Kamal Oh Kamalia 1

Aku suka dia. Semuanya tentang dia. Mata dia, senyuman dia, ketawa dia ah, semuanyalah! Semuanya indah di mata aku. Aku tak tahu apa yang aku rasa sekarang. Aku rasa macam aku dah jatuh cinta pada dia. Sebab jantung aku ni berdegup lain macam bila setiap kali ternampak dia. Tiap-tiap malam aku merindu dia. Malah hampir setiap hari. Bagi aku kalau dapat tengok dia dari jauh pun jadilah, janji aku dapat lepaskan rindu aku ini pada dia. Sungguh, saat ini aku sedang merindui dia. Merindui Azlin Nasihin.

“Tak habis-habis lagi termenung? Sudah-sudahlah, pergi solat. Isya’ dah masuk ni.”

Suara Iqbal buat aku tersentak. Main terjah saja masuk bilik aku. Tak ada privacy langsung!

“Kau ni Bal, kalau masuk bilik aku boleh tak ketuk pintu dulu? Kalau aku tengah bolen tadi macam mana?”

Iqbal tergelak besar. Eh, suka pulak dia. Teringin sangat ke nak tengok aku telanjang bulat?

“Dah tu tak reti-reti nak kunci pintu? Naik roboh pintu ni aku ketuk, kau boleh pulak layan sengih.”

“Eh, kau ketuk ya? Sorry aku tak dengar.”

“Mana nak dengar, berangan. Siapa yang kau angankan?”

“Adalah.”

Aku koyak sengih. Berlegar-legar wajah manis Azlin depan mata aku.

“Tengok tu. Sampai terbuntang biji mata. Mesti fikir 18sx ni kan?”

“Oit! Kau ingat aku ni apa? Otak aku ni bersih dari anasir-anasir jahat tulah.”

Iqbal mencebik. Tak percayalah tu. Lantak kaulah.

“Siapa nama dia?”

“Azlin Nasihin binti Abdul Rahman.”

Iqbal gelak lagi. Alamak, terkantoi. Ini mesti gara-gara rindukan Azlin sampai lancar saja mulut aku sebut nama dia, siap binti pulak tu. Aku baling bantal pada Iqbal. Tepat kena pada muka dia. Padan muka!

“Mal, sejak bila kau suka dia?”

“Entah, tak sure.”

“Eleh, nak secret-secret lagi. Dah kantoi tu buat cara kantoi.”

“Dahlah kau jangan nak sibuk. Ni, apa hal terjah bilik aku ni?”

“Haah ya, aku lupa. Apa benda entah aku nak ambil tadi.”

Iqbal tersengih lagi. Murah sengihan betul mamat ni.

“Dah, jangan nak auta, blah!”

Iqbal sengih lagi. Kali ini tangan dia pula naik atas kepala. Menggaru-garu macam orang banyak kutu.

“Kau jangan nak sebarkan kutu kau kat sini, blah cepat!”

“Aku mana ada kutulah, badigol!”

Aku sepak punggung Iqbal. Tertonggeng dia jatuh dari katil aku. Kali ni aku pulak yang gelak besar.

“Mangkuk tingkat betullah kau ni!”

“Dah blah!”

“Yelah, yelah. Kau tu cukup-cukuplah berangankan anak dara orang. Macam apa punya perangai.”

“Ha yelah, yang kau tu berangan si Dina tu tak apa pulak?”

“Eh, tak apa. Dia dah rasmi jadi awek aku. Kau tu macam pungguk rindukan bulan.”

Aku terdiam. Mata menyoroti tajam langkah Iqbal keluar dari kamar aku. Aku tarik nafas dalam-dalam. Betul kata Iqbal. Aku bagai pungguk rindukan bulan.


***********


Aku ketuk-ketuk meja dengan pen parker sambil pejam mata rapat. Lagu-lagu yang aku download pada komputer riba terpasang perlahan. Seenak halwa telinga saja alunannya. Assignment yang puan Faridah bagi kelmarin masih berbaki separuh. Tiba-tiba telefon bimbit aku bergegar. Muncul perkataan ‘sayang mak’ di skrin. Aku tersenyum lebar.

“Assalamualikum mak.”

“Walaikumsalam Mal. Buat apa tu? Dah makan?”

“Dah mak. Mal beli nasi goreng aja tadi.”

“Sedap ke?”

“Tak.”

“Ala, kesiannya. Itulah mak suruh belajar masak tak nak. Kan dah susah.”

“Mak ni, masak-masak tu bukan kerja orang lelakilah mak. Malaslah Mal.”

“Eh, siapa kata bukan kerja orang lelaki? Tu yang berlambak chef lelaki tu apa?”

“Yelah, dah itu kerja dia orang. Mal confirm, bila balik rumah mesti dia orang suruh wife dia orang masakkan punya.”

“Pandailah kamu ya.”

Aku sengih lebar.

“Mak sihat tak ni?”

“Hmm… baru nak tanya khabar mak? Mak sihat.”

“Janganlah marah mak.”

Aku sengih lagi.

“Mal, mak ada hal ni nak cakap dengan kamu.”

“Apa dia mak?”

“Sepupu abah kamu yang duduk di Singapura tu nak datang rumah kita hujung minggu ni.”

“Sepupu abah? Err, pak andak Karim ke mak?”

“Yelah, siapa lagi? Pak andak Karimlah. Kamu balik tak hujung minggu ni? Boleh jumpa dia orang.”

“Tengoklah mak. Mal tak janji. Assignment Mal banyak ni. Kalau balik takut tak sempat nak submitlah nanti. Mal tak janji ya mak? Mak jangan tunggu pulak.”

“Yelah mak faham. Apa-apa hal nanti kamu telefon mak ya? Jadi ke tak jadi ke call mak balik tahu?”

“Ya mak, Mal call mak nanti.”

“Kalau macam tu tak apalah. mak letak dulu. Malas nak kacau kamu.”

“Mak dah kacau dah pun.”

Aku koyak sengih lagi.

“Eh, budak ni. Ha, ni lagu satu mak nak pesan. Jangan..”

“Ya, ya. Mal tahu jangan tinggalkan solat.”

Aku tergelak. Dah biasa sangat dengan pesanan mak tu. Setiap kali telefon itulah pesanannya. Bukan aku nak salahkan mak pulak. Dah memang tanggungjawab dia nasihatkan aku. Cuma aku ni saja yang buat endah tak endah. Segala nasihat mak macam air yang dicurahkan ke daun keladi.

“Jangan tahu aja, mesti buat.”

“InsyaAllah mak.”

“Dahlah tu, assalamualaikum.”

“Walaikumsalam.”

2 Suara Merdu Anda:

MaY_LiN said...

oho..
sape la tu ya..

hawariyyun said...

maaf, kaler tulisan itu buat saya soosaah nak baca.. pening juga.. buh la wane pekat sikit..

Post a Comment