Wasiat Cinta 21

Saiful diam. Renungannya masih dijatuhkan ke wajah Tihani. Sejuk mata sesiapa saja yang memandang wajah yang lembut dan manis itu.

Nasi di pinggan tidak berusik. Tihani pula sudah tunduk merenung nasi. Cuba mengira butiran nasi yang ada di dalam pinggan. Tidak terhitung sebenarnya. Sesekali mengangkat muka sambil menentang renungan Saiful, namun akhirnya dia tertunduk semula. Tidak sanggup rasanya bertentang mata dengan bosnya yang tampan itu. Boleh membuat hatinya goyah. Boleh saja mengetuk pintu hatinya yang telah lama terkunci rapat.

“Encik, boleh kenyang ke tengok saya macam tu?”

Tihani memberanikan diri memulakan bicara. Tidak betah rasanya terus diam membisu. Salah seorang mesti mulakan.

Saiful tersenyum hambar. Cemburunya masih bersisa. Rasanya dia belum bersedia untuk menerima hakikat yang Tihani sudah punya kekasih hati.

“Kalau encik terus tengok saya macam tu, saya tak boleh nak makanlah.”

“Sorry, makanlah.”

Saiful mengalah. Jemarinya mencapai sudu dan garfu.

“So, boleh saya tahu siapa yang bagi bunga tu?”

Tihani tersenyum. Dia sudah dapat menebak topik perbualan mereka pasti akan menjurus ke arah itu.

“Boyfriend ke?”

“Belum jadi boyfriend lagi, hmm.. lebih tepat kawan.”

“Bila akan diiktiraf jadi boyfriend pulak?”

“Entah la encik, hati saya ni dah tertutup rapat.”

“Jangan begitu. Awakkan masih muda, perjalanan hidup masih panjang.”

“Cakap memanglah senang encik.”

Wajah Tihani bertukar mendung. Bayangan Faizal masih bersamanya. Mana mungkin dia selingkuh.

“InsyaAllah, awak pasti boleh terima hakikat hidup ini. Yang pergi tu, biarlah pergi. Kita yang hidup ini mesti teruskan hidup. Sampai bila awak nak hidup dalam bayangan arwah suami awak? Tak kesian ke pada anak awak? Dia perlukan kasih seorang ayah. Awak juga perlukan seorang lelaki di samping awak.”

Tujuan Saiful cuma satu, untuk menyedarkan Tihani agar membuka pintu hatinya kembali. Agar menerima kehadiran cinta semula. Cintanya pada gadis itu.

“Saya bukannya desperated sangat nak kahwinlah encik.”

“Ya, saya tahu tu. Tapi sekurang-kurangnya beri peluang pada diri awak untuk bercinta semula.”

“Tak semudah itulah encik.”

“Sesuatu perkara itu akan jadi mudah, bila awak fikir ianya mudah untuk dilaksanakan. Dan jika awak fikirkan ia susah, sudah pastilah apa yang ingin awak lakukan itu tidak akan menjadi mudah.”

Tihani menjeling geram. Banyak pula perkataan mudah yang disebut encik Saiful ni. Dah macam dalam kelas pula, belajar kosa kata baru, berbelit-belit.

Saiful tersenyum melihat Tihani yang sudah berkerut kening.

“Saya rasa tak mungkinlah.”

“Jadi, saya memang tak ada peluanglah?”

“Hah?”

Tihani berkerut kening lagi. Tidak faham dengan maksud Saiful itu.

“Come on Tihani, don’t pretend that you don’t know about my feeling.”

Tihani terkebil-kebil. Adakah bosnya itu sedang meluahkan rasa hati?

“Err.. what do you mean actually?”

Saiful membuang pandang. Cuba menarik nafas sedalam mungkin. Mengumpulkan seluruh kekuatannya. Mungkin masanya sudah tiba.

“Frankly, I like you. I mean.. I love you.”

Saiful merenung tepat ke mata Tihani. Tihani terkedu. Seorang lagi? Tidak, tidak! Harapan Fendi juga masih belum dijawabnya. Inikan pula bosnya sendiri? Di mana dia nak letakkan muka? Habislah kerjayanya selepas ini.

“Tihani, please say something.”

“I don’t know what to say, sorry.”

“ Just answer me, I need your answer.”

“Encik, please. Don’t push me. I need more time.”

“Ok, I’ll give you what you want and I can still wait for you. But please, don’t take so long. Don’t make me suffer. I’m afraid that I’ll lose my patient. Because I’ve been waiting for you for so long.”

“Sorry, what did you said?”

Tihani seperti tidak percaya apa yang dia dengar sebentar tadi. Encik Saiful sudah lama menunggunya?

“Yup, as you heard. I’ve been waiting for you for so long. Since first time I’ve saw you, your first day in my office.”

“That was five years ago.”

Tihani mencongak-congak.

“Dan selama itulah saya memendam rasa. Melihat kebahagiaan awak, membuat saya sakit. Saya cemburu Tihani. Sebab itu dulu, saya selalu marah awak, sengaja mencari silap awak. Supaya awak berhenti kerja. Supaya saya tidak melihat awak lagi. Supaya saya tidak terlalu sakit di sini.”

Tangannya diletakkan di dada, bersama sinar mata yang menagih pengertian.

“Kalau dah tak suka kenapa tak pecat saya aja?”

Geram pula bila memikirkan baran Saiful terhadapnya dulu. Setiap hari memarahinya. Tetapi tidak pula dia ingin meletak jawatan. Dia anggap itu satu pelajaran dan pengalaman berharga untuk dirinya.

“Saya tak boleh. Saya pernah membenci nama Tihani Annur. Tetapi memang saya tak boleh. Semakin saya cuba lupakan, semakin kuat cinta saya pada awak, Tihani.”

Tihani diam. Tidak tahu apa lagi yang harus dikatakannya. Hatinya dalam delima. Fendi atau Saiful? Mereka berdua sudah menunggunya begitu lama.

6 Suara Merdu Anda:

fard_kay said...

fendi je la
xyah org lain

aFaiSh said...

aiyokkk!! xmo2 saiful.
nak fendi

ijah,the silent reader said...

fendi & tihani

MaY_LiN said...

nak fendi

aqilah said...

nak fendi...............tapi kesian lak dgn saiful..................

niah said...

dah banyak pilih fendi, confirmkan sudahlah, carikan saiful gadis lain yang baik dan memahami

Post a Comment