Rajuk Sang Hati 9

Aku, Maisarah dan Azura menyusuri koridor yang menggabungkan bangunan A dan bangunan B sekolahku. Di kiri kanan papan kenyataan yang penuh dengan aktiviti sekolah dan beberapa pengumuman penting. Maisarah berhenti. Matanya tekun membaca sesuatu di papan kenyataan di sebelah kiri. Aku dan Azura turut berhenti.

“Kenapa?” Soal Azura.

“Ni, tengok ni.”

Runcing telunjuk Maisarah menunjuk sesuatu yang dibacanya. Aku turut mengecilkan mata membaca pengumuman yang tertampal.

‘PERTANDINGAN DEBAT ANTARA SEK. MEN. ANGGERIK BIRU DENGAN SEK. MEN. PUTERA SHAH.’

“Sekolah Putera Shah? Itu all boys schoolkan?”

Azura sudah mula dengan acara menggedik. Aku hanya menjeling geram. Maisarah juga tersengih-sengih.

“So what?”

“Ala Qis, SMPS tu mostly studentnya handsome tau. Nak pulak yang form 5, ramai yang famous kau tahu. Kalau dalam paper, bahagian sport tu banyaklah muka dia orang.”

“Iyalah Qis, tu yang sport, yang debat, pidato pun tak kurang juga tau. Hisyy, tak sabarnya aku nak tunggu dia orang sampai sini. Eh, bila hah?”

“26hb Ogos. Bulan depanlah, lambat lagi.”

Azura sedikit mencebik. Nak tergelak pula aku tengok dua orang sahabatku ini. Macam-macam perangai. Aku menggeleng.

“Apa?”

“Apa, apa?”

“Apa yang kau gelengkan?”

“Tak ada apa. Korang ni buat lawak.”

“Lawak apanya?”

Azura mula tak puas hati denganku. Makin besar tawaku padanya.

“Tak adalah, yang nak berdebat tu orang lain, yang korang excited sangat ni kenapa?”

“Salah ke?”

“Qai, Zura ni memang tak sabar sebab dia ada admire sorang budak SMPS.”

“Ha? Seriously?”

Maisarah mengangguk. Bertambah lebar aku tersengih. Patutlah tergedik-gedik. Dia salah seorang peminat mereka rupanya.

“Siapa?”

“Entah, kau tanyalah dia sendiri.”

“Siapa Zura?”

“Adalah. Kau sibuk kenapa?”

“Ai, lain macam aja bunyinya? Kau takut aku ke, kau tak percaya kat aku?”

“Dia risau kot Qai.”

Aku berkerut kening melihat Maisarah yang bermuka selamba. Azura tunduk.

“Risau apa?”

“Risau kau kebas mamat tu, atau pun mamat tu tangkap lentok dengan kau.”

“Ha?!!”

Aku merenung Azura yang terkebil-kebil buat muka sekupang. Hatiku tercuit gelihati. Dan tiba-tiba perasaan itu menggeletek hatiku pula. Terus saja aku tergelak besar. Mereka berdua saling berpandangan.

“Kau gelakkan aku ya?”

“Tak, tak sorry. Aku gelihati bila Mai cakap macam tu. Teruk ahh korang. Ada ke kata aku nak kebas mamat tu. Siapa mamat tu pun aku tak tahu, ni kan nak kebas. Dan bab paling best bila Mai cakap takut mamat tu tangkap lentok dengan aku. Aduh, korang ni, mahunya tak pecah perut aku.”

“Habis tu tak betul ke apa yang aku cakap?”

“Tak betul lansung! Zura, you don’t worry ok? Aku takkan curi boyfriend bestfriend aku.”

Aku lihat Azura bermuka ceria semula. Pelik, benar-benar risau ke dia? Kami menoleh serentak bila adik Azura yang baru tingkatan dua memanggilnya.

“Kejap ya korang.”

Aku dan Maisarah mengangguk serentak.

“Qai, kau tahu ke siapa mamat yang dia suka tu?”

“Siapa?”

“Ala, mamat tu selalu datang sekolah ni, kalau ada tournament apa-apa mesti dia join punya.”

“Yalah, siapa?”

“Hisham.”

Hisham? Macam aku pernah dengarlah nama tu. Eh, bukan dia tinggal satu kawasan perumahan dengan aku ke? Kalau Hisham yang tu memanglah aku biasa tengok dan kebetulan pula, lelaki tu memang bersekolah di SMPS.

“Kau kenalkan? Ala, dia selalu datang sekolah ni kalau ada event apa-apa, dan dia selalu curi pandang pada kau.”

“Ha? Eh, kau ni Mai jangan bergosip tau. Aku luku kepala kau karang. Pandai-pandai aja buat cerita.”

“La, betul tau. Tu sebab si Zura cuak.”

“Zura tu tau ke?”

“Tau, Zura pernah approach budak tu dulu, tengok-tengok mamat tu kirim salam kat kau.”

“Ha? Seriously? Kenapa aku tak tau cerita pun?”

“Masa tu kau tak ada. Kau cuti panjang. Ala, masa kau kena chicken pox dulu tu. Masa tulah. Tapi aku rasa Zura tak sampaikan pun salam tu pada kau kan? Betul tak?”

Aku mengangguk perlahan. Benar, Zura tak cakap apa-apa pun padaku.

“Ha, kan aku cakap, dia jealouslah tu. Eh, dia datang, dia datang.”

“Ok dah setteled. Jom!”

Aku hanya mengukir senyuman yang tak berapa nak jadi pada Azura. Begitu payah sekali aku nak berpura-pura bila dah tahu cerita yang sebenarnya. Perlahan aku melangkah. Otakku ligat mencernakan apa yang baru disampaikan oleh Maisarah tadi. Perlahan aku mengeluh.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment