Rajuk Sang Hati 14

Pagi ni aku murung. Kata-kata atuk malam tadi terkesan di hati. Aku hilang mood. Jam di tangan aku renung. Enam lima puluh pagi. Awal lagi. Suasana pun masih gelap. Bunyi-bunyi burung mula kedengaran. Tiba-tiba sebuah motosikal berkuasa besar berhenti depan bus stop. Aku mula cuak. Sudahlah aku keseorangan di sini. Penunggangnya menoleh dan tersenyum padaku. Hasnul Amin?

“Hai, Nissa.”

Dia turun dari motorbikenya dan menapak ke arahku. Aku balas senyumannya.

“Bike kau?”

“Haah. Semalam sampai. Nak tumpang? Aku ada helmet extra.”

“Tak naklah. Karang kena gossip.”

“Kau takut kena gossip ke, kau tak percaya kat aku?”

“Dua-dua.”

“Nissa, aku ni classmate kaulah. Takkanlah aku nak apa-apakan kau pulak.”

“Aku tak kenal kau sangat.”

“Kes tak percayalah ni? Lantak kaulah. Aku offer kau tak nak. Karang lambat kena denda lagi.”

“Awal lagilah. Sikit lagi bas sampailah.”

“Okey, kalau macam tu aku temankan kau sampai bas datang.”

“Eh, tak payahlah Hasnul. Kau blah dululah. Aku dah biasa.”

“Bahayalah. Gelap ni. Eh, awal pulak kau hari ni ya?”

“Aku bangun awal, awallah jadinya.”

“Dah breakfast?”

“Dah.”

“Bas pukul berapa?”

“Selalunya 7.10 minit tu sampai dah.”

Hasnul Amin melihat jam di tangannya.

“Hmm.. 5 minit lagi. Tak apalah aku temankan kau.”

“Suka hati kaulah.”

“Nissa, kenapa aku tengok kau macam tak ada mood aja?”

Memanglah aku tak mood. Aku susah hati bila terfikirkan atuk sehingga lenaku terganggu. Itu sebab aku boleh bangun awal pagi ini. Sebab malam tadi aku macam tidur-tidur ayam.

“Oh, aku tahu.”

“Apa yang kau tahu?”

“Kau datang bulan ya?”

Kurang asam punya budak! Aku karate jugak si Hasnul Amin ni karang. Aku bagi renungan maut pada dia. Hasnul Amin tersengih.

“Err.. tak betul ek?”

“Tak betullah mangkuk!”

“Amboi, marah. Sorrylah aku hentam aja.”

Aku diam. Betul-betul hilang mood nak marah.

“Kau ada problem ya?”

Aku geleng. Dari jauh aku nampak wajah bas.

“Bas datang. Thanks sebab temankan aku.”

“Sama-sama. Kalau kau nak aku temankan hari-hari pun boleh.”

Aku senyum. Melangkah ke arah bas yang sudah berhenti.

“Nissa!”

Langkahku terhenti di tangga bas. Aku menoleh ke arahnya.

“Aku pendengar yang baik!”

Aku senyum dan masuk ke perut bas.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment