Akulah Cinderella 12

Selepas kerja aku terus pulang ke rumah sebab Datin Zulaikha dan Sarah akan datang ke rumahku. Aku segan sebenarnya. Tetapi semasa Sarah telefon di pejabat tadi memang beriya-iya benar nampaknya. Katanya, Datin Zulaikha teringin sangat hendak melihat keadaanku dan adik-adik. Tapi bagiku itu hanya alasan saja. Mereka ingin mendengar keputusanku sebenarnya.

Aku menongkat basikal pada dinding papan yang sudah berlubang. Besar juga lubang itu. Patut saja kami sering diganggu oleh mata-mata gatal yang suka mengintai. Seronok agaknya rumah ini ramai anak dara. Kalau aku nampak, aku cucuk mata itu dengan garfu, biar mereka menjadi seperti Kasim Selamat. Tetapi malangnya, aku tidak pernah nampak, hanya Alia dan Ain saja yang mengadu. Sejak itu, Alia tampal lubang-lubang di dinding dengan kotak yang dipotong empat segi. Memang buruk rupanya keadaan rumah kami ini. Sangat daif.

“Kak Syah, awalnya?”

Ain tersengih di muka pintu.

“Haah, kejap lagi Datin nak datang rumah kita.”

“Oh, mak angkat kita tu ya? Bestnya!”

“Mana Azah dan Aiman?”

“Tu, tengok kartun.”

Ain muncungkan bibirnya ke arah dua orang lagi adikku yang sedang asyik menonton rancangan kartun di kaca tv yang sudah uzur itu.

“Kak Syah, tadi Tok Mat datang.”

“Hah? Dia nak apa? Dia datang dengan siapa?”

“Datang sorang aja. Dia tinggal pesan buat akak.”

Aku mengangkat kening.

“Dia kata esok orang dari JKM datang.”

“Pukul berapa dia orang datang?”

“Tok Mat kata dalam pukul 3.”


*************


Dari tingkap dapur kelihatan sebuah kereta Mercedes merangkak perlahan-lahan memasuki halaman rumahku. Aku kenal kereta itu. Ia milik Datin Zulaikha. Sekilas memori aku memecahkan cermin keretanya terlintas di kotak fikiranku. Aku tersenyum nipis lalu keluar menyambut mereka. Sarah yang tersenyum manis keluar dari perut kereta.

“Susah ke cari rumah saya?”

Aku bersalaman dengan Datin Zulaikha dan Sarah.

“Tak juga. Akak tanya sorang makcik yang jual laksa kat sana.”

Ya, itulah makcik Leha yang menjual laksa di gerai tepi jalan, lebih kurang limit saja sebelum sampai ke rumahku.

“Jemputlah masuk ke pondok saya.”

Dengan rendah hati aku mempelawa mereka. Khuatir juga aku, manalah tahu mereka geli dan jijik dengan keadaan rumahku ini.

“Duduklah. Sorry kotor sikit.”

Aku membentangkan tikar mengkuang yang memang dikhaskan untuk tetamu. Mereka hanya tersenyum manis sambil mata memandang sekeliling rumahku. Rasanya dapur Datin Zulaikha lebih cantik dari pondok burukku ini. Adik-adikku juga sudah menyibuk duduk di tepiku.

“Datin ini adik-adik saya. Yang ini Nur Ain, ini pula Mohd Aiman dan yang itu Nur Azah.”

Aku memperkenalkan mereka kepada Datin Zulaikha. Kelihatan adik-adikku masih malu-malu.

“Ini ke mak angkat kita?”

Bisik Ain, kononnya tidak mahu Datin Zulaikha mendengarnya. Padahal suaranya itu jelas amat hingga mengundang tawa Datin Zulaikha dan Sarah.

“Iya sayang, panggil mummy okey.”

Mummy pulak?

“Err, Ain pergi buat air.”

“Eh, tak payah susah-susah Syah.”

Sarah cuba menolak.

“Tak ada susahnya kalau setakat air aja. Tak sudi ke?”

Sarah tersenyum kelat. Aku memberi isyarat mata kepada Ain suruh ke dapur menyediakan minuman. Ain mengangkat punggung sambil menarik tangan Azah dan Aiman.

“Sorry Syah, bukan macam tu. Cuma tak mahu susahkan Syah itu aja.”

“It’s ok. Saya bergurau aja.”

“Mana lagi dua orang adik Syah?”

“Oh, dia orang tak balik sekolah lagi. Dalam pukul 7 karang dia orang sampailah Datin.”

Datin Zulaikha mengangguk faham.

“So, macam mana? Dah bincang?”

“Saya dah bincang dengan mereka, nampaknya mereka ikut aja keputusan saya.”

“Jadi, Syah dah buat keputusan?”

Aku mengangguk perlahan.

“Apa dia?”

“Hmm.. saya rasa, saya terima tawaran Datinlah.”

Sarah dan Datin Zulaikha tersenyum lebar. Reaksi mereka ternyata gembira.

“Alhamdulillah, terima kasih kerana memberi peluang kepada mummy, sayang.”

“Tapi.. hanya setahun aja ya?”

Mereka terdiam dan saling berpandangan.

“Kenapa pula Syah?”

“Tahun depan umur saya 18 tahun. So, saya rasa, saya akan ambil alih menjadi penjaga yang sah buat adik-adik.”

“Masa tu nak tinggal kat mana?”

“Saya akan cari rumah sewa. Dengan adanya SPM saya boleh mencari kerja yang lebih baik.”

“No! Tak boleh! Habis SPM Syah kena sambung study lagi sampai masuk U.”

Serius pulak muka Datin Zulaikha ni. Aku diam.

“Ya Syah, kalau result elok mungkin pergi overseas. Kalau masuk U kat Malaysia ni pun, mesti kena duduk kampuskan? So, adik-adik awak macam mana?”

Dup! Rentak jantungku seakan terhenti seketika. Tidak terfikir pula aku sampai ke situ. Yang ku tahu, aku cuma mahu mengambil SPM saja untuk mencari kerja yang lebih baik. Bagaimana jika keputusan SPM aku cemerlang? Tidak, tidak, aku tidak boleh terlalu tamak. Kata-kata Sarah ini membuatku cuak semula.

“Syah?”

Aku tersentak.

“Ya Datin?”

Datin Zulaikha tersenyum memandangku.

“Mummy sayang, panggil mummy.”

“Saya tak biasa.”

Aku tersengih.

“Tak biasa, dibiasakanlah.”

Aku sengih lagi. Ain sudah muncul bersama tiga cawan kopi.

“Jemputlah minum.”

“Err, Datin.. eh, mummy, encik Shafiq dah tahu ke?”

Tiba-tiba pula aku teringat pada si mangkuk ayun itu. Berkongsi bumbung dengannya pasti mengundang ribut taufan nanti.

“Belum. Mummy ingat nak buat surprise kat dia.”

What? Surprise? Gila apa? Mulut lelaki poyo itu amat berbisa sekali. Buatnya dia tidak suka dengan kami semua, habis dibahasakannya adik-adik aku kelak. Mereka ini sudahlah lemah gemalai, mahu saja berendam airmata nanti.

“Surprise? Janganlah mummy. Lebih baik beritahu dia, nanti dia marah.”

“Syah jangan bimbanglah pasal tu. Tahulah mummy nak handle dia.”

Aku tersenyum kelat. Mataku beralih kepada Sarah pula, gadis itu juga tersenyum lebar.

“So, kalau boleh hari ni juga Syah ikut mummy pulang ya?”

“Hah? Hari ini juga?”

Datin Zulaikha hanya mengangguk ceria.

“Tak bolehlah mummy, esok orang dari JKM nak datang.”

“Ha, elok sangatlah tu. Pukul berapa?”

“Dalam pukul 3 kot.”

“Okey, kalau macam itu esok mummy datang lagi. Biar mummy settlekan kes Syah ni. Then, after that you must follow me. No more excuses!”

Aku terkebil-kebil. No excuses? Tak akan esok jugak nak pindah ke rumah dia? Tak boleh ke bagi aku masa untuk berlama-lama sikit di rumah ni? Rumah pusaka orang tuaku ini? Walaupun ia hanya layak dipanggil pondok buruk saja. Bagaimana dengan makcik Senah? Aku tidak boleh berhenti begitu saja. Kasihan makcik yang baik itu. Nampaknya malam ini adalah malam terakhir aku bekerja dengan makcik Senah. Aku pasti akan merindui mereka kelak. Aku akan tinggal dan bersekolah di bandar. Ya, aku akan bersekolah semula. Aku sangat merindui saat-saat itu.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment