Rajuk Sang Hati 40

Aku golek ke kiri tak kena, ke kanan pun tak kena juga. Aku telentang merenung siling. Dua tiga ekor cicak berkejar-kejaran di sekitar lampu kalimantang. Aku mengeluh lagi. Untuk yang ke berapa kali, aku pun tak pasti. Macam mana ni? Badan terasa agak letih. Pulang dari Bukit Tinggi tadi aku terus lemah. Lemah bukan kerana perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bukit Tinggi, tapi lemah kerana Hasnul Amin. Kerana lamaran dia. Lamaran dia yang membuat aku hilang kata-kata. Lamaran dia yang masih belum ku jawab.

Gila!

Memang Hasnul Amin buat kerja gila. Dari KLIA terus drive ke Bukit Tinggi, semata-mata ingin meluahkan perasaannya padaku, semata-mata ingin melamar aku. Fikiranku melayang ke Bukit Tinggi sekali lagi. Saat aku mengecapi keindahan landskap Taman Jepun. Saat itulah bermula segalanya. Bermulanya saat aku tak tentu arah seperti sekarang.

“Cantikkan?”

“Cantik. First time aku ke sini.”

Hasnul Amin tersenyum manis memandangku.

“Kenapa kau bawa aku ke sini?”

“Saja. Nak dating dengan kau.”

“Ha?”

Hasnul Amin tergelak.

“Tak betul ke? Kita tak pernah berdating, kan?”

“Kau ni, janganlah guna perkataan dating tu, kita bukan bercinta pun.”

Hasnul Amin tersenyum nipis merenungku. Aku tersengih.

“Kalau aku ajak kau bercinta nak tak?”

Sengih aku hilang serta-merta. Terkebil-kebil merenung wajah Hasnul Amin yang sudah serius memandangku.

“Hasnul, jangan main-main boleh tak?”

Aku buat-buat gelak. Gelak gabra sebenarnya. Jantung aku berdebar-debar, renungan Hasnul Amin bagai melekat di wajahku.

“Aku serius, Nissa.”

“Hasnul, macam mana kita nak bercinta kalau kita tak ada perasaan cinta pada seseorang? Perasaan tu hadir tanpa dipaksa tahu?”

Dia diam.

“Nissa, boleh aku tanya sesuatu?”

“Apa dia?”

“Kau masih sukakan Irfan?”

Aku tersentak dengan soalan itu. Irfan. Nama itu sudah berkubur di hatiku. Aku sendiri tidak tahu di mana dia berada sekarang. Aku sudah lama menerima hakikat, Irfan tidak dicipta untukku. Aku tersenyum nipis. Perlahan aku menggeleng.

“Dia kisah silam aku.”

“Tapi kau masih ingat dia, kan? Dia masih ada dalam hati kau, bukan?”

Aku diam. Masihkah Irfan bertakhta di hatiku? Aku tak nafikan sesekali ada juga nama dia terlintas di fikiran, namun seiring dengan masa, perlahan-lahan aku cuba melupakan cintaku yang tidak kesampaian itu.

“Kalau tiba-tiba sekarang Irfan muncul depan kau dan ingin bercinta dengan kau, macam mana?”

Kenapa Hasnul Amin bertanyakan soalan-soalan pelik begini? Aku berpaling merenungnya.

“Kenapa kau tanya semua ni?”

“Saja nak tahu.”

“Kau nak menduga aku?”

Hasnul Amin tersenyum.

“Salah ke?”

Aku turut tersenyum.

“Kalau dia muncul, muncullah. Aku tetap macam ni.”

“Kau akan terima dia?”

“Tak.”

“Kenapa?”

“Rasa itu dah tak ada.”

Hasnul Amin diam.

“Aku pasti, tak mudah bagi kau bukan?”

“Ya, amat payah sekali.”

Sungguh, hati aku sangat pilu, pedih dan sakit sekali bila cintaku nan satu itu tidak kesampaian.

“So, siapa boyfriend baru kau?”

“Kenapa kau nak tahu?”

“Yalah, kan aku ajak kau bercinta tadi, naklah tahu, kau still solo ke atau dah ada pengganti Irfan.”

Aku tergelak.

“Kalau aku kata ada?”

Wajah Hasnul Amin bertukar kelat.

“Nampaknya aku terpaksa bersainglah.”

Aku tergelak lagi. Entah kenapa bahagia pula aku rasa bila bersama lelaki ini. Tujuh tahun menghilang, tiba-tiba muncul dan bercakap soal hati dan perasaan. Malah gaya bercakap juga menunjukkan kematangannya.

“Ok, enough about me. Tell me about yourself.”

Dia tersenyum manis.

“Apa yang kau nak tahu?”

“Semuanya. Kau ke mana selama ni? Kenapa lost contact dengan aku?”

Dia menarik nafas.

“Aku kat India. Ambil medical.”

“Oh, bakal doktorlah ni?”

“Dah bertugas pun, kat HKL. Last week start.”

“Maknanya kau dah lamalah balik Malaysia?”

“Yup, dah tiga bulan.”

Ternganga sekejap aku. Sudah tiga bulan? Memang melampau!

“Kenapa tak contact aku?”

“Tu idea Azrai, Mai dan Zura.”

“Ha?”

“Actually, we all still keep in touch. Selalu chatting.”

Apa? Tiba-tiba aku rasa tersentap. Jadi mereka tipu akulah selama ni? Bila aku tanya pasal Hasnul Amin, semua kata tak tahu, semua cakap lost contact macam aku. Tapi sebenarnya mereka saling berhubung kecuali aku. Tiba-tiba aku terasa sebak, hati terasa sayu. Aku rasa terpinggir. Aku rasa diketepikan. Airmata mula bergenang di bibir mata. Aku tunduk dan diam.

“Mulanya aku tak setuju, tapi dia orang cakap nak surprisekan kau, so aku ikut aja. Aku tahu semua cerita pasal kau dari dia orang. Azura ada bagi kami bertiga gambar terkini kau. So, dapatlah aku melepaskan rindu.”

Apa? Gambar? Gambar mana? Gambar bila? Tak guna punya Azura! Mana aci! Hasnul Amin dapat tengok aku sepanjang tujuh tahun ni, dia tahu cerita terkini aku, tapi aku? Langsung tak tahu apa-apa! Aku rasa seperti dipermainkan!

“Nissa, kenapa diam? Dah tak ada soalan nak tanya?”

Aku diam lagi. Cuba menahan airmata agar tidak jatuh. Walaupun ini bukan pertama kali dia melihat aku menangis, tapi kali ini aku betul-betul rasa tersinggung. Sampai hati mereka permainkan aku.

“Aku nak balik!”

Aku berpaling dan melangkah laju. Nak tuju ke mana, aku pun tak tahu.

“Nissa tunggu!”

Hasnul Amin menghalangku. Wajahnya disimbah riak terkejut.

“Nissa, kenapa ni? Kenapa menangis?”

Cepat-cepat aku kesat airmata yang sudah tumpah di pipi. Sedihnya aku..

“Aku ada tersalah cakap ke? Kalau ada, aku minta maaf.”

Aku tunduk. Namun jemari Hasnul Amin menyentuh daguku dan mengangkat mukaku perlahan.

“Kenapa ni? What’s wrong? Tell me.”

Soalnya lembut. Aku menggeleng.

“Aku tak percaya. Mesti ada sesuatu ni. Apa dia?”

Aku menarik nafas dalam, cuba mencari kekuatan. Geramnya aku bukan kepalang!

“Korang semua tipu aku..”

Perlahan aku bersuara. Getar sendu masih bersisa. Rasa geram masih menebal. Amarah yang membara di jiwa, aku cuba kawal sedaya mampu.

“Tipu?”

“Sampai hati. Memang cukup sampai hati. Sampai hati pinggirkan aku. Sampai hati buat aku macam ni. Bila aku tanya pasal kau, semua cakap tak tahu. Tapi semuanya tipu aku. Korang semua tipu aku!”

Aku tidak dapat lagi menahan airmata. Biarkan. Biarkan airmata kesedihan ini meluncur semahunya.

“Nissa, sorry. Aku tak tahu nak cakap apa. Aku ikut saja idea dia orang.”

Aku merenungnya tajam.

“Kau tak ada otak? Tak boleh fikir ke ha? Tak adil tahu tak? Kau tahu semuanya cerita pasal aku, tapi aku langsung tak ada berita apa-apa dari kau!”

“Kau ingat senang ke aku nak buat keputusan tu? Kau ingat senang ke aku nak tempuh tujuh tahun tanpa mendengar suara kau? Tanpa berjumpa kau? Kau ingat senang? Aku terseksa tau tak?”

Aku terdiam bila suara Hasunul Amin mula meninggi menyaingi suaraku. Mata kami bertentangan. Saling memanah tajam.

“Sekurang-kurangnya kau tahu pasal aku, kan?”

“Lebih baik tak tahu Nissa. Dari dengar cerita tapi tak dapat dengar suara, apa lagi berjumpa.”

Hasnul Amin tunduk. Dia menarik nafas dalam.

“Aku rindukan kau.”

Aku terkedu. Sebaris ayat itu menggetarkan naluriku. Dalam diam aku akui, aku juga sangat merindui lelaki itu.

“Aku juga sayangkan kau.”

Kali ini, aku terus hilang kata-kata. Wajah lelaki itu ku pandang lama. Sejak bila dia rasa macam tu?

“Dari sekolah lagi aku sukakan kau, tapi aku tak boleh buat apa-apa sebab kau sukakan Irfan. Aku hanya boleh jadi pendengar setia kau.” Ujarnya perlahan.

“ Azura orang pertama yang tahu tentang perasaan aku pada kau. Barulah yang lain-lain tahu. Aku minta mereka rahsiakan. Sebab aku nak beritahu sendiri pada kau. Mana tahu mereka ada plan lain? Dan tak sangka aku terpaksa ambil masa tujuh tahun untuk saat ini.”

Sambungnya lagi sambil matanya merenung tepat ke mataku. Sekali lagi, aku kehilangan kata-kata. Betul-betul tak sangka!

Segala kenangan di sekolah bersama Hasnul Amin, mula melintas satu-persatu di kotak fikiranku. Semuanya, dari awal perkenalan, saat datang lewat ke sekolah, kena menghadap cikgu Wahid, balik sekolah sama-sama, menangis dalam dakapannya di belakang stor, di kubur arwah atuk, di depan kedai runcit, makan di kantin, belajar sama-sama, naik motorbike dia, marahkan dia di pakir kereta sehinggalah sekarang, semuanya dapat ku tonton jelas. Aku tersenyum.

“So, aku tanya kau sekali lagi, kita bercinta nak?”

“Hasnul, kan aku cakap, untuk bercinta mesti ada …”

Cupp!

Satu ciuman lembut singgah di pipiku. Aku terkasima. Mata kami bertaut. Lama. Cukup laju rentak jantungku kala ini. Apa yang dah berlaku?

“I love you, Nissa. Really, really loves you.”

Sekali lagi airmataku lencun di pipi. Perlahan jemari Hasnul Amin menyekanya. Dia merenungku lembut.

“Will you marry me?”

Dan soalan itulah yang membuat aku tidak tentu arah hingga sekarang. Aku telah dilamar buat kali kedua. Aku buntu.

7 Suara Merdu Anda:

syikin said...

wah ! bez bez...
continue pleaz...
xsaba nk bce n3 seterosnyerr

Anonymous said...

spe hero irfan k hasnul????

aFaiSh said...

waaaaa!! hasnul! nak hasnul!
jgn irfan muncul kalo line sudahhh

nursya said...

wahhhh...
nissa jgn x tima lak...
amik jer ar hasnul tu...
sweet jer...

Anonymous said...

i vote for hasnul amin...

Anor said...

Terima sajalah Hasnul yg begitu setia menantikan?

IVORYGINGER said...

yes!!! Hasnul. Thats the way.
I like u very much. ;)
Nissa plz accept Hasnul.
Apa nk harap pd Irfan yg pengecut tu.
Hasnul lg gentleman. Berani nk purpose perasaan sndr. Dah tu lama dia tggu Nissa.
Vote Hasnul yeaah!!! My hero!!! ahaks...;D

Post a Comment