Melankolik Cinta Cassandra 3

Cassandra kaget tatkala bertentangan mata dengan sepasang mata sepet yang dirinduinya itu. Sampai ke sini Jimmy Yap mencarinya? Bagaimana lelaki ini tahu wujudnya galeri ini? Untuk bertanya tentang itu lidahnya menjadi kelu. Apa yang pasti segala urat sendinya terpaku diam dan tidak boleh bergerak. Apa mahunya Jimmy ke sini? Tidak cukup lagikah lelaki itu melukakan hatinya?

“How are you dear?” Ada getar dalam suara Jimmy Yap.

Ada resah yang terhidang di wajahnya. Tingkahnya serba canggung. Lelaki itu kelihatan serba salah. Cassandra tidak peduli itu semua. Tidak teringin langsung dia hendak menjawab soalan Jimmy Yap itu. Apa yang berlegar di benaknya ialah kemahuan Jimmy Yap sekarang. Apakah tujuan lelaki itu ke sini? Masih belum jelas lagikah dengan pendiriannya dahulu? Di antara mereka tiada sebarang ikatan perasaan lagi. Cassandra ingin membuang jauh nama lelaki itu dari hatinya. Seiring dengan perlakuan Jimmy Yap yang menghancur lumatkan hubungan mereka.

“How do you know I’m here?” Soal Cassandra agak keras. Berkerut wajahnya memandang Jimmy Yap.

Jimmy Yap tergelak halus. Sedikit sebanyak dapat menutup kegelisahan yang bertandang tidak semena-mena. Sepasang mata sepetnya merenung lembut ke wajah Cassandra. Satu-satunya gadis yang melekat kuat di dalam hatinya, yang sukar dikikis malah payah sekali untuk dileburkan dari jiwa lelakinya.

“I missed you,” ucapnya.

Secara spontan wajah Cassandra mencemik mual. Seolah-olah perkataan itu sangat menjijikkan.

“Answer me!” Tengking Cassandra.

“Is it really important to you?” Soal Jimmy Yap kembali.

“Of course!” Jawab Cassandra sambil berpeluk tubuh. Matanya memanah tepat ke arah Jimmy Yap.

Giliran Jimmy Yap mencemik bibir sambil menjongket bahu. Masakan dia ingin membongkar rahsia penemuan galeri seni ini kepada Cassandra? Masakan dia mahu bercerita bahawa ayah gadis itulah yang menjadi baruanya? Tidak, biarlah ianya tersimpan kemas di hatinya.

“Someone told me,” jawab Jimmy Yap bersahaja.

“Who?” Soal Cassandra tidak berpuas hati.

“Believe me, you never want to know,” jawab Jimmy Yap sambil tersenyum sinis.

“Just tell me!” Bentak Cassandra.

“Forget about it okay? The most important is I found you,” kata Jimmy Yap sambil mengukir senyum sumbing.

Cassandra merengus kasar. Sakit hatinya melihat senyum sumbing Jimmy Yap itu. Seolah-olah lelaki itu sudah mencapai kemenangan. Seolah-olah dia sudah memenangi pertaruhan yang sangat besar. Cassandra berpaling kasar dengan langkah yang agak besar menuju ke ruang pejabatnya.

Jimmy Yap setia mengekori sambil deria pandangnya memerhati sekeliling galeri itu. “Hmm… interesting,” gumamnya perlahan.

Secara jujur dia mengakui bakat gadis kesayangannya itu. Sungguh berseni. Pasti setiap lukisan yang terpamer di situ begitu tinggi nilai harganya. Patut saja gadis ini sanggup bertegang urat dengan ayahnya demi merealisasikan impiannya ini. Dalam diam dia berasa bangga.

“Don’t follow me!” Cassandra membentak geram.

Jimmy Yap tergelak halus. Masih belum hilang lagi amarahnya Cassandra. Namun dia tidak akan berputus asa untuk terus memujuk dan memulihkan hubungan mereka.

“We need to talk,” ujarnya lembut.

“Theres’s nothing to talk about!” Tukas Cassandra dengan kasar. Ah, dengan Jimmy Yap dia tidak mahu berlembut lagi.

“I can explain,” pujuk Jimmy Yap lagi.

“Hey casanova, listen here. I don’t need any explanation or anything from you because I’m sick of your face. I wish could never hear your voice ever again. So get lost!” Tengking Cassandra lagi.

Dia tidak teragak-agak untuk menghalau Jimmy Yap keluar dari galerinya. Dia benar-benar meluat melihat wajah Jimmy Yap yang tersenyum tersengih dari tadi. Seolah-olah tiada apa yang berlaku di antara mereka.

“Casanova?” Tanya Jimmy Yap sambil tergelak sinis.

Cassandra menjeling geram ke arah Jimmy Yap. Panas hatinya dengan sikap degil lelaki itu. Entah mengapa jika berhadapan dengan lelaki ini dia menjadi sangat geram. Kewarasannya hilang, malah kesabarannya makin menipis. Walaupun masih ada sisa rindu yang berdenyut di jiwanya, namun kemarahan dan kelukaan hatinya telah menjadi benteng utama dari terus cair dengan bujukan lelaki itu. Dia tahu, jika terus-terusan Jimmy berada di sini bermakna dia akan tewas. Jadi, jalan yang paling mudah adalah menghalau lelaki ini pergi.

“Go away Jimmy, please…,” pintanya perlahan.

Sebak yang bertandang tidak semena-mena mengundang pedih di bibir mata. Cassandra mengedip-ngedipkan kelopak matanya yang beralis lurus itu untuk menghapuskan air jernih yang mula bergenang. Dia tidak mahu dilihat lemah oleh Jimmy Yap. Dia tidak mahu lelaki itu melihat dia menangis kerana dikhianati cinta. Dia tidak mahu Jimmy menyalah tafsir tentang kesedihan hatinya tika itu. Malah apa yang penting dia tidak mahu lelaki itu memujuknya seperti selalu. Seperti dulu-dulu, sewaktu dia bahagia bersama mekarnya cinta Jimmy. Dia tidak mahu Jimmy menariknya ke dalam dakapan dan membisikkan kata-kata cinta yang indah berlagu di kupingnya.

“Why should I? Look, we need to talk. To clear all these thing,” pujuk Jimmy Yap lagi.

“I told you, I won’t hear anything!” Bentak Cassandra. Geram kerana Jimmy Yap buat-buat tidak faham dengan kehendaknya.

“Be calm dear, give me a chance. Please…,” Jimmy Yap bersuara tenang dan terus memujuk lembut.

“You’ll never give up, right?” Cassandra merenung sinis ke arah Jimmy Yap.

“Yes my dear,” Jimmy Yap tersenyum. Seolah-olah kemenangan sudah berpihak kepadanya.

Cassandra mengeluh dan hampir berputus asa. Wajahnya menunduk.

“Please, just go away…,” pintanya perlahan.

“I know you hurting… I’m so sorry,” Jimmy Yap merengus berat. Cassandra sedikit pun tidak mahu melihat ke wajahnya. Begitu sekalikah amarahnya? Begitu sekalikah rajuknya? Sudah bencikah gadis itu kepadanya?

“Honey…,” melihat kebisuan Cassandra yang tiada berpenghujung itu, Jimmy Yap akur. Mungkin Cassandra perlukan sedikit ruang dan dia akan memberi ruang itu kepadanya. Dia akan cuba bersabar.

“Okay, I’ll go. But promise me to pick up the phone when everytime I call you. See you dear,” Jimmy Yap berpaling dan melangkah longlai ke daun pintu. Namun derap langkahnya terhenti. Dia berpaling semula untuk melihat wajah kesayangannya itu. Senyuman manis dihadiahkan tatkala mata mereka bertembung.

“There’s one thing I want you to know, I’m always miss you and love you. Remember that,” ucapnya penuh romantis.

Cassandra mengetap bibir dengan kuat melihat susuk tubuh itu hilang dari pandangan mata. Berdenyut-denyut rasa jantungnya menelan kata-kata manis Jimmy Yap itu. Perasaannya bercampur-baur. Ada rasa suka, ada rasa rindu, ada rasa benci. Semuanya terhimpun dan membentuk sendu. Kelopak matanya dikatup rapat. Lelehan air jernih akhirnya menuruni pipi mulusnya. Sungguh, dia dihenyak pilu.



1 Suara Merdu Anda:

Post a Comment