Rajuk Sang Hati 3


“Eh, Qai!”

“Qai, kenapa lambat? Aku ingat kau tak datang tadi.”

Aku hanya tersenyum kelat pada dua orang sahabat baikku, Maisarah dan Azura.

“Kau dah terlepas 3 subjek tau. Rugi. Tapi takpa aku boleh bagi kau copy aku punya nota.”

Azura mengeluarkan nota sains, bahasa melayu, dan agama.

“Thanks Zura. Kalau sempat aku copy hari ni juga.”

Aku tersenyum hambar. Mood aku hilang. Geram pada cikgu Wahid masih bersisa.

“Kau kenapa? Tak sihat ke? Pasal apa lambat?”

Aku menjeling pada Maisarah. Bertubi-tubi pula soalan yang keluar dari bibir comel dia tu. Geram pun ada.

“Aku okey. Cuma hilang mood sebab kena denda dengan cikgu Wahid.”

“Denda apa?”

“Cuci tandas guru wanita lepas sekolah nanti.”

Maisarah dan Azura saling berpandangan. Kemudian terhambur gelak besar dari mereka. Menambah sakit di hatiku ini. Aku muncung.

“Apa pulak kesalahan kau kali ni?”

Maisarah masih bersama sisa tawanya.

“Aku tertinggal bas. Bila sampai, gate dah tutup. So, aku dengan sorang mamat panjat pagar kat hujung sana.”

Laju saja tanganku menunjuk arah pagar yang berada di hujung sekolah.

“Mamat? Mamat mana?”

“Mamat Indon.”

“Ha?”

Maisarah dan Azura ternganga. Mereka saling berpandangan lagi. Dan sekali lagi tawa mereka terburai.

“Sejak bila kau kawan dengan mamat Indon?”

“Dia budak sekolah ni, budak baru. Dari Jakarta.”

“Handsome ke hah?”

Aku jeling Azura. Kalau pasal menggedik memang dialah juaranya.

“Entah. Bolehlah tahan.”

“Habis tu, kau kuch kuch hota hai tak?”

“Kuch-kuch hotak engkau!”

Mereka tergelak lagi. Kali ni aku juga tak dapat menahan tawa.

“Kelas mana? Tingkatan berapa?”

“Aku tak tahulah. Masa aku blah dari bilik cikgu Wahid tadi, dia still stay kat situ. Dan yang paling aku geram, tau apa dia?”

“Apa dia?”

“Dia tak kena denda. Aku sorang-sorang je kena. Geram betul aku! Mana aci. Cikgu Wahid tu sengaja nak malukan aku.”

“Eh, kau tak boleh salahkan cikgu Wahid tu, mamat tu budak baru, dia tak tahu apa-apa.”

Maisarah mengangguk tanda menyokong kata-kata Azura itu. Membuat geramku membuak-buak.

“Korang ni kan, yang menyokong mamat yang tak tahu asal-usul tu kenapa? Sepatutnya korang simpati dengan aku, bukan dia!”

“Ala Qai, kau ni pun. Dah tentulah kita orang ni simpati kat kau. Tapikan kau bukan tak tahu kita orang ni tak boleh kalau tengok budak-budak baru kena buli, kesian.”

“Haah, aku sokong cakap Mai tu, ni hati aku ni, mudah sangat kesian bila ada budak baru kena buli. Tak sampai hati. Kita orang ni penyayang orangnya, Qai. Betul kan Mai?”

Maisarah mengangguk laju.

“Ala, cakaplah korang tu gedik, gatal. Dengar aja budak baru tu lelaki, dan dan tulah jadi penyayang. Menyampah aku!”

Mereka tergelak besar.

“Wei, Qai. Siapa nama dia?”

Sebaik aku ingin membuka mulut, guru kelasku cikgu Ashikin yang mengajar mata pelajaran matematik masuk bersama seorang budak lelaki. Mataku membulat. Dia? Hasnul Amin bermuka serius. Seculin pun tidak memandang aku. Huh, belagaknya!

“Bangun!”

Suara Haziq sebagai ketua tingkatan cukup lantang.

“Assalamualaikum cikgu.”

“Assalamualaikum cikgu.”

“Walaikumsalam. Semua duduk.”

Bunyi bising bangku-bangku yang berlaga dengan lantai simen kelas dan suara bisikan yang tak ubah seperti bunyi lebah berdengung berlagu sumbang dalam kelasku.

“Perhatian kelas.”

Cikgu Ashikin mengetuk mejanya dengan sebatang pen di tangan. Serta-merta bunyi-bunyian macam lebah tadi senyap. Aku mengulum senyum. Mataku masih tertancap pada Hasnul Amin. Kau masuk kelas aku rupanya.

“Ini pelajar baru. Harap kamu semua dapat beri kerjasama dan belajar bersama-sama dia. Hasnul, perkenalkan diri kamu.”

“Assalamualaikum. Nama saya Hasnul Amin. Dulu belajar di Jakarta. Bertukar sekolah kerana mengikut ayah yang bertugas semula di Malaysia. Harap dapat beri tunjuk ajar.”

Skemanya ayat dia. Dah macam ayat dalam cerita komik pulak. Aku mengulum senyum lagi.

“Baiklah, ada tempat kosong tak?”

“Ada cikgu!”

Semua berpaling merenung Azrai di belakang sekali. Memang meja di sebelah Azrai sudah lama tiada penghuni.

“Baiklah Hasnul, kamu duduk di sana, sebelah Azrai.”

“Terima kasih cikgu.”

Hasnul Amin lalu di tepi mejaku. Aku buat bodoh. Buat selamba. Jika dia tak mahu pandang aku, buat apa aku beriya-iya nak tengok dia. Pura-pura tak kenal sudahlah. Tiba-tiba dia berhenti di mejaku.

“Hai, kita jumpa lagi Qairunissa.”



Aku terpaku. Dia berlalu dan duduk di sebelah Azrai. Mejanya juga tak jauh dari mejaku. Aku perasan banyak mata yang memandang aku ketika ini. Maisarah dan Azura juga membulatkan mata memandangku. Sah! Lepas ni banyaklah soalan yang keluar dari mulut mereka. Habislah aku! Aku pura-pura sibuk mengeluarkan buku latihan matematik.

1 Suara Merdu Anda:

Anonymous said...

;]

Post a Comment