Kamal Oh Kamalia 14

Berpeluh-peluh dah aku ni. Berkali-kali mencuba. Asyik terjatuh saja buku di atas kepala ni. Kak Effa ni pun satu, aku bukan nak belajar jadi model, tak perlulah nak berjalan catwalk bagai. Kan dah menyusahkan aku. Aku teruskan lagi bila mata kak Effa menyorot tajam ke arahku.

“Jangan main-main Kamal. Ikut cara yang akak tunjuk.”
“Susahlah kak.”

“Tak ada susahnya kalau kamu ikut betul-betul. Ha, kaki tu jaga. Rapat dan kecilkan langkah. Jangan nak berjalan macam askar.”

Habis, memang cara jalan aku macam tu nak buat macam mana lagi? Ingat senang ke nak ubah?

“Bahu tu tegakkan. Janganlah melengkung macam tu. Patutlah buku atas kepala asyik terjatuh aja. Tegakkan badan!”

Ish, garangnya! Patutlah kak Effa ni tak kahwin-kahwin sampai sekarang. Takut lelaki nak dekat agaknya. Sekali menjerit macam suara halilintar. Nasib baiklah aku memang perlukan bantuan dia, kalau tak mahu aku pun cabut lari. Kalau dengan mak aku ni mahu kak Effa dah kena leter sehari suntuk. Harap muka saja lawa tapi orangnya tegas dan garang.

Aku cuba dan terus mencuba. Berkali-kali aku gagal. Barulah aku tahu bukan senang nak jadi model. Bukan senag nak jadi perempuan. Seperti kata Iqbal, mungkin sebab ini bukan sifat lahiriah aku, tu sebab jadi sangat susah. Setelah dua jam aku mencuba, akhirnya usahaku membuahkan hasil. Boleh berjalan agak laju sedikit dari mula-mula tadi. Malah lebih bangga buku di atas kepala langsung tidak jatuh. Nampaknya aku sudah boleh menguasai lenggok orang perempuan. Agaknya kalau maknyah-maknyah sedunia tengok ni mahu makan hati ni.

“Bagus Kamal. Okey sekarang akak nak kamu duduk sini.”

Kak Effa merujuk pada sebuah meja di sudut studio itu. Tanpa banyak soal aku pun mengikut saja arahannya. Berkerut dahiku bila kak Effa berlalu keluar dari studio dan meninggalkan aku termangu di situ. Mungkin ada sesuatu yang kak Effa nak ambil agaknya. Namun terdetik juga di hatiku, entah-entah kak Effa sedang memerhatikan aku. Maka aku pun cuba praktikkan apa yang sudah aku belajar sebelum ni. Duduk dengan betul, tanganku di atas riba dan menantinya dengan sabar. Walaupun aku tak selesa tapi tak mengapalah demi Azlin Nasihin aku kuatkan semangat.

“Ha, macam nilah bagus!”

Suara kak Effa yang tiba-tiba menjerkah aku dari belakang, membuat aku tersentak yang bukan sedikit. Mengundang gelak kecil dari wanita itu. Kemudian mataku beralih pada senaskah suratkhabar yang diletaknya di atas meja.

“Apa ni kak?”

“Surat khabar.”

Buat lawak pulak dia! Nasib baiklah kau tu cikgu aku kak Effa oii, kalau tak dah kenyang makan aku punya maki dah. Aku pamer sengih tak ihlas bercampur bengang.

“Tahulah kak. Maksud saya untuk apa surat khabar ni?”

“Untuk bacalah. Kamu baca.”

“Saya?”

“Yelah kamulah.”

Aku mengambil naskah itu dan melihat tarikhnya dahulu. Surat khabar itu bertarikh semalam. Untuk apa suruh aku baca surat khabar semalam? Kak Effa ni tak reti membaca ke? Mustahillah pulak. Atau dia tak sempat nak tengok berita kot? Ah, hentam sajalah. Dah orang suruh baca tu banyak betul soalan.

“Chop!!”

Baru saja aku menyebut sepatah perkataan pada tajuk utama akhbar itu, suara kak Effa yang lantang itu membuat aku berhenti serta-merta. Kus, semangat! Terkena sampuk ke apa prempuan ni? Tiba-tiba saja menjerit macam tu. Apa lagi yang tak kena? Dia tersengih sambil menongkat dagu.

“Kenapa kak? Salah ke saya baca yang ni? Nak baca bahagian mana?”

“Kamu boleh baca mana-mana bahagian yang kamu suka. Tapi dengan syarat.”

“Syarat? Syarat apa pulak kak?”

“Baca dengan gaya suara perempuan!”

“Ha?”

Membulat mata aku mendengar kata-kata terakhirnya itu. Dengan suara perempuan? Macam mana nak buat? Alamak, inilah bahagian paling susah aku rasa.

“Tukar suara. Haluskan.”

Tukar suara? Haluskan? Ish, macam susah aja?

“Cuba Kamal.”

Aku mengangguk perlahan. Memang aku tiada pilihan pun. Nak tak nak aku buat juga seperti yang kak Effa suruh. Muka dia ni serius betul. Tak rasa nak tergelak ke dengar suara aku yang serak-serak halus ni. Tenggelam timbul macam suara bapok tepi jalan?

“Haluskan lagi.”

Haluskan lagi? Hai, buat sajalah Kamal. Aku terus mencuba sampai kak Effa benar-benar puas hati. Sedangkan aku rasa dah nak putus nafas kena kempiskan perut kawal suara. Bukan saja kena keluarkan suara halus tapi gaya bercakap, gaya membaca, gaya senyum, gaya ketawa pun semua kak Effa ajar. Malah cara menjerit pun diajar sekali. Tak ke haru tu? Bukannya aku nak bercakap dengan Azlin nanti menjerit-jerit pun. Tak faham betullah!

Aku mengerling jam tangan. Dah petang sangat ni. Kelas pun dah nak habis. Dalam minggu ni memang masa aku banyak dihabiskan di studio ini. Penat tu jangan diceritalah. Habis saja kuliah bergegas pula ke sini. Aku korbankan masa tidur aku, aku curi sedikit masa belajar aku demi Azllin Nasihin aku sanggup. Bila aku fikir-fikir balik bagus juga, sebab aku dapat banyak info pasal perempuan. Perempuan itu, perempuan ini. Kak Effa tak pernak lokek dengan ilmunya. Memang professional.

“Okeylah kak, saya balik dulu.”

“Hmm, oh ya Kamal. Esok kita akan start cari pakaian perempuan. Kamu dah ready?”

Aku telan kesat air liur. Esok? Aku akan mula berubah? Tiba-tiba rasa berdebar-debar. Betul ke apa yang aku buat ni?

“Kamal?”

“Ha? Ah ya ya. Esok ya kak? Okey okey.”

“Akak akan ikut kamu pergi cari baju yang sesuai untuk kamu. Dan bila dah ada baju nanti, kamu kena praktikkan apa yang akak ajar dengan memakai pakaian perempuan. Faham?”

“Faham kak. Esok ya kak?”

“Ya esok. Kalau boleh ajak sekali Dina dan Iqbal.”

“Okey kak. Saya pergi dulu boleh kak?”

“Hmm..”

“Boleh ya kak? Pergi ya kak?”

“Iya!”

Alamak, kan dah kena marah. Cepat-cepat aku buka langkah seribu. Langkah laju seperti biasa. Tiada istilah lenggang kangkung yang melekat pada aku. Ah, aku tetap lelaki. Segala apa yang aku belajar tak merubah langsung fitrah aku.

0 Suara Merdu Anda:

Post a Comment