Kerana Sebuah Janji 20

“Macam mana?”

Balqis sedikit cemas sebaik Dahlia menutup perlahan pintu bilik doktor itu. Wajah sahabatnya itu dicari. Dahlia mengukir senyum lebar. Malah kegembiraan jelas terpamer di wajah manis itu.

“Confirm.”

“Apa yang confirm?”

“Aku pregnant.”

“Ha?”

Balqis ternganga dengan mata yang membulat. Dahlia terus saja tergelak besar melihat aksi temannya itu. Buruk benar rupanya.

“Betul ke ni?”

Dahlia sekadar mengangguk. Dia sendiri tidak percaya dengan apa yang baru di sampaikan oleh doktor wanita berbangsa Punjabi itu tadi. Dia kini berbadan dua. Patut saja kebelakangan ini dia rasa tidak sedap badan.

“Berapa bulan?”

“Baru 6 minggu. Doktor kata kandungan ni tak kuat lagi, so kena hati-hati.”

“Hmm, betullah tu. Ikut aja nasihat doktor, tak rugi pun.”

Dahlia mengangguk riang.

“Hii… tak sangka aku, bestfriend aku dah mengandung, dah mula membina keluarga.”

Dahlia tersenyum bahagia. Ya, dia akan mula membina keluarga. Kehadiran permata hati yang ditunggu-tunggu. Kehadiran yang pasti akan membawa ke perubahan besar dalam hidup Dani dan bakal mencorak kehidupan yang akan datang.

“Dani dah tahu?”

“Belumlah. Kan kita dari kampus tadi? Aku ingat nak surprisekan dialah.”

“Apa plan kau?”

“Hmm, aku ingat nak masak speciallah malam ni. Kau teman aku pergi mall ya?”

“Bila?”

“Sekaranglah.”

“Laa.. kau lupa ke? Kelas Statistik aku lepas ni.”

“Pukul berapa?”

Balqis mengerling jam di pergelangan tangannya.

“2.30 petang ni.”

“Hmm, kalau macam tu tak dapatlah ya?”

“Sorry Lia, tapi kalau setakat nak hantar dekat mall tu, bolehlah. Tapi balik sendiri-sendirilah ya?”

“Okey, no problem.”

“Jom.”

**************

Satu-persatu barang-barang yang dibelinya diletakkan di atas kaunter. Sejumlah wang juga sudah bertukar tangan. Dahlia mengangkat dua bundut beg palstik yang penuh berisi bahan mentah untuk dimasak malam ini. Dia bercadang hendak masak makanan barat buat seisi rumah dan dia tahu kak Miah pasti menolongnya menyediakan makan malam itu nanti. Pembantu rumah itu tidak pernah lepas tangan dan aktiviti memasak bersama-sama itu sudah menjadi kebiasaan bagi mereka. Sedang asyik menjinjing beg plastik yang agak berat itu, Dahlia bertembung dengan Adam.

“Dahlia?”

“Awak, buat apa kat sini? Tak ada kelas ke?”

“Lupa ke? Kan kita sama course, kalau awak tak ada kelas, bermakna saya pun tak adalah, kan?”

Dahlia tersipu. Punya terkejut bertembung dengan Adam di situ, sehingga dia terlupa seketika. Adam merenung gadis yang pernah mencuri hatinya itu. Walaupun mereka sekolej, mereka sama-sama satu kelas, namun sejak berkahwin Dahlia tidak pernah lagi menegurnya, malah dia sendiri juga segan. Dahlia cuba sedaya mungkin menjarakkan diri mereka. Adam faham dan dia hanya mengikut rentak Dahlia.

“Banyak beli barang?”

“Oh, barang dapur aja.”

“Nak saya tolong ke?”

“Err.. tak payahlah. Terima kasih.”

Adam memandang keliling.

“Mana husband?”

“Kerjalah.”

“Oh, awak soranglah ni? Mana kereta? Biar saya tolong bawa sampai kat kereta awak.”

“Saya tak ada lesen, macam mana nak bawa kereta?”

“Habis tu? Balik naik apa ni?”

“Teksi.”

“Oh, ya ke? Kalau macam tuu… jomlah saya tumpangkan awak.”

“Eh, tak payah-tak payah. Susah aja.”

“Untuk awak Dahlia, saya tak pernah rasa susah pun.”

Dahlia diam. Kurang selesa dengan bicara Adam.

“Saya pergi dulu.”

Selangkah dia menjauhi Adam, namun derap kakinya terhenti bila terasa kejap pegangan Adam di lengannya. Dahlia mendongak.

“Lepaskan saya.”

Adam merenung tajam.

“Adam, tolonglah..”

“Apa kurangnya saya Dahlia? Kenapa dia yang awak pilih?”

“Adam, saya mohon awak lepaskan saya dan tolong hormat saya sebagai isteri orang.”

“Dah lama saya nak tanya, kerana harta ke awak pilih dia? Saya juga ada duit Dahlia cuma sekarang saya masih study dan belum bekerja. Saya tahu saya tak sehebat dia, tapi…”

“Adam, tolonglah. Jangan buat macam ni.”

“Saya masih sayangkan awak Dahlia.”

Dahlia menyentap tangannya dengan kuat. Laju langkahnya meninggalkan lelaki itu. Jantungnya cukup kuat berdebar. Sudah terpalitkah dosa pada dirinya?

Dari jauh Juliana tersenyum sinis. Senang dengan adegan yang baru dirakamnya sebentar tadi. Bengkak di hatinya masih tidak surut. Juliana memasang dendam pada Dahlia kerana merampas Dani dari hidupnya.

Kau tunggu saja Dahlia, Dani pasti tidak akan memaafkan kau!

6 Suara Merdu Anda:

Strawberi Comei said...

HUHHH...msti nt dani salah faham...xmo laa jd cmtue...

hana_aniz said...

huu.. sambung cepat2 ye cik writer???

hani said...

harap2 dani tak mudah percaya....

aqilah said...

aduh..............ada aje pengacau!!!!!!!!!!!!1

IVORYGINGER said...

ish. sib baik juliana tu xkahwin ngan dani.
Dia mmg jahat lah.
Hope Dani xsalah faham. Dah la Dahlia tgh pregnant tu. Hope nothing bad happen to baby ya. huhuhu...

intan said...

apa2 pn kbahagian mmg xkn dtg dgn sng bl ada sgelintir manusia disekeliling kita mmpnyai PHD.....

Post a Comment