Rajuk Sang Hati 4


Aku menatang semangkuk laksa bersama milo ais. Maisarah dan Azura terlebih dahulu mendapatkan tempat di meja kantin. Hingar-bingar di kantin ini sudah menjadi halwa telinga. Kadang-kadang aku pelik juga kenapa mesti nak berebut-rebut? Kalau beratur dengan elok, kan bagus. Ini tidak dah macam kambing terlepas dari kandang.

“Cepatnya korang makan?”

“Kau tu yang lambat.”

“Entah, kenapa lambat sangat? Kau order apa?”

Maisarah memanjangkan leher melihat makananku. Aku hanya menjungkit bahu. Malas mahu melayan bebelan mereka, aku terus menikmati keenakan laksa makcik kantin.

“Qai, budak baru tu ke yang kau cerita pagi tadi?”

Aku diam dan terus menyuapkan laksa ke dalam mulutku. Aku dah agak dah pasti topik ini yang akan jadi bualan mereka berdua.

“Itulah kan Mai, bukan boleh tahan handsome tapi memang handsome. Ada lesung pipit, kulit putih, tinggi lampai, rambut dia pun stylist la. Hisyy, memang taste aku tu.”

“Jangan lupa Zura, spek mata dia yang mahal tu. Ala-ala artis Korea gitu.”

“I wonderkan Mai, pasti ramai cewek Indon jatuh cintak sama dia.”

“Itu dah tentulah, muka handsome macam si Hasnul Amin tu pastilah jadi tumpuan dan kegilaan ramai perempuan.”

Mereka berdua tergelak besar. Terkekek-kekek macam nenek kebayan. Menyampah pulak aku tengok. Kenapalah aku boleh berkawan dengan dia orang ni? Sifat gatal dan gedik yang sungguh ketara.

“Qai, kau tak berkenan ke?”

Soalan Zura itu membuat aku yang sedang menghirup kuah laksa hampir tersedak. Nasib baik sempat ku telan. Peritnya tekak aku. Milo ais ku capai.

“Ala, kau ni Zura, si Qai ni spisis tak ada perasaan punya manusia. Kat sekolah ni siapa yang dia minat? Cuba kau story kat aku.”

“Itulah, aku tengok ramai aja yang syok kat dia, tapi bulat-bulat kena reject. Tu si Azrai tu dari form 1 suka kat dia, dia buat boleh bodoh aja, tu Syahril budak lower six pun suka kat dia juga, si Fikri budak 5 science pun ditolaknya. Aku pun tak fahamlah, entah orang macam mana yang dia nak. Hampeh betullah.”

“Qai, kau suka siapa ha? Cuba story sikit kat kita orang.”

Setelah menyedut milo ais yang terakhir, aku berpaling merenung mereka dengan renungan yang paling tajam. Aku geram. Geram dengan mulut becok mereka. Geram sebab aku dijadikan topik perbualan.

“Korang ni, dah tak ada kerja ke?”

Mereka tersengih.

“Ala, kau janganlah sensitif sangat. Kita orang tanya aja itu pun nak marah ke?”

“Entah, setiap kali kami tanya pasal ni, mesti kau melenting.”

“Dahlah jom blah. Malas aku nak jawab soalan basi korang ni.”

“Soalan basi kau kata? Ini soalan cepu emas tau.”

Itu bukan soalan cepu emas, tapi soalan maut. Gila! Mana boleh aku ceritakan siapa yang aku suka. Mulut mereka berdua jenis tak ada penapis.

“Jomlah, nak blah ke tak nak ni?”

Maisarah memandang Azura, gadis itu pula hanya menjungkit bahu. Lambat-lambat mereka bangun mengekori aku. Aku hanya tersenyum sumbing. Gelihati melihat muka mereka yang sudah kelat. Tak puas hatilah tu.

1 Suara Merdu Anda:

Anonymous said...

;]

Post a Comment