Kamal Oh Kamalia 10

“Hoi!”

Iqbal tersedak akibat sergahan yang aku buat dari belakang. Kesian pula aku tengok dia terbatuk-batuk begitu. Aku gosok-gosok perlahan belakang dia. Muka dia merah padam menahan marah atau menahan peritnya tekak barangkali. Laju aku suakan air suam padanya. Matanya yang menyorot tajam itu tidak mampu membuat aku takut pun. Aku pamer sengih paling kacak padanya.

“Apa sengih-sengih? Kau nak bunuh aku ke? Kalau aku mati tercekik tadi?”

“Innalillah..”

Serentak itu dia baling biji cempedak pada aku. Namun secekap aku menangkap bola di padang, begitulah aku menangkap biji cempedak yang bagaikan peluru menghala ke muka aku.

“Relekslah bro, janganlah marah. Itu pun nak sentap. Macam perempuanlah kau ni.”

“Kepala hotak kau!”

“Oit, kau tu tengah curi makanan aku tau tak? Ni, cempedak goreng ni mak aku yang bekalkan untuk aku, yang kau bedal tu kenapa?”

“Eh, bukan mak kau kirim untuk aku ke? Ala, tak apalah ni kira aku on behalf kaulah.”

Aku mencebik. Laju tanganku mengacau Nescafe dalam mug.

“Apa cerita kampung? Kau kata family kau dari Singapore nak datang, jadi ke?”

“Jadi.”

Mendengar soalan Iqbal itu, tak semena-mena wajah muram Natrah menjelma. Simpati yang bukan sedikit mula menyapa ruang rasa. Walaupun aku agak rimas dengan perwatakan dia, tapi aku tak boleh nafikan hubungan kami yang sedari kecil itu sangat erat hingga tumbuh bibit-bibit cinta di hati Natrah. Aku mengeluh perlahan. Aku doakan dia cepat melupakan aku.

“Hai, mengeluh nampak? Macam ada masalah berat aja?”

“Bal, kau ingat tak sepupu aku yang aku ceritakan dulu?”

“Yang mana? Yang syok kat kau dari kecil tu?”

Aku mengangguk perlahan.

“Natrah nama dia. Family dialah yang tinggal kat Singapore tu.”

“Oh.. meaning is dia pun adalah datang sekali, gitu?”

Aku mengangguk lemah.

“So, apa cerita dia? Lawa ke sekarang?”

Aku gelak sumbing. Dari kaca mata seorang lelaki macam aku, Natrah sudah cukup sempurna dari segi penampilan dan rupa paras. Cuma sikapnya itu yang buat aku tak tahan.

“Lawa.”

“Serius? So, kau dag dig dug tak?”

“Tak pun.”

“Ha? Kau ni.. kayu betullah. Dah ada awek menyerah jiwa raga macam tu masih nak tunjuk ego lagi?”

“Dia sepupu aku Bal.”

“So, kenapa kalau dia sepupu kau? Salah?”

“Aku tak boleh. Dalam hati aku ni dah ada Azlin.”

“Ish.. Azlin tu kau belum tentu dapat lagi. Sepupu kau tu sah-sah kau dah tahu perasaan dia.”

“Senang sangatlah Bal. Tak thrill.”

“Banyaklah kau punya thrill. Nak pikat Azlin pun seksa. Ketar lutut. Ada hati nak thrill-thrill.”

“Itulah pasal. Entah bilalah aku dapat tackle dia.”

Aku mengeluh berat.

“Jadi ke kau nak buat rancangan mengarut kau tu?”

“Apa pulak tak jadi? Mesti dijadikan!”

“Kau betul-betul buang tabiat tau tak?”

“Kau tak faham perasaan aku Bal.”

“Ini bukan soal faham ke tak, ini soal maruah dan agama tau tak?”

Aku diam. Sudah berpuluh kali Iqbal menasihati aku. Namun bagai mencurah air ke daun keladi begitulah aku. Aku bagai tidak mengacuhkan segala nasihat dan amaran yang cuba dia sampaikan.

“Janganlah buat Mal. Berdosa, tak elok.”

“Habis tu, cara apa lagi untuk aku pikat dia?”

“Approachlah dia.”

“Aku dah cuba, banyak kali. Tak jadi-jadi jugak. Tengok hari tu, dia boleh buat don’t know je aku tegur. Jual mahal betullah minah tu.”

Igbal tergelak. Mengundang senyum nipis aku juga. Apalah malang nasib aku. Nak bercinta pun payah.

“Ok tell me, what is your plan?”

“Macam aku cakap tulah. Nak menyamar.”

“Macam mana? Kau ingat dia tak boleh cam ke siapa kau?”

“Tu sebab aku nak minta tolong Dina.”

“Apa sangatlah yang si Dina tu boleh tolong?”

“Dia kan ada kakak sepupu yang buka salun tu, yang perunding imej tu?”

Iqbal buat muka blur.

“Ala, yang boleh make over orang tu.”

“Maksud kau kak Effa?”

“Yup, kak Effa. Aku nak minta Dina tolong rekemenkan aku pada kak Effa.”

“Woi, kak Effa tu professional. Dia akan charge kau atas setiap kerja dia tahu? Kau mampu ke?”

“Tu sebab aku nak Dina rekemen kan, kot-kotlah boleh dapat diskaun.”

“Tak ada kerja cari kerjakan? Banyak duit kau?”

Aku sengih.

“Duit tu untuk belajar Mal. Bukan untuk kau habiskan pada benda-benda merapu macam ni. Dengarlah cakap aku ni Mal. Jadi apa-apa nanti kau menyesal tak sudah tahu?”

“Kau ni Bal, bukan nak sokong aku. Hentam lagi adalah.”

“Aku cakap benda yang betul.”

“Aku tahu apa yang aku buat Bal.”

Iqbal mengeluh berat.

“Kalau jadi plan kau ni, kau nak pindah ke rumah dia ke?”

“Tak.”

Iqbal memandang ku pelik.

“Habis tu macam mana kau nak jadi housemate dia kalau kau tak pindah ke sana?”

Aku tersenyum senang dengan soalan Iqbal. Sudah lama aku memikirkan caranya. Aku rasa cara ini boleh dipakai.

“Aku cadang macam ni, aku nak lepak rumah dia waktu siang aja. Malam aku lepak sinilah. Itu cara yang paling selamat untuk aku dan dia.”

“Apa kes malam tidur sini, siang lepak sana? Tak ke pelik?”

“Habis tu kau nak aku buat macam mana? Tak akan aku nak lepak malam-malam kat rumah dia. Haru Bal. Aku tak jamin. Aku bukan malaikat.”

Iqbal menggaru dagunya yang berjanggut halus. Dia ni kalau pasal jaga muka memang nombor satu. Sambil menggaru sambil mengangguk perlahan.

“Kalau dia tanya apa alasan kau?”

“Aku akan cakap aku kerja shift malam.”

“Oh, bukan kau nak menyamar jadi student jugak ke?”

“Bahaya Bal, satu kampus. Lagipun tak akan aku nak pergi kampus pakai baju perempuan kot? Haru biru jadinya nanti.”

Pecah ketawa Iqbal mendengar omelan aku. Mengheret aku sekali dalam gelak tawanya.

“Mal, Mal. Tak tahulah aku nak cakap apa lagi. kau bincanglah dengan Dina. Tapi yang nyata aku memang tak setuju dengan apa yang nak kau buat ni.”

“Trust me Bal.”

“Suka hati kaulah. Jangan heret aku sekali dalam masalah kau nanti sudah. Aku tak nak masuk campur.”

Aku hanya mampu tersengih mendengar amaran Iqbal yang lembut tapi berbisa itu.

“ InsyaAllah Bal, aku akan cuba tidak menyusahkan sesiapa. Cuma tolong doakan aku berjaya pikat dia.”

“Aku tak faham macam mana kau nak pikat dia, sedangkan kau nak make over diri kau jadi perempuan. Tak akan nak jadi lesbian dalam rumah tu?”

“Adalah cara aku. Kau tunggu dan lihat aja.”

“Hmm.. honestly, I can’t wait. Macam manalah rupa kau agaknya ya? Lawa ke? Entah-entah macam bapok tak?”

”Oit!”

Kurang asam! Giliran aku pula membaling biji cempedak ke arahnya. Beberapa biji sudah mengena di kepala dan belakang badannya tatkala dia cuba menyelinap ke biliknya bersama gelak yang maha kuat.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment