Rajuk Sang Hati 19

“Nissa oh Nissa, bangunlah dah petang ni. Kenapalah suka sangat tidur petang-petang? Bangun, bangun.”

PAP! Satu tamparan yang perit singgah di punggungku. Aku buka mata. Mak rupanya. Punggung aku ni dah lali dengan tamparan mak. Aku berkalih, mengiring menghadap mak. Aku lihat mak sibuk menyusun pakaianku.

“Apalah nak jadi dengan kamu ni Nissa, pemalas betul. Baju ni ha, berlonggok-longgok tak bersusun, hissy, naik rimas mak tengok.”

“Kalau rimas tak payahlah tengok mak.”

“Eh, budak ni menjawab pulak. Mak dah tolong susun ni bukan nak ucap terima kasih.”

“Terima kasih mak.”

Aku sengih. Seronok bila mengusik mak aku ni. Berkerut-kerut muka dia menahan geram dengan satu-satunya anak perempuan tunggalnya ini.

“Kamu ni, yang tidur sampai ke petang ni kenapa? Letih ke tak sihat?”

Letih mak. Letih hati. Letih memikirkan kejadian malang hari ini. Sampai aku tertidur sebab letih menangis. Rasa-rasa nak cerita tak dengan mak? Karang mak bagitahu ayah, takut pulak rasanya. Tak cerita kang, tiba-tiba nanti mak terdengar dari mulut orang lain, naya aku.

“Mak..”

“Hmm..”

Aku rasa keberatan pula. Tengok mak tengah asyik susun baju-baju aku, dengan penuh kasih sayang saja gayanya, takut pulak mak terkejut beruk nanti.

“Mak..”

“Apanya? Mak.. mak dari tadi. Nak cakap apa?”

“Hmm.. nak milo.”

“Eh, budak ni, pergi buat sendiri. Jangan nak jadi anak dara pemalas. Bangun dah petang, karang ayah balik tengok kamu berlengkar macam ni lagi biar kena marah.”

“Makkk… orang nak milo yang mak buat. Sedap.”

“Mak sibuk ni.”

“Mak ni rajin ya, patutlah ayah sayang mak.”

“Kalau nak suami sayang kena pandai urus rumahtangga, bukan malas macam kamu ni.”

“Mak ni, orang puji dia bukan nak ucap terima kasih. Kita balik yang kena.”

Mak jeling-jeling geram kat aku. Aku tersengih.

“Yalah, intan payung mak, terima kasih. Dah bangun pergi mandi, sembahyang. Tidur waktu asar, tak elok tahu?”

“Tahu, berapa kali mak nak cakap, dari kecil sampai besar cakap benda yang sama. Orang dah jemulah mak.”

“Tahu pun kamu jemu ya, tapi tak ikut pun. Tidur juga sampai ke asar.”

“Dah terbabas, nak buat macam mana?”

“Jam kan ada, kuncilah. Ini tak, nak tunggu mak pot-pet pot-pet baru nak bangun.”

“Ha, pot-pet pot-pet mak tulah yang best. Jam original.”

“Ada aja jawapan kamu ya?”

Aku tersengih. Hilang terus agenda aku nak bagitahu mak kes di sekolah tadi.

“Mak, atuk buat apa? Dah makan?”

“Dah. Bukan main selera lagi dia hari ni.”

“Mak masak apa?”

“Ulam jantung pisang cicah sambal belacan.”

“Hmm.. memang favorite atuklah tu mak.”

“Tapi mak risaulah juga. Jantung pisang tu sejuk, angin.”

“Yang mak bagi atuk makan tu kenapa?”

“Nissa, kalau dah jadi macam budak kecil merajuk-rajuk nak makan juga macam mana? Mak tak sampai hati tau?”

“Atuk ni pun satu, yang orang tak bagi tulah dia nak makan.”

“Hmm.. nama pun orang tua, sakit pulak tu. Esok ni mak dah tua pun macam tu la juga kot.”

“Eh, bukan sekarang memang mak dah tua ke?”

Mak jeling aku. Aku tersengih lebar.

“Mak muda lagilah!”

Aku tergelak besar. Tak boleh tahan aku tengok muka mak yang dah muncung tu. Mak aku ni kalau pasal melawa memang hebat. Sekali tengok memang rupa mak macam tiga puluhan saja. Walhal dah empat puluh lebih. Dah ada dua anak teruna dan seorang anak dara. Mak memang sangat-sangat menitik beratkan kecantikan luar dan dalamnya. Patutlah ayah setia.

“Tapi betullah mak, kawan-kawan orang pun cakap mak nampak muda. Mula-mula dulu dia orang ingat mak ni kakak orang tau.”

“Ha, tulah gelak lagi. Kan betul mak cakap.”

“Eleh, mak ni cepat perasanlah.”

“Perasan tak perasan, kamu pun belum tentu boleh jaga diri kamu tu macam mak ni tau?”

Aku mencebik. Mak pula tergelak halus melihat aksi aku.

“Dah bangun, pergi sembahyang. Anak dara pemalas.”

PAP! Satu lagi tamparan hinggap di pehaku pula. Mak ni memang sengaja tau. Sambil-sambil bangun boleh pula dia bagi sedas kat aku. Peritnya…

2 Suara Merdu Anda:

epy elina said...

hohoohho.....
rnd lak kat mak kat kg....
bl bca part ni trknang mak kat kg...
sweet la nisa ngn mak dia...
sporting gller...

Sahabatmu said...

nice!
huhuhu..
suka sangat ngn Qai..
^_^

Post a Comment