Akulah Cinderella 5

Bengkak dan lebam di mukaku sudah surut. Sudah seminggu pun, memang patutlah dah semakin baik. Hari ini aku pergi kerja dengan riang dan ceria. Maklumlah hari ini gaji masuk. Bolehlah beli KFC untuk adik-adikku. Kasihan pada mereka, sudah lama sangat teringin nak makan KFC. Balik kerja nanti aku akan beli.

“Selamat pagi bos.”

Aku buat tabik hormat pada bosku yang berbangsa tionghua itu.

“Wah, Aisyah, happy nampak?”

“Mestilah happy bos, hari ni gaji.”

Aku tersengih sambil mengelap-ngelap habuk di bilik bosku itu.

“Oh, patutlah you nampak happy saja. Sudah ada plan ka?”

“Yes bos. Hari ini I nak beli KFC for my siblings.”

Bosku itu hanya tersenyum sambil mengangguk kepala. Dia memang sudah maklum tentang nasib yang menimpa diriku ini. Dari A sampailah ke Z, semuanya dia tahu. Dia merenungku lama. Aku hanya mengangkat kening tanda bertanya.

“Aisyah, angkat ini.”

Dia menghulurkan not seratus kepadaku. Tanpa banyak soal aku mengambilnya.

“Bos nak I beli apa hari ni? Nak itik panggang lagi ke? Atau nak order pizza.?”

“Bukan, duit tu untuk you. Beli KFC untuk adik-adik you. Okey?”

Mataku membulat. Biar betul?

“Tapi, banyak sangat ni bos. Tak naklah.”

“Angkat saja, balance you pakailah.”

“Tak baik macam ni bos. Nanti staff lain nampak lecehlah.”

“Senang saja, you jangan kasi tahu sama merekalah.”

Bosku ini tersenyum manis. Walaupun sudah berumur empat puluhan masih nampak segak lagi.

“Betul ni bos? Tak tolak gaji I bukan?”

Dia tergelak besar.

“Nolah, you don’t worry. Itu, apa melayu selalu cakap? Sedekah ka? You angkatlah. Kira I sedekah sama you.”

“Thank you, thank you. Bos memang baik.”

Aku tersengih. Saja beli jiwa bosku ini. Aku menyambung kerja semula sambil mindaku mencongak tentang duit yang baru aku dapat tadi. Beli KFC lebih kurang RM30.00, selebihnya bolehlah aku bagi Ain untuk pergi rombongan ke Melaka nanti. Syukur alhamdulillah, rezeki adik-adikku barangkali.


*******************


Aku menongkat basikal di hadapan restoran KFC. Melangkah laju hingga bertembung dengan seorang lelaki.

“Sorry.”

Kataku tanpa melihat siapa gerangan yang aku langgar itu.

“Buta ke?”

Sergahnya. Macam pernahku dengar suaranya itu, lalu aku mendongak. Bulat mataku melihatnya. Dia lagi?

“Kau?”

Jari telunjukku menuding mukanya. Dia hanya berkerut kening tidak mengerti. Mungkin sedang berfikir agaknya.

“Aku kenal kau ke?”

“Woii mangkuk!! Kau jangan buat-buat tak kenal aku ya. Dahlah kau belasah aku malam tu, ingat aku lupa ke? Woii! Kau dengar sini, sampai kiamat pun aku tak akan lupa tahu?”

Mata lelaki itu membulat. Agaknya baru dapat cam siapa aku kot. Eleh, macam bagus saja lakonannya itu. Aku tidak akan terpedaya. Jangan harap!

“Jadi kau ni, err… aku…,”

Hek eleh, tergagap-gagap pulak, aku tampar seratus kali karang baru tahu.

“Apa? Jangan nak berlakon boleh? Meluatlah!”

“Pasal malam tu, aku tak tahu.”

Suaranya mula mengendur. Matanya memandang tepat ke mataku.

“Apa tak tahu? Kau buta ke? Tak boleh nak bezakan lawan kau?”

Suaraku masih bernada yang sama. Keras!

“Aku, aku..”

“Apa aku aku? Kau main kasar tahu tak? Kau tengok aku ada melawan kau tak masa tu? Hah? Jawablah!!”

“Aku minta maaf.”

Ujarnya perlahan. Aku terdiam. Dia minta maaf? Betul-betul ikhlaskah atau berlakon saja?

“Dahlah jangan nak pura-pura baik, aku tak akan tertipu tahu?”

“Aku tak tahu kau perempuan.”

“Oh, kalau aku ni lelaki, bolehlah kau terus belasah aku ya? Tanpa belas kasihan, begitu? Agaknya, memang perangai kau macam tu, kan? Bila marah, maki hamun orang. Bila tak puas hati, belasah orang. Mak bapak kau ajar macam tu ek?”

“Mulut kau jaga sikit. Yang melibatkan mak bapak tu kenapa pulak? Ini antara kau dan aku!”

Suaranya sudah meninggi semula. Orang yang lalu-lalang sudah merenung ke arah kami berdua. Aku tidak peduli!

“Kau ingat kau bagus sangat? Pakai kereta besar, boleh berlagak dan pukul orang sesuka hati?”

“Kan aku dah minta maaf? Apa yang kau tak puas hati lagi?”

“Memang aku tak puas hati! Senang ya kau settlekan masalah? Bila buat salah minta maaf, buat je salah minta maaf. Apa kau ingat, kau punya maaf tu laku ke? Hah?”

“Habis tu, kau nak aku buat apa? Melutut? Begitu? Jangan harap! Aku tak akan melutut pada budak pengkid macam kau!”

Menyirap darahku mendengar perkataan itu. Pengkid? Dia panggil aku pengkid? Kurang asam!

“Oii setan! Mulut kau tu jaga sikit. Tak reti-reti nak hormat orang ke? Suka hati tok nenek kau aja panggil aku pengkid.”

“Habis tu tak betul ke? Cerminlah diri kau tu sikit. Tak ayu lansung tahu!”

Ini sudah lebih. Nampaknya si mangkuk ayun ni memang nak kena bom dengan aku. Seenak rasa dia cakap aku tidak ayu. Dia belum tengok lagi keayuan aku yang sebenarnya. Aku telah menyembunyikan rupa parasku yang sebenarnyalah, bodoh!

“Engkau tu, tengok pakai kepala lutut, bukan pakai mata. Aku malas nak berlagak ayu depan kau, kang kau tangkap lentok pulak dengan aku!”

Aku menyentuh hidungku laksana samseng-samseng jalanan. Aku nak tergelak sebenarnya dengan tingkahku sendiri.

“Hahaha… perasanlah kau! Tak hingin aku! Ayu konon, ayu taik kucing!”

Pttuiihh!

Dia meludah sambil berlalu pergi. Membuat darah mudaku sudah menjulang ke tahap maksima. Memang kurang ajar! Pengotor! Selekeh!

“Woii, pengotor! Kau ni tak layak duduk di bumi tahu tak? Mencemar alam semulajadi tahu tak? Pergi berambus ke planet lain. Buat menyemak saja!”

Dia berpaling memandangku dan tersenyum sinis, lalu masuk ke dalam perut kereta. Meninggalkan aku yang terkebil-kebil pula. Ah, peperangan ini tiada kesudahan lagi! Tidak tahu siapa yang menang atau kalah. Cis, aku benci dia! Aku berlalu masuk ke dalam KFC. Hasratku sudah tertangguh dek kerana pergaduhan yang tercetus sebentar tadi. Betul-betul membuang masa.

1 Suara Merdu Anda:

Post a Comment