Cerpen - Kau Tetap Milikku

“Abang, sudahlah lupakan saja Dila bang.”

“Tapi abang sayangkan Dila, abang cintakan Dila. Macam mana abang nak lupakan Dila?”

“Dila tahu tak mudah bang, Dila pun rasa apa yang abang rasa, tapi Dila tetap berusaha bang.”

“Tak. Tak nak! Abang tak nak Dila, abang tak nak!”

“Abang, hubungan kita terlarang bang. Agama yang melarangnya. Abang tak takut hukuman Tuhan?”

“Tapi, abang tak nak kehilangan Dila.”

“Abang tak akan kehilangan Dila, Dila adik abang, kan?”

Adik? Perkataan itu cukup mengguris hati. Bagaimana dia hendak menghadapi situasi ini? Kekasih hati yang dipuja selama dua tahun rupa-rupanya adik kandungnya sendiri. Cukup memilukan. Hancur remuk hatinya. Igauan ngeri tiga hari lepas kembali terlintas di kotak fikirannya.


******


“Masuklah, apa khabar?”

“Khabar baik. Ini maknya Adila ya? Maaflah kalau kedatangan kami ni mengganggu pihak perempuan.”

“Oh, tak adalah mengganggu. Adila kata keluarga Rafael nak datang. Berdua saja ke? Mana ayahnya Rafael?”

“Oh, ayah cari parking makcik. Penuh pula kereta kat depan tu.”

“Itulah, jiran sebelah rumah ni anak-anaknya balik berkumpul. Tu yang penuh jadinya. Maklumlah hujung minggu.”

Rafael hanya mengangguk. Mamanya juga tersenyum manis. Dia menoleh saat Adila masuk ke ruang tamu menatang sedulang minuman. Rafael lihat, mamanya asyik sekali melihat wajah Adila.

“Jemput minum.”

Adila bersuara lunak. Sudah cukup membuat hati lelakinya tertawan. Tidak sabar rasanya memperisterikan gadis manis itu.

“Assalamualaikum.”

Mereka menjawab salam yang diucapkan ayahnya. Rafael melihat ayahnya berwajah kelat saat bertentang mata dengan ibu Adila. Rafael juga dapat melihat wajah kaget wanita sebaya ibunya itu. Apa yang berlaku?

“Murad?”

“Salimah?”

Rafael memandang Adila yang terpinga. Mamanya juga kehairanan. Dia semakin pelik.

“Abang, kenapa ni?”

Mamanya berjaya memecah keheningan suasana yang memonopoli rumah itu.

“Kita balik Maimun, Rafael!”

“Tapi bang..”

“Balik!”

“Tapi kenapa ayah? Bukankah kita datang nak merisik Adila?”

“Kamu berdua tak boleh kahwin!”


*******

Rafael memejam matanya rapat. Buat pertama kali airmata jantannya gugur. Pertama kali juga dia menangis kerana cinta. Cinta yang tak kesampaian.

“Sabarlah Fel.”

“Mama nak Fel sabar macam mana? Selama ni Fel bercinta dengan adik sendiri ma. Fel rasa malu, Fel rasa berdosa ma.”

“Fel tak salah, sebab Fel tak tahu kan?”

“Tapi perasaan Fel pada Dila masih kuat ma. Perasaan sayang tu masih ada. Fel nak buat macam mana ma? Fel rindu dia.”

Maimun menggosok perlahan belakang tubuh anak bujang kesayangannya itu. Dia sedih melihat kekecewaan anaknya itu.

“Mari masuk, dah jauh malam ni.”

“Tak apa, mama masuk dulu. Fel nak duduk di sini lagi.”


******

“Apa salah mereka bang? Kenapa abang buat macam ni?”

“Aku tahu apa yang aku buat Mun. Kau ikut aja.”

“Yelah, mesti ada sebab, kan? Tak akan abang nak saya ikut melulu macam tu aja. Kesian Rafael bang. Kecewa betul dia.”

“Dia akan okey nanti.”

“Okey tak okeylah bang. Dua tahun bercinta. Tup-tup abang cakap dia orang adik-beradik. Pelik juga saya. Bila masa pulak saya lahirkan budak Adila tu. Setahu saya, kita tak ada anak perempuan.”

Murad mengeluh perlahan. Sudah sampai masanya dia ceritakan semuanya pada Maimun.

“Cuba abang cerita kat saya, apa sebenarnya yang berlaku? Dah tiga hari saya tanya soalan yang sama pada abang, abang boleh buat dek aja.”

Maimun menjeling suaminya itu.

“Entah-entah abang ada affair tak dengan mak budak tu?”

Soalan Maimun yang berbaur cemburu itu berjaya membuat Murad tersentak. Pandai betul isterinya meneka. Murad mula berkira-kira, bagaimana hendak memulakan bicara yang agak sensitif ini.


*******

Salimah masih termenung di beranda rumahnya. Kasihan Adila. Menangis siang malam akibat putus cinta. Tidak dinafikan anak muda bernama Rafael itu sangat sopan dan berbudi bahasa. Pandai mengambil hati wanita tua sepertinya. Memang dia adalah calon yang terbaik untuk Adila. Tapi, apa yang berlaku tiga hari lepas adalah di luar jangkaannya. Rafael anak kepada Murad. Lelaki yang pernah singgah di hatinya pada zaman muda dulu. Lelaki itu pergi meninggalkannya bersama benih yang tertanam di rahimnya. Salimah pejam mata. Tidak sangka dosa zina yang terpalit di zaman mudanya dulu adalah punca keretakan hubungan murni Adila dan Rafael. Mereka tidak bersalah!

“Ibu.”

“Dila. Menangis lagi ya?”

“Taklah.”

“Tu mata bengkak tu? Suara sengau tu? Bukan baru lepas menangis?”

Adila menghela nafas berat. Seberat rindu yang sarat di hatinya kini. Dia rindukan kekasihnya. Tapi, Rafael kini bukan lagi kekasih dia. Rafael secara automatik menjadi abangnya. Sedarah sedaging. Pilu. Sayu. Terkilan.

“Dila?”

“Ha?”

“Tak dengarlah tu ibu tanya apa tadi ya?”

“Ibu tanya apa? Maaf bu, Dila tak dengar.”

“Mana nak dengar, dalam kepala tu asyik ingat buah hati aja.”

Adila tersenyum kelat.

“Ibu tanya apa?”

“Ibu tanya, kenapa Rafael minta putus?”

“Dia cakap.. kami tak boleh teruskan. Bercinta pun tak boleh.”

“Kenapa pula?”

“Dia cakap.. kami.. adik-beradik bu.”

“Ha?”


**********


“Mun, ingat tak kita pernah berpisah sekejap dulu?”

“Mestilah ingat bang. Mun tak akan lupa saat abang jatuhkan talak pada Mun dulu.”

“Maafkan abang. Abang memang jahat dulukan? Selalu abaikan Mun. Dah tu kaki perempuan pulak tu.”

Maimun tersenyum pahit. Peristiwa hitam yang pernah melanda rumahtangganya dulu masih segar di ingatan. Semasa itu Rafael baru saja berumur dua tahun. Bila berlaku perceraian antara dia dan Murad, impaknya terkesan pada Rafael. Rafael yang sangat manja dengan Murad jatuh sakit. Mujur juga Murad sempat tersedar dari hidupnya yang jauh tersasar. Dia tahu Allah telah memakbulkan doanya. Murad insaf. Murad bertaubat. Dia dan Murad rujuk kembali.

“Dahlah abang, perkara dah lepas. Apa yang penting abang dah berubah. Kita pun dah bahagia, kan?”

Murad tersenyum kelat.

“Sebenarnya, lepas kita berpisah tu abang ada kenal dengan seorang perempuan kampung. Baru datang KL, cari kerja. Kami berkawan dan terlanjur. Suatu hari perempuan tu datang, minta abang bertanggungjawab pada dia, sebab dia.. mengandung.”

Maimun terkejut bukan kepalang. Dia merenung tepat wajah kesal suaminya itu. Adakah?

“Ya, nama dia Salimah. Mak si budak Adila tu.”

Maimun tergamam.


********

Rafael berteleku di atas sejadah. Mohon kepada Allah agar hatinya kuat menghadapi segala dugaan. Cerita sebenar yang di sampaikan mamanya siang tadi, benar-benar membuat dia hilang daya. Kerana kesalahan seorang ayah di masa lampau, membuat dia terdampar kecewa.

“Rafael mari turun makan.”

“Baik mama.”

Rafael senyap di meja makan. Murad bermuka selamba. Walau di hati tuanya cukup rasa bersalah. Hanya mulut Maimun saja yang berceloteh menceriakan suasana.

“Assalamualaikum.”

Sayup suara pemberi salam di luar rumah. Rafael bangun membuka pintu.

“Walaikum..salam.”

Terkedu. Wajah yang sangat di rinduinya kini terhidang di depan mata. Adila tersenyum manis bersama ibunya.

“Rafael apa khabar?”

“Err.. baik makcik.”

“Mak ayah ada?”

“Err.. ada, ada. Jemputlah masuk.”

“Kau buat apa kat sini?”

Baru saja Salimah dan Adila melabuhkan punggungnya di sofa, sergahan Murad datang menyapa.

“Abang, tak baik layan tetamu macam tu. Apa khabar puan Salimah?”

“Baik puan Maimun. Maaflah kalau kedatangan saya ni mengganggu. Sebenarnya ada perkara yang saya nak beritahu.”

“Apa dia? Cakap cepat!”

Rafael menjeling ayahnya. Geram dengan sikap ayahnya yang tidak mesra itu.

“Apa dia makcik?”

“Rafael, Adila kata, kamu minta putus ya?”

Rafael merenung seraut wajah lembut yang dirinduinya itu. Perlahan dia mengangguk.

“Kenapa Rafael?”

“Dila tak cerita ke?”

Salimah tersenyum.

“Sebab kamu adik-beradik? Begitu?”

Sekali lagi Rafael mengangguk.

“Sebenarnya… kamu berdua bukan adik-beradik.”

Kini enam pasang mata membulat ke arah Salimah. Adila tertunduk namun seulas bibirnya mengukir senyum.

“Bukan ke awak..?”

“Saya mengandung?”

Murad mengangguk perlahan. Mukanya terasa tebal.

“Memang betul saya mengandungkan anak awak Murad. Tapi..”

“Tapi apa?”

“Saya accident dan kandungan saya tu gugur.”

Sekali lagi enam pasang mata membulat. Salimah tersenyum.

“Tak lama selepas tu saya berkahwin dengan orang yang melanggar saya tu dan lahirlah Adila.”

Maimun sudah mengupas senyum. Alhamdulillah. Syukur.

“Bermakna Adila bukan anak saya? Mereka bukan adik-beradik?”

“Yelah bang, semua ni salah faham saja rupanya.”

Salimah mengangguk bersama senyuman lebar.

“Jadi, kalau berhajat semula, jemputlah ke rumah ya.”

Tawa mereka terlepas menggamatkan segenap ruang di rumah itu. Rafael merenung Adila. Mata bertentang mata. Senyuman lebar sudah menghiasi bibir masing-masing. Bagaimana mahu dikhabarkan rasa syukur dan gembira yang tdak terhingga ini? Jika sudah tertulis Adila akan menjadi miliknya Rafael, tiada kuasa lagi yang mampu menghalang cinta mereka. Hanya maut sebagai nokhtahnya. Rafael menatap lembut wajah gadis yang sudah bertakhta sekian lama di hatinya.

‘Kau tetap milikku Adila.’

6 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

hohohooh....
best la crta ni....

greeny gurlz said...

hahaha..
sweet..

det.conan said...

salam,nk kongsi ckit ap yg sy tau,IF Adila tu lahir hasil dr hubungan zina antara murad n salimah,but murad xkawen ngn mak adila dlm tmpoh trtntu,adila xdikira sbg anak Murad even dr benih murad tu...adila sndiri boleh kawen ngn murad tu...so,rafael n adila bkn adik beradik la...kalu nk tau lbey detail n yg mane satu betol,tlg tanya pada yg lbey pakar hal2 mcm ni...tq...btw nice story...

Nozi Danisya said...

det.conan..
thank 4 the info.. actually mmg tahu adila tu bole kawen dgn murad or rafael.. just nk buat femeli ni kurg pengetahuan agama gitu... just 4 fun, just simple... x nak sarat2 n berat2.. btw, thanks 4 reading..

nadia ramli said...

best r story nie..hehehe

nadia ramli said...

best r story nie..hehehe

Post a Comment