Rajuk Sang Hati 24

“Baiklah masa dah tamat. Sila letak pen.”

Cikgu Ashikin berjalan meja demi meja mengutip kertas ujian matematik. Sambil-sambil tu sempat lagi aku menyemak kertas ujian itu. Harap-harap aku luluslah. Boleh tahan susah juga soalannya tadi. Kata cikgu Ashikin minggu lepas, soalan itu dia ambil dari peperiksaan SPM tahun 2004 hingga 2008. Jadi kami diminta mengulang kaji sendiri di rumah. Aku mengeluh bila kertas di mejaku sudah berada di tangan cikgu Ashikin.

“Kali ini siapa yang gagal, cikgu akan denda.”

Riuh seketika kelasku mendengar perkataan denda dari bibir lebar guru wanita yang agak gempal itu. Cikgu Ashikin tersenyum. Loceng berbunyi tanda tamatnya satu sesi mata pelajaran.

“Okey kelas, teruskan usaha ya.”

“Bangun.”

Haziq meemberi arahan. Berlaga-lagalah bunyi kerusi dan lantai simen memenuhi ruang kelas.

“Terima kasih cikgu.”

“Terima kasih cikgu.”

“Sama-sama.”

Cikgu Ashikin berlalu. Aku duduk semula, meneliti jadual waktu comel yang ku lekat pada sudut mejaku. Bahasa Inggeris akan menyusul selepas ini.

“Nissa.”

Aku berpaling bila mendengar suara Hasnul Amin. Sebenarnya tak perlu berpaling pun tak apa, sebab hanya dia saja yang memanggil aku dengan panggilan manjaku itu.

“Apa?”

“Aku nak tanya sikit boleh?”

“Hai, tak pernah-pernah minta izin pun sebelum ni kalau nak bertanya?”

“Mana tahu kalau-kalau kau marah.”

“Tanya ajalah, apa dia?”

“Err, semalam tu siapa?”

“Semalam?”

“Haah, aku nampak kau naik motor dengan somebody semalam, siapa? Pakwe kau ke?”

Naik motor dengan somebody semalam? Oh, along! Aku mengulum senyum. Along disangkanya pakwe aku?

“Kalau aku kata ya?”

“Seriously?”

“Kalau aku kata ya?”

“Seriuslah Nissa. Aku tanya betul-betul ni, janganlah main-mainkan aku.”

“Iyalah, kalau aku kata ya kenapa? Something wrong ke?”

“Tak adalah, aku..”

“Dah, dah. Teacher dah masuk tu.”

Aku lihat wajah Hasnul Amin berubah. Dia renung tepat ke mataku. Aku buat selamba. Walau hakikatnya aku nak tergelak besar melihat perubahan mukanya itu. Along dikatanya pakwe aku? Betul-betul lawak antarabangsa ni. Hasnul Amin berlalu ke tempatnya semula.



************


Lagi satu subjek sesi persekolahan akan tamat. Aku rasa macam nak ke tandas pula. Aku berpaling merenung Maisarah yang berada di barisan sebelah. Deria pandang ku bertembung dengan Atikah. Dia menjeling ku tajam. Aku balas semula jelingannya itu. Eleh, ingat dia sorang saja ada jelingan maut? Aku beralih pandang dan melihat Maisarah semula.

“Mai, karang cikgu tanya kata aku pergi toilet ya?”

“Kau nak pergi toilet ke?”

“Kau pekak ke? Kan aku cakap nak pergi toilet.”

“Yalah tu, nak pergi toilet ke nak ponteng?”

Tiba-tiba Atikah menyampuk dan secara tak langsung darahku mendidih. Nak cari pasal ke minah ni?

“Kau sibuk kenapa? Ada aku bercakap dengan kau? Tak malu!”

“Eleh, dia yang tak malu. Ambil barang orang tapi tak mengaku.”

Serentak itu aku bangun. Aku dapat rasakan satu kelas sedang merenungku.

“Kalau masih sayang mulut tu, tolong jaga ya. Kang tak pasal-pasal bersepai!”

“Qai, sudah sudah. Jangan dilayan mulut tempayan ni.”

Maisarah cuba menenangkan aku. Aku rasa mukaku hangat pijar. Atikah masih tak berpuas hati dengan kes kecurian tempoh hari. Aku lihat Atikah tersenyum sinis. Darahku menjulang. Panas rasa badanku ini.

“Qai, dahlah. Jangan gaduh. Dia saja provoke kau ni.”

Azura berbisik di telingaku. Aku beristighfar. Benar kata-kata Azura. Atikah memang sengaja menjentik emosiku. Tidak, aku takkan melatah wahai Nurul Atikah. Aku berlalu keluar dari kelas. Hasrat aku untuk ke tandas wajib ditunaikan segera. Boleh aku berwuduk terus. Semoga dapat menyejukkan semula hatiku yang panas.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment