Rajuk Sang Hati 22

Penyapu lidi aku letak di tepi. Puas hati dengan keadaan keliling yang dah bersih dari daun-daun kering, aku cuci tangan. Dah jadi rutin setiap hari minggu aku kena sapu daun kering dari pokok mempelam yang ayah tanam sepuluh tahun dulu. Aku berpaling bila dengar bunyi motor ayah.

“Along nak pergi mana?”

“Nak pergi kedai, nak ikut?”

“Nak, kejap.”

Aku berlari ke dalam rumah, ambil purse dan topi keledar.

“Mak, orang ikut along pergi kedai!”

Sekali nafas saja aku melaung. Aku sarung selipar dan membonceng di belakang along.

“Along kita round-round nak? Dah lama kita tak round satu taman.”

“Ala, along malaslah. Lagipun minyak motor sikit ni.”

“Ala, isilah, jomlah along. Orang lama tak round petang-petang macam ni.”

“Tipulah!”

“Betullah, siapa nak bawa orang round kalau bukan along? Lagipun kalau round dengan along selamat sikit. Tak ada orang kacau. Badan alongkan besar.”

“Hmm, yalah yalah, kalau pasal bodek…”

Aku tergelak sambil menikmati udara petang. Along memang best! Tak pernah hampakan aku. Kami sampai di kedai pakcik Hussin. Apa yang along nak beli aku pun tak tahu. Aku ralit membaca tajuk yang terpampang pada majalah-majalah hiburan yang tergantung di kedai pakcik Hussin. Macam-macam cerita menjadi tarikan pembeli, di samping penghias kulit muka depan yang jelita belaka. Kalaulah aku secantik mereka pasti Irfan tertarik. Pasti Irfan sedar akan kewujudan aku di SMAB.

“Ini abang Afnan ya?”

Aku berpaling bila mendengar satu suara menegur along. Lelaki itu terpandang aku dan merenungku lembut. Aku hanya bermuka selamba. Mungkin kawan along agaknya. Tapi aku macam pernah nampak dia di mana-manalah. Kat mana ya?

“Haah, kau ni..”

“Saya Hisham. Adik Salina.”

“Oh, adik Salina. Salina apa khabar? Kat mana dia sekarang?”

“Dia masih kat Uitm. Tapi nak bertunang dah minggu depan. Jemputlah datang.”

“Oh, baguslah. Dengan orang mana?”

“Orang Kedah, bang.”

“Orang Kedah, dengan Azizi ke?”

“Haah, dengan Azizi. Abang kenal ya?”

“Apa tak kenalnya. Satu sekolah. Cuma lain-lain kelas. Si Azizi tu memang dari dulu lagi syok kat kakak kau.”

Mereka tergelak. Sempat pula si Hisham tu menjeling aku. Wait! Hisham? Hisham ini ke yang call aku malam tu? Alamak..

“Abang cuti ke? Bila balik?”

“Cuti tak cutilah, kira dah habislah ni, tinggal nak buat praktikal aja.”

Hisham mengangguk kemudian berpaling merenungku yang berdiri tegak di belakang along.

“Awak sihat Qairunissa? Dah okey?”

Along berpaling merenungku. Aku hanya tersenyum.

“Nissa, orang tanya tu.”

“Saya sihat dan saya okey. Thanks.”

Aku lihat dia agak kekok untuk senyum. Namun matanya masih melekat pada wajahku. Aku rasa dia nak cakap lagi dengan aku tu, tapi segan kat along punya pasal terpaksalah cover.

“Kalau macam tu saya balik dulu. Jangan lupa datang majlis kakak.”

“Bila tu?”

“Sabtu depan. Jemputlah satu keluarga ya.”

“InsyaAllah. Kirim salam pada Salina. Cakap kat dia tahniah ya.”

“InsyaAllah. Assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

Hisham mengayuh basikalnya sambil mengangkat tangan ke arah along. Aku hanya memandang sepi.

“Nissa kenal dia ke?”

“Tak juga.”

“Dah tu dia macam kenal Nissa aja. Oh, along tahu, dia peminat Nissa ya?”

“Eh, ke situ pulak along ni, taklah. Dia tu kalau ada tournament apa-apa kat SMAB selalu join. Kiranya dia famous jugalah kat SMAB tu.”

“Oh gitu. Tadi dia tanya Nissa dah okey? Okey apa?”

“Ha? Oh, entah! Orang jawab aja apa dia tanya. Tak ada apa-apalah.”

“Sure?”

“Yalah along ku sayang. Cepatlah pergi beli apa yang along nak beli. Orang dah tak sabar nak round-round ni.”

“Yalah, yalah. Tunggu sini.”

Fuh, lega! Nyaris kantoi dengan along. Si budak Hisham ni pun satu. Tanya soalan-soalan yang boleh mendatangkan syak wasangka tu kenapa? Nasib baik aku bijak. Bijak mengelak. Aku menghela nafas.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment