Rajuk Sang Hati - Special Edition 5

Dulang yang berisi sizzling mee itu diletak perlahan di depanku. Kemudian dia menghilang semula. Aku hanya diam memerhati orang yang lalu-lalang di hadapanku. Tidak sampai seminit dia kembali lagi bersama dulang yang berisi dua gelas air pula lalu meletakkan gelas yang berisi milo ais kegemaranku di sebelah sizzling mee yang masih lagi berasap.

“Thanks.”

Aku menghadiahkan senyuman manis kepadanya yang sanggup bersusah-payah melayanku. Hasnul Amin membalas senyumanku dengan mesra.

“Most welcome dear.”

“Aku ni mengada-ngada, kan?”

Hasnul Amin tergelak.

“Untuk puteri kesayangan aku ni, aku tak kisah. Kau mintalah aku buat apa saja. Selagi aku boleh tunaikan, aku akan buat dengan ikhlas.”

Aku tersenyum. Hati perempuan manalah tidak berbunga-bunga jika diberi kata-kata indah seperti itu. Hati perempuan manalah yang tidak terusik bila dilayan begini.

“Makanlah. Tunggu apa lagi?”

“Tunggu kaulah. Kenapa lambat sangat? Tak siap lagi ke?”

“Ramai orang tu. Tak Nampak?”

Aku menoleh. Memang ramai. Pada hujung minggu begini food court memang penuh. Tambahan pula kebanyakan mereka baru selesai menonton wayang. Tidak terkecuali kami berdua.

“Nissa,”

“Hmm?”

“Kenapa lately aku tengok kau macam tak ada mood aja?”

“Eh, mana ada. Aku okey.”

“Betul ke ni? Aku tengok macam tak ceria. Blur. Lepas tu asyik mengeluh je?”

“Perasaan kau je tak? Aku okeylah. Betul.”

Hasnul Amin menjongket bahu sambil bangun.

“Makanan aku dah siap. Kejap eh.”

Aku hanya mengangguk. Milo ais aku sedut perlahan-lahan. Benarkah? Aku tak ceria? Asyik mengeluh? Entahlah. Yang pasti jiwa aku tak keruan. Aku tak tahu di mana puncanya dan sejak bila. Benar juga kata Hasnul Amin, aku memang tak ada mood. Entah kenapa apa saja yang aku lakukan serba tidak kena. Ada saja silap di mana-mana.

“Kenapa termenung depan makanan ni? Dah sejuk dah pun mi tu. Sure tak sedap.”

Tersentak sedikit aku dengan teguran Hasnul Amin. Berkerut kening melihat dia sedang enak mengunyah nasi goreng kampung. Sejak bila dia duduk situ?

“Err..bila kau duduk? Tak sedar pun?”

“Mana nak sedar. Panjang menungnya. Ingatkan siapa?”

Sedikit bergetar jantungku dengan soalan yang terpacul keluar dari bibirnya itu. Ingatkan siapa? Mana ada aku ingat siapa-siapa! Hati aku kuat menafikan. Tapi mengapa bila soalan itu yang diajukannya aku jadi gemuruh? Sepintas lalu nama Irfan tiba-tiba timbul di kepala. Cepat-cepat aku menggelengkan kepala untuk mengusirnya jauh-jauh.

“Ha sudah, kenapa main geleng-geleng kepala tak tentu pasal ni? Parkinson ke pulak? Atau kau menyanyi dalam hati?”

Aku berkerut kening memandangnya. Menyanyi dalam hati?

“Apa kau ingat aku tengah nyanyi lagu angguk-angguk geleng-geleng?”

Pecah tawa tunangku ini. Sampai terkeluar sebutir dua nasi yang berada dalam mulutnya itu. Ish, tak senonoh betul!

“Sorry, sorry.”

Dia menutup mulut sambil menyambung tawanya. Gelihati pula aku tengok. Penyudahnya, aku turut sama tertawa kecil.

“Kenapa ni sayang? Kau sakit ke?”

Hasnul Amin bertanya lembut setelah tawanya reda. Aku menghela nafas perlahan. Sizzling mee aku suap perlahan-lahan. Bagaimana aku hendak menjawab soalannya itu sedang aku tidak punya jawapan?

“Taklah aku sihat. Kau jangan risaulah.”

“Mestilah risau. Kau kan tunang aku. Aku sayang kau.”

Aku mengukir senyum untuknya.

“Aku pun sayang kau jugak.”

“Kalau sayang, sharelah dengan aku. Kau ada problem ke?”

“Tak ada.”

“Tipulah.”

“Betullah Hasnul.”

“Kalau betul, kenapa lain macam aja? Tak pernah-pernah kau macam ni?”

“Tak ada apa-apalah.”

Aku cuba berlagak selamba. Sedang dalam hatiku ini berperang dengan perasaanku sendiri. Apa yang sedang berlaku pada aku ni? Konflik perasaan? Apa yang aku mahu sebenarnya? Apa yang aku harapkan?

“Mama dah bising-bising kat aku ni.”

“Hmm? Kenapa?”

“Suruh survey baju pengantin.”

Aku menelan air liur. Alamak, bagaimana aku boleh lupa? Hari perkahwinanku semakin dekat. Sedang aku langsung tak bersedia lagi. Langsung tidak terlintas untuk memikirkannya. Hai Nissa, macam tak nak kahwin saja gaya kau ni?

“Dah tu kau jawap apa?”

“Aku cakaplah aku mana ada masa. Tapi Nissa, aku cakap betul. Bukan aku saja nak mengelak eh. Memang aku sibuk sikit lately. Kau sendiri nampak, kan? Kita nak jumpa pun bukan senang, kan?”

“Ya, aku faham. Kerja macam kau ni tak tentu masa. Aku tak salahkan kau. Aku pun sibuk. Frankly, aku langsung tak fikir pasal perkahwinan kita. Aku rasa macam lambat lagi kita nak kahwin. Tak sangka beberapa bulan aja lagi, kan?”

“Hmm, waktu berjalan begitu pantas.”

“Hasnul, err.. apa kata kita postpone?”

Hasnul Amin mengangkat kening.

“Lagi? Nissa, dah dua kali kita postpone tau. Aku tak lalu nak dengar mama potpet-potpet.”

Aku tersenyum kelat. Memang sudah dua kali kami menangguhkan perkahwinan ini. Alasan, masing-masing sibuk. Mengikut perjanjian, kami hanya mengikat pertunangan selama tiga bulan saja. Tetapi terpaksa ditangguhkan gara-gara Hasnul Amin kena bertugas di Gaza mengikut Mercy Malaysia. Kali kedua, aku pula yang terpaksa menangguh kerana berkursus di utara tanah air serta jadualku yang sangat padat. Mujur, kedua belah keluarga memahami dan bersetuju. Itupun terdengar juga rungutan dari mak yang tidak berpuas hati. Apa lagi yang mampu ku lakukan? Tapi jika kali ini juga bertangguh lagi, aku tidak tahu atas alasan apa yang sepatutnya kami beri.

“Nissa?”

“Hah?”

“Tengok tu, menung lagi.”

Hasnul Amin sedikit bersungut. Aku menghadiahkan senyuman padanya.

“Kenapa ni sayang?”

“Entahlah Nul, terus-terang aku belum bersedia lagi.”

Hasnul Amin merenung tepat ke mataku. Menimbulkan rasa serba-salah di benakku. Aku tahu pasti dia berkecil hati. Seolah-olah aku tidak boleh menerima dia.

“Kau sayang aku kan?”

Aku mengangguk perlahan.

“Kalau sayang, kita teruskan eh? Jangan bertangguh lagi? Please dear..”

Aku menarik nafas dalam. Ah, jiwa kacau!

“Nissa, jangan buat aku tunggu lagi please? Serius aku tak sanggup. We love each other, right?”

“InsyaAllah. Tapi aku tak janji.”

“Janganlah macam tu. Jangan ubah fikiran ya?”

Aku hanya tersenyum hambar. Seperti dia, aku juga mahu meneruskan perkahwinan ini. Namun hati aku saat ini susah untuk ditafsirkan. Apakah keputusan aku mengahwini Hasnul Amin adalah tepat? Apakah masih ada ruang dan harapan untuk Irfan? Eh, kenapa nama Irfan muncul lagi ni? Ya Allah, bantu aku. Aku keliru.

3 Suara Merdu Anda:

IVORYGINGER said...

Nissa!!! Nissa!!! Kisah yg dah blalu biarlah blalu. Dulu pun Irfan xpernah pertahan perasaan dia. dia dah tolak dah so xpayah thegeh2x lg nk kat Irfan. Hargailah Hasnul yg dah skian lama menanti Nissa . Belajar lah utk setia dlm hubungan n belajar mnyayangi insan yg ada depan mata. I hate Irfan yg pengecut tu. But still hope Nissa sedar perasaan dia sbenar thdp Hasnul supaya dia lebih sayang n cinta hasnul lebih dr Irfan. sbb perasaan pd Irfan bukannya cinta ia hanya perasaan suka pd seseorg yg hebat dsekolah cam Admire gitu. Admire n cinta bbeza yea. Vote for Nissa n Hasnul. No Irfan after all.

Anonymous said...

apa ni nissa...hasnul amin tu dah cukup sumer dah...betulla irfan tu pengecut...me too vote for hasnul amin :)

Diahperi said...

yes nk nissa n hasnul..tapi kan kenapa cam t`gantung aje kisah dia org ni...at least cita lah smpai dia org kawin ke..pls...pls...pls...

Post a Comment