Kamal Oh Kamalia 15

Aku tarik muncung sedepa. Wajah-wajah di hadapanku ini mengulum senyum dan cuba berlagak biasa. Macamlah aku tak tahu mereka sedang menahan ketawa. Aku jeling pembantu butik yang manis itu. Dia pun nak tumpang sekaki juga? Inilah yang buat muncung aku bagai muncung itik. Kak Effa ni pun satu, saja nak kenakan aku ke apa? Sengaja bagi baju begini untuk aku cuba. Dress kembang separas lutut itu memang cantik. Warna kuning cair dan sangat lembut teksturnya. Tapi bila sudah tersarung ditubuhku terus saja baju yang indah itu jadi sehodoh-hodoh baju. Bayangkan saja dengan sneakers yang aku pakai, dengan bulu kaki aku yang bersepah, tak ke pelik rupanya? Sumpah, aku rasa nak menyorok saja bila ada mata-mata yang sempat mengerling dari luar butik itu yang bercermin jernih itu. Ish, memalukan kaum betullah!

Aku masih tercegat di luar fitting room sambil berdiri bercekak pinggang dan kaki sedikit terkangkang. Sengaja aku bereaksi begitu. Geram dengan kak Effa sebenarnya. Aku bukan nak baju begini. Bukan aku nak pakai seksi macam maknyah-maknyah kat luar sana. Aku cuma nak pakai baju kurung atau seluar yang boleh aku menutup segala kekurangan aku ni daripada terkantoi depan Azlin Nasihin nanti. Ini tidak, ada ke dibawanya aku ke butik mahal macam ni? Dress ni saja dah beratus, bankraplah aku macam ni.

“Kalau rasa nak gelak tu gelak ajalah. Tak payahlah nak tahan-tahan. Buruk benar buat muka macam tu.”

Aku menempelak mereka. Geram dan bengang yang mendorong aku berkata begitu. Serentak itu juga mereka menghamburkan ketawa berdekah-dekah. Huh, bukan main seronok lagi gelakkan aku.

“Kak, baju apa ni?”

“Kenapa? Cantik apa baju ni.”

“Betul-betul cantik sangat.”

Sampuk Dina sambil menyambung tawa yang masih bersisa.

“Memang cantik kau pakai Mal, sesuai sangat dengan warna kulit kau. Tapi satu aja yang buat aku sakit mata. Tu bulu kaki kau tu, kasi cukurlah.”

Iqbal menyambung gelak sambil tertunduk-tunduk pulak tu. Amboi, bukan main seronok lagi mengenakan aku, bahagia betul korang ya.

“Kak cancellah baju macam ni. Saya tak nak.”

“Habis kamu nak baju macam mana?”

“Yang tutup aurat kak. Senang cerita.”

Kak Effa merenung Dina dan Iqbal.

“Sure ni?”

Soalnya lagi. Aku mengangguk perlahan.

“Hai, Mal Mal. Dah elok-elok jadi lelaki nak jadi perempuan. Aurat yang tak perlu nak ditutup, kau sibuk nak tutup. Pelik betullah.”

“Kau diamlah! Aku ada sebab kenapa aku pilih baju yang tutup aurat ni.”

“Ha, apa sebabnya?”

Iqbal mengangkat kening menunggu aku menyambung kata-kata.

“Dengan mentup aurat semua dapatlah aku sembunyikan segala kekurangan diri aku ni. halkum aku ke, tangan kasar aku ni ke, bulu kaki ke dan dapat jugak tutup sedikit susuk tubuh aku ni.”

Kak Effa mengangguk perlahan bagai menyetujui kata-kataku itu.

“Okey, jom kita cari butik muslimah.”

Aku menghembus nafas lega.

****

Aku menjeling geram melihat Iqbal ketawa tidak berhenti-henti dari tadi. Rasa macam nak sepak saja punggung dia. Entah apa yang kelakar sangat aku pun tak tahu. Dia ingat aku ni badut apa?

“Sanalah!”

Aku merengus geram sambil menolak bahunya yang santai di atas katil aku. Aku juga melabuhkan punggung di situ sambil mata merenung satu persatu pakaian wanita yang aku beli siang tadi. Semuanya bersepah atas katil. Dari sekecil-kecil baju sehingga yang sebesarnya siap dengan tudung sekali. Aku mula garu kepala. Di mana pula aku nak letak baju-baju ni? Nak kena beli almari lain pula nampaknya.

“Bal, ada space tak wardrobe kau?”

“Ha? Eh kau jangan mengada nak sumbat semua benda alah ni dalam wardrobe aku eh. Kalau ada pun aku tak akan bagi.”

“Kedekut!”

“Suka hatilah!”

Kami diam seketika. Aku masih berkira-kira di mana hendak ku letakkan baju yang begini banyak. Bukannya sehelai dua, tapi stok sebulan tu. Susut duit aku. Tapi demi Azlin Nasihin aku sanggup. Tiba-tiba meledak tawa Iqbal membuat aku memandangnya pelik.

“Apa hal?”

Iqbal tidak mengacuhkan soalan aku cuma tangannya menunujukkan sesuatu. Membulat mataku melihat pakaian dalam wanita juga turut ada bersama. Tak semena-mena wajahku membahang.

“Ini mesti Dina dengan kak Effa punya kerja ni. Saja nak pedajal aku kan?”

“Betullah tu. Nak jadi perempuan mesti complete. Apa hal pulak dada kau leper aja? Tak logik langsung.”

“Kan aku dah cakap, aku pakai tudung dan baju kurung tu semua. Boleh cover punya.”

“Tak akan kat rumah pun nak pakai baju kurung dan pakai tudung? Secara logiknya mana ada lelaki dalam rumah tu untuk kau tutup aurat.”

“Ek?”

“Aku masih tak faham dan tak boleh bayangkan.”

“Tak payahlah kau pening-pening nak bayangkan dan nak fahamkan semua benda tu. Tahulah aku nak buat macam mana nanti.”

Iqbal menepuk-nepuk bahuku perlahan.

“Aku doakan kau berjaya, kawan.”

Aku hanya mampu tersenyum hambar.

“Thanks Bal.”

“Kalaulah Azlin tengok usaha kau nak pikat dia ni, mahu banjir kot.”

Aku tergelak kecil. Siapalah aku di mata Azlin Nasihin? Menegurnya berkali-kali tidak diendahnya. Aku hanya mampu mencuri pandang dari jauh. Hanya mampu melihat senyum dan tawanya dari jauh. Mengapa susah sangat aku hendak memikat dia? Sudah berpunyakah? Menurut kata Dina dia sudah merisik, Azlin Nasihin tidak punya kekasih hati. Tidak di kampus ini, tapi di luar sana? Aku mengeluh berat.

“Apa lagi Mal? Mengeluh tak habis-habis?”

“Bal, kau rasakan dia dah ada special tak?”

“Entah. Manalah aku tahu. Tapi dari firasat aku ni, orang cantik macam dia tu, mesti dah disambar orang punya.”

“Kau janganlah takutkan aku Bal.”

“Ala, rilekslah bro, aku agak-agak aja. Kan aku cakap tadi firasat.”

“Ah, banyaklah kau punya firasat.”

Iqbal tergelak. Tangannya membelek-belek baju-baju yang berlonggok di atas katil.

“Hmm, cantik-cantik. Berapa kau berhabis ni Mal?”

“Adalah sikit.”

Iqbal menggeleng kepala perlahan. Adalah yang difikirkan tu.

“Mal, semua ni membazir kau tahu tak? Lepas ni kalau dah tak pakai nak bagi siapa?”

“Nanti aku sedekahlah pada sesiapa aja. Small matter.”

“Mal, bukan ke elok kau try secara normal aja. Maksud aku secara natural, sebagai lelaki baru macho namanya. Tak perlulah transform macam ni. Berdosa.”

Iqbal masih mencuba menegur aku. Bukannya aku tak fikir tu semua tapi aku dah cuba. Azlin Nasihin bukan jenis perempuan yang mudah didekati sewenang-wenangnya. Itu yang membuat aku sangat tertarik pada dirinya. Bak kata orang lagi susah nak dapat lagi mencabar. Memang Azlin Nasihin sedang mencabar aku tanpa disedarinya.

“Aku tahu apa aku buat Bal.”

“Baguslah kalau kau tahu. Aku takut kau terpesong aja.”

“InsyaAllah tak.”

“Kau nanti jangan nak duduk dekat-dekat dengan dia. Kalau boleh jarakkan sikit.”

“Tahulah aku.”

Telefon bimbit Iqbal berbunyi. Senyuman lebar terukir di wajah itu. Siapa lagi kalau bukan Dina yang telefon. Jika tidak, masakan roman wajah Iqbal tiba-tiba saja bertukar ceria dan manis.

“Okey, aku keluar dulu.”

“Pergilah buat report.”

Iqbal tergelak kecil. Begitulah mereka. Dah macam belangkas. Dah tak boleh nak berlekang. Siang berjumpa, malam bertelefon. Tak jemu-jemu. Ada saja topik mereka ya? Agaknya jika aku bercinta dnegan Azlin Nasihin pun begini kot. Meniti hari-hari penuh bahagia bersama gelak tawanya dan senyuman manisnya. Akan aku cuba memintal buih-buih rindu menjadi kalung cinta. Akan aku gapai bintang di langit untuk dipersembahkan padanya. Aku tersenyum. Memang indah jika itu yang berlaku.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment