Rajuk Sang Hati 23

Aku lihat mulut atuk sedikit ternganga sambil menonton berita Dunia Jam 10. Kusyuq benar nampaknya. Apa yang menarik sangat? Tak habis-habis kisah perang di Asia Barat. Bom sana, bom sini. Sesama Islam pun nak berperang. Apa salahnya kalau bersatu hati menentang musuh Islam? Ini tidak, yang tak berdosa jadi mangsa. Apa yang diperjuangkan sangat aku pun tak faham. Yang aku hairan, ramai pula yang pandai buat bom, lepas tu senang-senang saja mengebom diri sendiri demi perjuangan yang tak ke mana tu. Tak sayang nyawa ke? Bukankah tindakan berani mati tu bererti membunuh diri? Bukankah membunuh diri itu berdosa?

“Nissa?”

Aku tersentak, beralih pandang melihat atuk sambil tersengih. Teremosi pula aku. Dari nak menegur atuk tadi, terus tersasar jauh rupanya fikiran aku.

“Atuk, kenapa tak tidur lagi? Dah pukul berapa ni? Karang sejuk dada atuk tu.”

“Kejaplah, atuk nak tengok berita ni kejap.”

“Best sangat ke berita tu? Sampai ternganga mulut atuk orang tengok.”

“Ha? Ya ke? Pandai ajalah kamu ni nak mengenakan atuk ya?”

“La, betullah atuk. Mulut atuk ternganga macam ni.”

Aku ulang balik gaya atuk sebentar tadi. Atuk tergelak besar sambil terbatuk-batuk. Sambil tergelak aku urut dada atuk. Biar senang atuk bernafas. Aku capai air kosong yang memang sudah tersedia depan mata atuk.

“Minum tuk.”

Atuk meneguk air itu dengan penuh hati-hati. Tercungap-cungap atuk mengatur nafasnya kembali.

“Sorry tuk. Orang kacau atuk sampai penat.”

Atuk gosok kepala aku. Aku dengan bersahaja lentokkan kepala ke dada atuk. Dapat ku dengar lagi bunyi halus setiap kali atuk menarik nafas.

“Sakit ya tuk?”

“Sikit aja. Dah lama atuk tak gelak besar, tu yang penat tu.”

“Hmm, kalau penat tak payah cakap apa-apa tuk. Sekarang atuk masuk tidur ya.”

Cepat-cepat aku tutup tv dan memapah atuk masuk ke kamarnya. Perlahan aku merebahkan batang tubuh atuk yang kurus melidi itu. Kasihan atuk, pasti sakit. Pasti atuk tak tertangung derita dek penyakit asmanya itu. Atuk ni pula tak nak guna inhaler, kan dah susah. Aku capai minyak angin dan sapu ke dada atuk.

“Nissa, dengar cakap atuk ya.”

Darahku berderau, apa lagi yang atuk nak merepek ni. Orang tak nak dengarlah atuk. Jangan cakap apa-apa. Seperti biasa suara hatiku itu hanya melantun di dalam hati saja.


***************


Aku letak beg sekolah di tepi pintu. Haruman nasi goreng mak dah menusuk hidung. Jam tangan aku tenung, baru pukul enam suku pagi. Sempat lagi ni aku menjamah nasi goreng mak.

“Mak nak air.”

“Budak ni, tuanglah sendiri. Dah ada depan mata tu.”

Aku mencebik. Orang baru nak bermanja-manja dengan mak. Aku tuang perlahan air milo kegemaranku.

“Mak sendukkan.”

“Ada tangankan? Ha, senduk sendiri.”

“Tak sampai. Bak pinggan tu.”

Mak hulurkan pinggan.

“Nasinya?”

Mak hulurkan nasi pula.

“Sudunya?”

Aku tersengih bila mak jegilkan mata. Ala mak, janganlah marah subuh-subuh hari ni mak, rezeki tak masuk nanti. Orang saja nak gurau-gurau dengan mak aja.

“Kamu nikan Nissa, bilalah nak berubah perangai? Umur dah 17 tahun. Perangai macam budak-budak. Nakalnya mengalahkan si Haikal tu.”

“Berubah? Nak kena transformlah ni? Mak nak orang transform jadi apa? Optimus Prime ke Bumblebee?”

“Apa benda alah yang kamu cakap ni?”

“Tadi mak suruh orang transform. Orang side Autobots tau mak. Mak jangan suruh orang masuk side Decepticon pulak, orang tak nak.”

“Aku ketuk jugak kepala budak ni karang. Pagi-pagi buta dah merepek tak tentu hala. Dah cepat makan karang terlambat.”

“Belum pagi lagi mak, subuhlah subuh. Baru pukul 6.20, waktu subuh pun ada lagi ha.”

PEKK!!

Mak tampar bahu aku. Aku tergelak. Seronok usik mak. Tambah-tambah lagi tengok wajah geram mak.

“Mak.”

“Hmm..”

“Err, tak ada apalah.”

Mak jeling geram pada aku. Aku buat-buat tak nampak sambil suap nasi goreng ke mulut.

“Maakk..”

“Apanya? Mak, mak dari tadi?”

“Errr, tak ada apalah.”

“Tengok tu? Cakap! ”

“Kang orang cakap kang, mak marah.”

“Apa bendanya? Kamu dah buat apa sampai takut mak marah?”

“Mana ada buat apa-apa.”

“Dah tu?”

“Orang nak tanya satu soalan aja.”

“Hmm, soalan apa?”

“Mak janji jangan marah orang.”

“Amboi, siap berjanji ni kenapa?”

“Ala, janjilah mak.”

“Yalah, mak janji.”

Sebelum aku menyoal mak, aku habiskan dulu nasi goreng dalam pinggan dan air miloku. Karang tak pasal-pasal kena halau dari rumah, dah kempunan.

“Hai, nak dengar satu soalan kamu pun, jenuh mak menunggu ya?”

“Kejaplah mak. Oang habiskan ni. Karang mak juga yang kata membazir.”

“Sambil makan tak boleh tanya?”

“Tak boleh, tak ada feel.”

“Banyaklah kamu punya feel. Cepat nak tanya apa? Mak nak kejutkan adik kamu pulak ni.”

“Hmm, nasib baik mak sebut pasal adik. Agak-agaknya bilalah mak nak bagi orang adik perempuan?”

Mak berkerut kening merenungku. Aku dah berdiri. Bersedia dari serangan balas mak.

“Itu ke soalan kamu?”

Aku angguk laju. Bibirku mengulum senyum melihat muka mak dah merah padam. Tak pasti pula aku samada mak marah atau menahan malu.

“Tak ada kerja? Ha? Pagi-pagi nak mengusik mak ha? Mengada-ngada, pergi sekolah cepat!”

“Eh, mak dah janji tak nak marahkan? Mak janji tadi, tak baik mungkir janji mak. Dosa, munafiq nanti.”

“Aku rotan jugak budak ni karang. Nanti kamu!”

Aku hanyun langkah seribu sambil tergelak besar. Capai kasut sekolah dan pakai di luar rumah.

“Ala mak, jangan marah mak, orang tanya aja. Kalau tak nak bagi orang adik perempuan pun tak apa. Orang boleh manja-manja dengan mak lagi. Ya mak ya? Janganlah marah mak. Orang nak pergi sekolah ni.”

“Kamu nikan kalau sehari tak menyakat mak tak sah ya?”

“Tak.”

“Esok kalau kamu dah ada anak kamu rasalah.”

“Mana boleh tiba-tiba esok ada anak mak? Tak logiklah mak ni.”

“Tak logik ya? Ha, apa kata kamu kahwin cepat, beranak cepat, dapat mak cucu, boleh?”

“Eh, ke situ pulak mak ni. Tak naklah orang.”

“Ha, tahu pun kamu tak nak ya? Tadi kata nak adik sangat?”

“Orang nak adik, bukan anak. Mak ni selalu wrong information tau.”

“Samalah tu. Baby juga. Kalau nak, mak boleh buka mulut lelong kamu ni ha.”

“Mak ni! Ada ke lelong?”

“Ha, tak betul? Lelonglah mahal. Siapa letak harga paling mahal dialah dapat. Paling kurang mak letak RM10,000, nak?”

Apa pulak mak merepek ni? Malaslah aku melayan mak. Aku nak kenakan mak, aku yang terkena balik. Tak best! Aku salam tangan mak dengan muncung macam dolphin.

“Orang pergi dulu ya mak.”

“Ha, yalah. Tu mulut tu, kenapa muncung? Dah kalah?”

“Orang nak cepatlah.”

“Yalah tu.”

Mak tergelak di muka pintu. Cepat-cepat aku melangkah ke luar dari pintu pagar rumah. Tak boleh jadi, mak kenakan aku balik. Geram!

1 Suara Merdu Anda:

Miss As said...

best nyer mama yg cool dipagi hari:)

Post a Comment