Kerana Sebuah Janji 2

Dani tersentak bila petikan jari betul-betul berada di depan matanya. Secepat kilat kepala ditoleh ke kanan. Mursyid tersengih.

“Jauh termenung? Sampai aku masuk pun kau tak dengar.”

“Kau nak apa?”

“Whoaa… kenapa macam singa lapar ni? Kau tak breakfast ke tadi?”

Dani diam. Sebatang pen di tangan di ketuk-ketuk ke meja. Hari ini dia hilang mood untuk bekerja.

“Ok tell me what’s wrong? Rindu kat Juliana ke?”

Mursyid yang tersengih lebar itu dipandang tepat. Satu keluhan berat dilepas kasar.

“Dah mengeluh pulak. Bergaduh lagi? Aku tak fahamlah hubungan korang ni, kejap okey kejap tak. Kali ni apa pulak masalahnya?”

“Kau boleh tolong aku tak?”

“Boleh, boleh. Tolong apa?”

“Tolong diam!”

Mursyid tergelak.

“Dah tu kau senyap je dari tadi, aku tanya kau diam. Mengeluh tak sudah-sudah. Aku layan dirilah.”

Mursyid menyambung gelaknya. Dah faham sangat dengan satu-satunya sahabat baiknya sedari kecil ini. Kalau begini keadaannya, tak lain tak bukan ada masalah besar yang tak terpikul oleh Dani. Masalah yang selalunya dicurahkan kepada dirinya saja. Dani mengeluh lagi.

“Kau tahukan semalam wasiat arwah papa dibaca?”

“Yup. Apa yang kau dapat?”

Mursyid mengangkat kening tiga kali sambil tersenyum sumbing.

“Masalah.”

“Hah?”

“Aku dapat masalah baru.”

“Explain please..”

“Dahlia.”

“Ya, kenapa dengan Dahlia?”

“Kahwin.”

“Okey. Kahwin. Dahlia kahwin. Kahwin dengan siapa?”

“Aku.”

“Okey, kau, Dahlia kahwin. Hah?”

Dani mengetap bibir dengan sikap blur Mursyid.

“Dahlia kahwin kau? Kau dengan Dahlia, kahwin? Kau kena kahwin dengan dia?”

“Faham ke ni?”

“Okey, kejap. Wasiat tu. Kau, Dahlia kahwin?”

“Hisyyh! Apsal kau ni lampi sangat? Wasiat tu mensyaratkan aku kena kahwin dengan Dahlia dulu baru dapat harta. Ada Faham?”

“Oooohhh.. gitu. Faham, faham.”

Mursyid menyeringai. Dani hanya memandang geram sahabat baiknya itu.

“Aunty cakap apa?”

“Nak cakap apa lagi. Ikut je lah. Lagipun mama memang suka budak tu, sayang sangat.”

“Ha, okeylah tu. Aku tak nampak apa masalah yang besar sangat.”

“Kau cakap senanglah. Juliana aku nak letak mana? Kalau dia tahu ni mampus aku.”

“Ala, kahwin aja senyap-senyap, habis cerita.”

“Kepala hotak kau! Kalau press dapat tahu macam mana?”

Mursyid tergelak.

“Okeylah, yang kau susah hati sangat ni kenapa? Kena kahwin paksa ke? Kalau kau tak nak kahwin dengan dia pun tak apakan? Tak ada siapa nak paksa.”

“Memanglah tak ada siapa paksa. Tapi harta pun kira burn jugalah.”

“Kau nak yang mana?”

“Aku nak harta aku. Dahlia aku tak nak.”

“Kenapa kau tak nak? Okey aja aku tengok si Dahlia tu. Cantik manis, putih melepak, suara pun lembut je. Okey apa?”

“Amboi, puji sakan nampak? Kau berkenan kat dia ke?”

“Kenanlah jugak. Tapi dia tak pernah pandang aku pun.”

“Oh, tu sebab kau selalu datang rumah aku ya?”

Mursyid tersengih.

“Salah ke? Kau jealous?”

“Tak ada makna aku nak jealous. Besar kuman pun tak ada perasaan aku pada dia tau.”

“Jangan cakap besar Dani. Ingat kuasa Allah. Dia kan bakal bini kau.”

Dani terdiam. Astagfirullahalazim… dia beristigfar. Dani meraup muka. Keluhan berat dilepaskan sekali lagi.

“Asyik mengeluh je. Apa lagi yang tak kena?”

“Kau tahu tak wasiat tu cakap apa lagi?”

“Ha, apa? Apa?”

“Wasiat tu cakap..”

“Chup..chup, wasiat tu boleh bercakap ke?”

Dani terkedu. Budak Mursyid nilah, geram betul dia! Mursyid tergelak besar.

“Kau nak dengar ke tak ni?”

“Okey, okey. Teruskan.”

Mursyid tahan senyum. Dani menjeling geram. Geram dengan perangai kebudak-budakan Mursyid itu. Entah bila nak matang dia sendiri pun tak tahu.

“Menurut wasiat tu, aku dapat 40% dari keseluruhan harta papa. Mama pula dapat 30% aja.”

“30% lagi?

“30% lagi, untuk cucu papa.”

“Cucu? Siapa cucu papa kau? Aku tak tahu pun? Bukan kau anak tunggal ke? Oh, aku tahu.. agaknya kau ada adik-beradik tiri kot? Anak bini kedua ke ketiga ke maybe keempat. Ha, betullah tu. Adik-beradik tiri kau tu dah ada anak, jadilah cucu papa kau, kan? Kan?”

Dani merenung tajam ke wajah selamba Mursyid. Lelaki itu pura-pura menggaru dagunya yang dihiasi sedikit janggut.

“Syid, kau jangan menyampuk boleh tak? Sejak bila pulak perangai papa aku macam tu?”

“Dah tu tadi kau sebut cucu.”

“Aku tak habis cakap lagilah ngok!”

“Oohh.. ada lagi kee… okey sambung, sambung.”

Mursyid tersengih bila melihat muka bengang yang dipamerkan Dani.

“Cucu papa aku tu mestilah hasil perkahwinan aku dan Dahlia. Ada faham?”

“Oh gituu… cakaplah anak kau! Kan senang.”

“So, 30% lagi untuk anak aku nanti dan Dahlia sebagai pemegang amanahnya. Sehingga budak tu berumur 21 tahun.”

“Gila kejam papa kau.”

“Tahu tak apa. Tu yang buat aku runsing tu. Dahlah kena kahwin dengan orang yang aku tak cinta, kena pastikan dapat anak pulak.”

“Aku rasa papa kau sengaja buat macam tu.”

“Kau agak-agak kenapa ha?”

“Sebab dia nak protect Dahlia.”

“Protect? Meaning?”

“Dia takut kau sia-siakan si Dahlia tu. Kalau dia buat syarat kau kena kahwin dengan Dahlia baru dapat harta, then kau pun kahwin, lepas tu anytime kau boleh ceraikan Dahlia. Bila dia tambah lagi satu syarat yang 30% tu untuk anak kau, mesti kau akan bertahan.”

Otak Dani ligat mencerna apa yang dikatakan Mursyid. Fakta sahabatnya itu memang benar.

“Tapikan Dani, kalau kau tak ada anak dengan Dahlia macam mana?”

“Maksud kau?”

“Ok, let say, Dahlia tak boleh pregnant. How about 30% tu?”

“Akan diwakafkan.”

“Whooa… 30% banyak tu. Memang kau terpaksa berusaha keras nampaknya.”

Mursyid tergelak. Dani pula diam. Menerima Dahlia hadir dalam hidupnya pun begitu payah, inikan pula hendak bertahan hidup dengan gadis itu. Rambut yang kemas rapi tadi telah kusut-masai diramasnya. Kenapa papa buat macam ni? Kenapa Dahlia? Kenapa bukan Juliana? Kalau Juliana, pasti dia tidak susah hati begini. Kerana gadis itu telah lama bertapak di dalam hatinya bukan Dahlia, bukan gadis kampung itu!

6 Suara Merdu Anda:

keSENGALan teserlah.. said...

nak lagi boleh..?
haha..

Anonymous said...

bestla..nak lagi..

ainaS said...

wowwwwwww....mmg menarikkkkkk......lain dr yg lain cerite ni....teruskn...

aqilah said...

nak lagi.............................

NooR@s said...

cepat sambung yerrr

Anonymous said...

best la nozi...buat tak sabar nak tau citer seterusnya

iza
ex-smab

Post a Comment