aku takkan boleh diam kalau dengan mak. Ada saja aku nak protes. Kadang-kadang kesian pula pada mak. Nasib maklah ya dapat anak dara macam ni.

“Tapikan Nissa, apa yang mak cakap tu, along rasa betul juga. Kalau Nissa tak pass exam, kahwin ajalah, kan senang. Tak adalah mak dengan ayah susah hati.”

“Along ni! Orang akan luluslah. Orang mana boleh kahwin awal-awal. Tak boleh-tak boleh.”

“Pasal apa pulak tak boleh? Kamu tu ha, mak tengok, elok aja rupa paras, kalau mak buka mulut, hmm… mak jamin tak menang tangan ayah dan mak nak handle orang masuk minang kamu nanti.”

Aku panas hati bila semua orang gelak besar. Eh, seronok pulak mereka jadikan aku topik perbualan di meja makan. Tak boleh jadi ni.

“Ala, mak kan selalu cakap orang ni anak dara pemalas, tak tahu masak nasi, tak tahu lipat kain, tak tahu menjahit, apa lagi ha? Ah, macam-macamlah mak kata orang tak tahu. So, kiranya orang ni kanak-kanak rebina lagilah, apa pun tak tahu buat. Jadi buat apa nak kahwin cepat-cepat. Kan atuk?”

Atuk tolonglah, janganlah join dia orang tuk. Kasihanlah cucu kesayangan atuk ni.

“Hmm, atuk pun sebenarnya teringin nak tengok Nissa naik pelamin.”

“Atuk..!!”

Kata-kata atuk mengundang tawa yang lebih besar lagi. Aku jeling Haikal. Dia mengulum senyum sambil mengangkat kening. Sukalah tu! Akhirnya aku mengalah. Mana aci, lima lawan satu!

1 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

dgn irfan!!!!!?????? apapun, akak follow.........

Post a Comment