Kerana Sebuah Janji 18

“You memang kejam!”

"I’m so sorry Ju. I’m really really sorry.”

Bagai dirobek-robek hatinya melihat Juliana menangis. Kelam-kabut juga dibuatnya bila gadis itu tersedu-sedan di taman rekreasi itu. Apa pula yang orang akan fikir nanti?

“Sudahlah Ju, benda dah jadi. Tak boleh patah balik dah.”

“Senang ya you cakap? Habis I macam mana?”

“Ju, I tetap sayangkan you.”

“Bohong! Kalau you sayang I kenapa you kahwin dengan dia?”

“Kan I dah ceritakan tadi?”

“Tu semua alasan! You sebenarnya dah tak sayangkan I.”

“That’s not true! I still love you dear.”

“Habis dia? You cinta juga tak?”

Dani terdiam. Dalam keadaan Juliana kini, tidak keruan begini, tidak mungkin dia bercakap soal rasanya terhadap Dahlia.

“Kenapa you diam? Betulkan you cintakan dia?”

“She’s my wife, Ju.”

“And I?”

“You’re my love.”

“Bukan dah jadi kekasih gelap you ke?”

“I tak akan buat you begitu, sayang.”

Juliana diam. Hati yang sakit bertambah parah bila mendengar ungkapan sayang dari lelaki yang dicintainya itu. Tiga tahun menyulam cinta, tiga tahun menyemai kasih, namun ini kesudahan yang dia dapat.

“I hate you Dani, I hate you!”

“Please don’t.. I minta maaf sangat-sangat sayang, I terpaksa buat begini, demi masa depan I dan mama.”

“Apa motif dia ha? Apa yang dia dapat? Separuh harta you?”

“Tak. Tak dapat apa.”

“Yelah tu…”

Juliana tersenyum sinis. Mana ada perkara dalam dunia ini percuma. Semuanya berbayar, semuanya bersyarat. Mana ada orang yang benar-benar bodoh seperti Dahlia. Mengahwini lelaki yang berharta tanpa mendapat satu sen pun!

“So, sekarang dah kahwin, kan? Dah dapat harta, kan? Ceraikan dia!”

“Juliana!”

“What? You tak nak? Kenapa you tak nak? You suka dia? Ha? Cakaplah! You suka dia ke?”

“I tak dapat harta tu lagi so, kami tak boleh bercerai.”

“What do you mean?”

“Harta arwah papa akan rasmi jadi milik I, bila I ada anak dengan Dahlia.”

“You what? Anak?”

Dani mengangguk perlahan menanggapi kemarahan luar biasa Juliana itu. Belum pernah Juliana hilang akal seperti ini. Hari ini dialah yang menjadi puncanya.

“Perempuan tu benar-benar licik!”

“Juliana! Jangan cakap sembarangan!”

“Oh, you marah I? You marah sebab dia? Siapa dia di hati you Dani? Siapa dia?”

“She’s my wife!”

Juliana terdiam mendengar Dani menengkingnya. Belum pernah lelaki itu bersikap demikian terhadapnya. Kini dia amat pasti cinta Dani sudah beralih arah. Airmatanya makin laju menyusuri pipinya.

“I’m sorry.”

“Sampai hati you Dani. Cukup-cukup sampai hati you buat I macam ni.”

“You tak boleh salahkan I sorang Ju, dah empat kali I ajak you kahwin, tapi you tolak. You pentingkan kerjaya you dari I. Kadang-kadang I tertanya-tanya di mana I dalam hati you? I cuba faham diri you Ju, tapi pernah tak sekali you memahami kehendak hati I?”

“Jadi you salahkan I pulak?”

“Kita sama-sama salah Ju.”

Mereka diam seketika. Juliana hanyut dengan perasaan kesalnya yang tiada berpenghujung. Dani pula melayani rasa bersalahnya kerana mengkhianati cinta Juliana.

“Ju, kita kahwin?”

“Ha?”

“Kahwin dengan I. Be my second wife.”

“What? No way! Never!”

“But why Ju? We do love each other, don’t we?”

“I tak nak jadi pengganggu rumahtangga orang.”

“Dahlia tak kisah.”

“Ha? Mana you tahu dia tak kisah?”

“Dia sendiri cakap.”

“Dani, mana ada isteri yang tak kisah suaminya berkahwin lain? You jangan pandai-pandai buat cerita ya.”

“Betul. I tak tipu. Kita kahwin ya?”

“No.”

“Why?”

“I tak sanggup bermadu dan I tak nak share apa pun dengan orang lain.”

Dani mengeluh berat. Sebal dengan sikap degil Juliana.

“So, sekarang macam mana?”

“Kita putus!”

Dani tercengang. Begitu saja? Berakhir begitu saja? Cintanya pada Juliana berakhir di sini? Sekali lagi Dani mengeluh. Betapa pedih, betapa kecewa rasanya. Ingin saja dia menjerit. Ingin dikhabarkan pada dunia betapa pilunya hati. Cukuplah, baginya inilah kali terakhir dia melamar Juliana. Dan gadis itu tetap menolak. Maafkan aku Juliana, peluang buatmu sudah tertutup. Untuk sekian kalinya Dani kecewa.

7 Suara Merdu Anda:

Minah Gendot said...

hah dani ape lagi..peluang ade dpan mata..
putus jer laa ngn jue tue..
bincang blik ngn dahlia pasal syarat xleh jatuh cinta tue..

err..tetibe jd emosional....hehehe

miz ruha said...

ala.. putus je ngan ju tu,,,
lg pn kn dani da suke kt lia,,,

hehehe,,nk lg..

Anonymous said...

cm dh penah bca la kebanyakkan cite2 dlm nie..tp kt mane xingat..

♥cikHanNa ♥ said...

takpe dani, dahlia kan ada..

Anonymous said...

besttt....sgt!!!
nk lagi....cpt smbg!!!
x sbr nk bc n3 br....

Anonymous said...

dah kawin pun nak bercinta lagi ke, syarat sekadar syarat, suami tetap suami

intan said...

pasti nanti cinta dani akn kmbali pd juliana bl juliana kmbali mnagih kasih....

Post a Comment