Rajuk Sang Hati 11

Sebaik selesai mesyuarat bersama kakitangan jabatanku, aku kembali ke ruangan kerjaku semula. Aku mengeluh bila melihat timbunan dokumen yang masih belum berusik. Sempatkah aku siapkan sebelum mengambil cuti panjang nanti? Telefon bimbitku berbunyi. Nombor yang tidak dikenali tertera di skrin. Siapa agaknya? Dengan rasa ingin tahu, aku terus mencapai telefonku itu.

“Hello,”

“Assalamualaikum?”

“Walaikumusalam, siapa ni?”

“Apa khabar Qairunissa?”

Aku terdiam. Mendengar alunan suara garau di hujung talian membuat jantungku berdebar tidak semena-mena. Diakah?

“Khabar baik. Siapa ni?” Tanyaku sekali lagi untuk kepastian. Aku rasa itu dia.

“Seseorang yang dikenali dulu-dulu,” katanya masih bermain tarik tali. Semakin jelas siapa dia yang sebenarnya. Masih tidak berubah!

“Ramai yang saya kenal, masalahnya saya tak ingat siapa,” sindirku.

“Ya, memang betul. Awak memang ramai yang berkenan,” bidasnya pula.

“Macam nilah, saya sibuk sekarang. Kalau tujuan awak untuk mengarut, maaf saya tak ada masa untuk itu. Saya harap selepas ini awak….”

“Saya irfan,” katanya memotong kata-kataku. Aku kelu. Walaupun aku sudah dapat mengagak dialah orangnya dari mula tadi, tapi sebaik sebaris nama itu kudengar, entah kenapa aku jadi kelu.

“Qairunnisa?”

Aku menelan air liur. Berdebar tak usah dikata. Bagai dipalu-palu rentak jantungku ini. Ya Allah, dugaan apa ini? Kenapa dia muncul sekarang? Dan… kenapa dengan hati aku ni?

“Are you still there Qairunnisa?”

Aku berdeham. “Ya.”

“Terkejut?”

“Mana awak dapat nombor saya ni?” Tanpa menjawab soalannya, aku menyoalnya semula.

Dia tergelak kecil. “Hendak seribu daya….”

“So, ada yang boleh saya bantu?”

“Saya nak jumpa awak?”

Mak! Jumpa dia? Isy..

“Kenapa?”

“Ada hal sikit.”

“Cakap di sini sajalah.”

“Tak sesuai. Kita jumpa?”

“Err… saya rasa tak boleh kot,” tolakku lembut.

“Kenapa? Takut boyfriend marah?”

“Lebih kurang begitu,” ujarku. Selebihnya aku belum cukup kuat untuk berjumpa dengannya. Cukuplah sekali di rumah Hisyam tempoh hari.

“Saya bukan nak buat apa-apa pun. Kita jumpa tempat yang open, yang ramai orang. Boleh?”

Aku diam. Alahai, macam mana ni?

“Boleh ke tak boleh?”

“Maaf, tak boleh.”

Dia diam di talian. Marah ke pula?

“Tak apalah, maybe next time?”

“Maybe not.”

Terdengar keluhannya. “Janganlah begitu, saya berharap sangat ni.”

“Maaf, tetap tak boleh.”

“Tapi saya ada sesuatu nak bincang dengan awak Qairunissa.”

“Encik Irfan, saya rasa kita tidak pernah berhutang, berjanji apa-apa atau membuat urusan rasmi. Jadi saya rasa tidak perlu untuk saya berjumpa dengan encik Irfan jika di antara kita tiada apa untuk berurusan. Tapi jika saya terlupa sesuatu, encik Irfan boleh berterus terang saja di sini, saya dengar.”

Irfan diam. Lama.

Aku turut diam sambil mata tekun memerhati jarum jam yang berputar. Hmm, lima minit sudah berlalu. Okay, time’s up!

“Encik irfan, saya kena letak ni.”

Dia masih diam. Aik? Pengsan ke pula?

“Hello? Encik Irfan? I have to go. Assalamualaikum,”

“Wait!”

“Ya?”

“Memang saya tak ada peluang lagi?” Mendengar soalannya itu, aku berdebar semula. Alahai jantung aku ni…

“Maksud encik irfan?”

“Hisyam dah bertunang, jadi peluang untuk saya masih terbuka, kan?”

“Dah terlambat.”

“Maksud awak?”

“Saya juga dah bertunang encik Irfan,” jawabku tenang. Akhirnya…

Dia diam lagi. Terkejut agaknya.

“Dengan siapa?”

“Maaf, saya kena letak ni. Assalamualaikum,” tanpa menjawab soalannya terus aku memutuskan taliannya. Telefon bimbit aku campak ke atas meja. Sedikit menggeletar tanganku. Kenapa begini? Kenapa kau muncul di saat ini irfan? Dan… kenapa aku seolah-olah keliru? Masih adakah rasa untuk lelaki itu? Mustahil…



1 Suara Merdu Anda:

Post a Comment