Akulah Cinderella 19

Acara makan-makan bermula selepas maghrib. Datin Zulaikha hanya menjemput teman-teman rapatnya dan Shafiq juga menjemput teman-temannya. Juadah banyak sekali. Adik-adikku sudah cantik berbaju baru. Aku seperti biasa hanya berseluar jeans, t-shirt lengan pendek dan memakai cap. Itulah identitiku. Belum lagi rasanya hendak berubah. Aku duduk di gazebo sambil menjuntai kaki. Memerhati manusia-manusia yang tidak ku kenali itu. Aku bangga dengan adik-adikku yang pandai menyesuaikan diri. Pandai menjaga adab. Kalau ibu dan ayah dapat melihat, pasti mereka juga akan berbangga. Aku melihat Datin Zulaikha melambaikan tangannya kepadaku. Perlahan aku melangkah menuju ke arahnya.

“Syah, kenalkan ini bestfriend mummy. Ini Datin Atika, ini Datin Seri Hashimah dan yang ini Datuk Faridah.”

Amboi, Datuk-Datin juga kawan-kawannya. Sudah berada di dalam golongan atasan, pastilah kawan-kawannya di kalangan orang-orang atasan juga.

“Friends, inilah hero I. Syah namanya. Dialah yang selamatkan I dulu.”

Dengan bangganya Datin Zulaikha memperkenalkan aku kepada mereka. Aku tersenyum manis sambil bersalaman dengan wanita-wanita yang layak ku panggil makcik saja. Aku meminta diri bila terlihat kelibat Sarah yang sedang berbual dengan seorang lelaki. Mungkin itu tunangannya.

“Kak Sarah!”

Gadis itu berpaling dan tersenyum.

“Syah, dah makan?”

“Kejap lagilah. Kak Sarah baru sampai ke?”

“Dah lama dah. Tadi melepak kat kolam belakang dengan kawan-kawan encik Shafiq.”

Aku mengangguk dan memandang pula lelaki yang bersama dengan Sarah itu. Macam pernah tengok, tapi kat mana ya?

“Err, Syah kan?”

Aik? Dia tahu namaku? Kacak juga lelaki ni. Berlesung pipit cukup menawan sekali. Patutlah Sarah sudah tidak memandang Shafiq. Tunangannya lebih tampan dari lelaki itu. Aku berkerut kening cuba mengingati siapakah lelaki ini.

“You two kenal ke?”

Sarah hairan.

“Err, macam pernah tengok tapi tak ingatlah.”

Aku tersengih sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

“La, dulu saya ada makan dekat restoran tempat Syah kerja dulu tu, ingat tak? Kawan-kawan Shafiq yang buat kecoh dan soal siasat Syah macam-macam tu?”

Ahah! Baruku teringat. Patutlah macam aku pernah tengok saja muka dia ni. Ya, si lesung pipit rupanya.

“Ohoho, ya..ya, ingat dah, ingat dah. Apa khabar?”

“Baik. Syah macam mana? Seronok tak tinggal kat sini?”

Nampaknya dia sudah tahu tentang diriku yang menjadi anak angkat kepada keluarga kaya ini.

“So far so good. Lebih baik dari dulu.”

“Baguslah kalau macam tu. Dengan Shafiq macam mana? Masih berperang ke?”

Aku tergelak besar begitu juga si lesung pipit.

“Saya macam ada tertinggal something aja. Awak tak cerita pun?”

Sarah merajuk manja.

“Nanti saya cerita ya, sayang.”

“Oh ya, Syah. Kenalkan ini tunang akak, Haziq.”

Lelaki itu tersenyum sambil menghulurkan salam.

“Dah agak dah.”

Salamnya ku sambut senang.

“Jom, we all nak pergi ke belakang.”

Sarah menarik tanganku. Nak tak nak terpaksalah aku mengekori merpati dua sejoli ini. Dari jauh ku lihat Shafiq rancak berbual dengan teman-temannya. Ah! betullah, teman-temannya itu juga pernah datang ke restoran makcik Senah dulu. Si rambut terpacak ada, begitu juga si spek mata dan si hitam manis. Si gempal pun ada juga. Mereka semua terdiam bila melihat aku menghampiri.

“Aku rasa korang dah kenalkan? Ini Syah.”

Shafiq menarik tanganku duduk di sisinya. Aku geram. Tidak perlulah pegang-pegang segala.

“Eh, ini bukan, budak tomboi yang kau..”

Kata-kata si spek mata terhenti bila si gempal menyikunya. Aku merenung mereka dengan tajam. Mereka juga sudah tahu cerita yang sebenar rupanya. Mataku beralih pula kepada Shafiq. Dia hanya tersengih sambil menunjukkan isyarat peace kepadaku. Haziq juga tersenyum lebar. Sementara Sarah pula, terpinga-pinga.

“Ya, betullah tu. Tapi sekarang kami dah berdamai, kan Syah?”

Shafiq merenungku penuh makna. Aku hanya membalas dengan senyuman manis.

“Wah! Macam mana boleh berdamai ni?”

Si hitam manis mula menyibuk ingin tahu.

“Sekarang kami dah jadi adik-beradik angkat. Dah tinggal satu bumbung, mestilah kena berdamai, kan Syah?”

Aku hanya mengangguk perlahan.

“Oho, adik-beradik angkat ya? Hati-hati Fiq, jangan kau angkat dia jadi awek kau pulak.”

Si rambut terpacak mula mengusik. Mengundang riuh tawa di tepi kolam renang itu. Membuat mukaku membahang.

“Haahlah, aku tengok adik angkat kau ni lawa jugak orangnya.”

Si gempal pula menambah perisa. Monyet betul! Jadi-jadilah mengusik aku. Manalah aku nak pergi ni? Shafiq hanya tersenyum malu. Matanya redup memandangku. Mata bertentang mata. Tapi hanya seketika cuma kerana terdengar beberapa orang berdehem dan ada yang pura-pura batuk. Aku hanya tertunduk malu. Menyembunyikan wajahku yang sudah pijar di sebalik cap yang tersarung di kepala.

3 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

nak syafiq dgn syah....................

Miss Kira said...

hehehe...
dah jd anak angkat dah..
ntah2 lps ni syafiq ngan syah pa..
hehehe

cpt smbg ya..

wahai sikucing parsi said...

bestnyer smbglah byk2 bru best.x sbrlah nak bca.krg jgn lmbt2 ambil lama2 tau........mintak2 syah jth cinta gan syafiq.....

Post a Comment