Melankolik Cinta Cassandra 17


“Manusia ni didatangkan dengan fitrah yang ingin bertuhan dan beragama. Jangan pula menjadi golongan bertuhan tanpa agama atau beragama tanpa bertuhan. Yakin adanya Allah dan percaya wujudnya Allah itu adalah iman. Agama dan iman itu satu dan tidak terasing.”

Entah kenapa serangkap kata dari Hanafi siang tadi membuat dadanya sebak tiba-tiba. Dari mana datangnya perasaan itu? Apa yang dia tahu cara Hanafi menyampaikan dan meyakinkan dirinya tentang agama Islam cukup lembut dan menyentuh hati. Sememangnya Hanafi seorang yang berlemah-lembut dan penyabar. Segala pertanyaannya dan karenahnya dilayan baik dan penuh senyuman. Bertuah sungguh Soleha mendapat suami begitu.

“Bagaimana saya ingin mengetahui dalam diri saya ini ada iman, ustaz?” Tanya Cassandra.

“Keyakinan yang larut dalam diri, yang menguasai daya kehendak dan rasa dalaman manusia. Perlu juga wujud pencapaian akal yang mampu menanggapi hakikat sesuatu yang wujud. Pencapaian akal ini mesti sampai ketahap yakin. Jika tidak yakin susahlah. Yakin itulah tanda-tanda kita orang yang beriman. Itu jugalah yang membezakan mukmin dengan yang lain,” terang Hanafi dengan lembut dan jelas.

“Bagaimana saya hendak percaya kewujudan tuhan sedangkan saya tidak nampak? Tidak dapat dipegang?” Soal Cassandra lagi.

Hanafi tersenyum.

“Cassandra percaya adanya udara?” Soalnya pula tanpa menjawab Soalan Cassandra itu.

“Udara?” Berkerut seketika wajahnya.

“Ya, udara yang kita sedut ini untuk kita bernafas dan meneruskan hidup?” Soal Hanafi lagi.

“Tentulah, jika udara tak ada kita pasti mati,” jawab Cassandra lancar.

“Jadi Cassandra boleh lihat udara?” Soal Hanafi lagi sambil memandang tepat ke wajah Cassandra.

Cassandra terdiam.

“Boleh atau tidak?” Tanya Hanafi serius.

“Tidak,” jawab Cassandra perlahan setelah menyedari dia terperangkap dengan soalannya sendiri.

“Tapi Cassandra percaya udara itu ada?”

“Ya.”

“Yakin?”

“Ya.”

“Cassandra boleh pegang udara yang Casandra percaya tu?” Hanafi terus menduga.

“Erm, tak. Mana mungkin?”

“Tapi Cassandra percaya adanya udara, kan?” Hanafi terus menguji.

Cassandra sedikit geram bila Hanafi mengulang-ulang persoalan yang sama. Dia merengus. Pandangannya dilemparkan jauh ke luar kedai mamak itu.

Hanafi tersenyum nipis melihat aksi Cassandra itu. Memang gadis ini kurang sabar.

“Percaya atau tidak?” ulangnya lagi.

Cassandra berpaling semula merenung Hanafi.

“Ya ustaz. Saya percaya udara itu ada. Jika tidak masakan kita boleh bernafas? Cuma udara itu tidak boleh dilihat atau dipegang. Itu saja,” sedikit keras kata-katanya kerana geram. Agar Hanafi mengerti jangan diulangi lagi persoalan yang memeningkan kepala itu.

Hanafi tersenyum manis lagi. Namun tidak pula dia berani memandang wajah gadis di hadapannya itu lama-lama. Hanafi melontarkan pandangannya jauh ke luar kedai mamak itu.

“Itulah iman. Setiap orang Islam akan percaya wujudnya Allah walaupun tidak dapat dilihat atau dipegang. Tapi amat yakin bahawa Allah itu memang wujud dan kami beriman kepada-Nya,” terang Hanafi penuh tertib.

Cassandra terdiam lagi. Wajah Hanafi dicari. Dia cuba mencerna setiap kata-kata Hanafi itu.

“Udara itu juga hamba Allah SWT. Semua yang wujud di alam ini semuanya milik Allah SWT. Dia Esa. Esa bermaksud satu. Dia Tuhan yang satu, tidak beranak dan diperanakkan. Dia yang Maha Besar dan Maha Agung. Dia yang menjadikan semuanya. Maka memang wajib kita menyembah-Nya dengan melakukan solat lima waktu.”

“Apakah solat lima waktu itu ustaz?” Cassandra berkerut kening.

“Dalam erti kata lain, sembahyang lima kali sehari.”

“Lima kali? Satu hari? Tak penat ke?”

Hanafi tergelak kecil.

“Tidak. Malah lebih menyihatkan tubuh badan. Solat bukan saja dapat mendamaikan jiwa dengan kusyu’ dan tawadu’, solat juga merupakan senaman ringan,” jawab Hanafi sambil tersenyum manis memandang Cassandra.

Entah kenapa menyelinap sedikit debar di hati Cassandra bila dihadiahkan senyuman semanis itu. Mata mereka bertaut seketika. Kemudian dia tertunduk. Namun sempat juga bibirnya mengukir senyum tipis.

“Ada apa-apa lagi yang Cassandra nak tanya?” Tanya Hanafi sekadar berbasa-basi setelah menyedari kesalahannya merenung anak gadis orang.

Serta-merta dia mengalih pandangannya semula ke arah luar.

“Erm, betul ke tuhan ustaz yang jadikan alam ini?” Cassandra mengangkat wajahnya semula dan merenung Hanafi dengan seribu satu perasaan.

“Saya lebih senang menyebut Allah,” Hanafi tersenyum lagi.

“Ya, Tuhan Allah,” Cassandra membalas senyuman itu.

Ada getar yang mula mengetuk pintu hatinya.

“Akal manusia tidak mampu mengetahui hakikat Allah, kerana manusia masih tidak mampu mengetahui hakikat banyak alam di sekelilingnya. Allah yang Maha Berkuasa bukanlah tuhan kepada satu golongan, bangsa atau kawasan tertentu di dunia ni, tetapi tuhan sekelian alam. Bukti kesempurnaan Allah dapat dilihat pada alam jagat,” jelas Hanafi.

“Jadi benarlah semuanya ciptaan Tuhan Allah?” Cassandra menyoal lagi. Dia perlukan jawapan yang pasti.

“Cassandra rasa bagaimana? Siapakah yang menjadikan alam ini?” Tanya Hanafi semula tanpa menjawab soalan Cassandra itu.

“Saya fikir, ianya wujud sendiri,” ujar Cassandra perlahan. Sudah tahu anggapannya selama ini telah meleset.

Hanafi tersenyum.

“Allah yang Maha Besar yang menciptakan segala-galanya. Sempurna sekali. Adanya malam dan siang, matahari, bulan dan bintang. Angin, ribut dan taufan. Tanah, udara dan air. MasyaAllah, tidak terhitung banyaknya kesempurnaan yang Allah ciptakan untuk hambanya. Malang sekali, manusia tidak pernah bersyukur,” tutur Hanafi perlahan. Ada nada kesal yang terselit di dalam bicaranya.

“Maksud ustaz?” Cassandra berkerut kening.

“Melakukan kemungkaran dan kemaksiatan. Tidak berterima kasih kepada Allah adalah satu sifat sombong dan angkuh yang dimiliki iblis. Nah, kita sebagai manusia sudah mewarisi sifat-sifat iblis ini. Sangat menyedihkan,” jawab Hanafi sambil menggeleng perlahan.

“Apa yang nak disedihkan ustaz? Sendiri buat jahat, sendiri tanggunglah,” tutur Cassandra selamba.

“Andainya semudah itu….”

Tiba-tiba Hanafi sebak. Sebagai seorang muslim dia bertanggungjawab menegur kesilapan muslim yang lain. Tapi sayang, kemampuannya terhad. Hanafi mengerling jam di tangan. Hampir pukul lima petang. Pasti Soleha sudah pulang dari kelas agamanya.

“Err, Cassandra, boleh kita sambung lain kali? Saya terpaksa pulang sekarang,” pohon Hanafi. Serentak itu dia berdiri.

“Yes, sure ustaz. Harap-harap dapat berjumpa lagi dengan ustaz,” lalu tangan dihulur untuk berjabat.

Hanafi sekadar mengangkat tangan sambil tersenyum.

“Oh, maaf. Saya lupa. Kita tak boleh bersentuhan,” Cassandra tersipu setelah menyedari kesilapan keduanya itu.

Cassandra tersenyum-senyum. Pertemuan dia dan Hanafi siang tadi telah memberi semangat baru untuknya. Seolah-olah sesuatu yang dia cari-cari selama ini terungkai satu-persatu. Hanafi, ustaz muda yang kacak dan sasa itu mampu membuat senyumannya manis dari hari-hari biasa.


0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment