Wasiat Cinta 4

Tihani mematung di hadapan Saiful. Jantungnya berdegup kencang. Apa lagi kali ni? Seingatnya tak ada kesalahan yang dibuat pada laporan tu. Angka-angka itu telah dikiranya berulang kali. Ya Allah, selamatkanlah hambamu ini. Doanya dalam hati, sambil matanya memerhati wajah serius Saiful. Muka saja hensem bos aku ni, garangnya bukan main lagi. Tapi, dengan aku saja pulak tu garangnya. Dengan orang lain okey saja aku tengok. Agaknya dia suka kat aku kot. Mana tahu saja nak ambil perhatian. Hissy, perasan betul aku ni. Takkanlah kot. Tidak! Hatiku ini masih milik Faizal. Tiada insan lain yang boleh merampas takhta Faizal. Hissy, tak boleh jadi ni, aku harus kuat. Ini semua dugaan. Lagipun bos aku yang hensem ni pasti sudah ada yang punya. Mungkin memang salah aku kot, itu sebab dia suka marah-marah. Hati Tihani berperang sesama sendiri. Sempat lagi bersoal jawab.

“Ehem! Hensem sangat ke saya ni?”

Soalan Saiful membuat dia tersentak. Wajahnya mula terasa pijar. Malunya!

“Err.. maafkan saya.”

Itu saja yang mampu diluahkannya. Penyudahnya dia tunduk merenung kaki sendiri. Saiful tersenyum kecil.

“Bagus! Laporan beginilah yang saya mahu, buatkan satu lagi salinan.”

“Baik encik, kalau tak ada apa-apa lagi, saya keluar dulu.”

Sambung Tihani sekadar berbasa-basi. Mata Saiful mengekori langkah Tihani yang melangkah keluar dari biliknya. Dia mengeluh perlahan. Sudah lama dia perhatikan gadis itu. Sejak pertama kali Tihani menjejakkan kaki ke syarikatnya itu. Mengikut perkiraannya sudah lima tahun dan selama lima tahun itu juga dia cuba menawan hati gadis itu. Namun sia-sia saja. Tihani bagai merpati. Dilihat boleh, didekat lari. Walaupun dia tahu Tihani sudah bertunang ketika itu, namun dia terus juga mencuba dan akhirnya dia tersungkur kecewa bila Tihani menghulurkan kad undangan perkahwinannya bersama Faizal. Sejak itu amarahnya bagai tidak bertepi. Ada saja yang tidak kena di matanya. Dia membiarkan barannya menguasai emosi. Pantang silap sikit, Tihani tempat dia melepaskan ketidakpuasan hatinya. Walaupun dia sebenarnya tidak bermaksud untuk berkasar dengan gadis itu. Tetapi itu dulu, kini perasaannya kembali berbunga-bunga bila Tihani sudah bergelar janda.

Ah, persetanlah gelaran itu!

Cintanya yang melangit tinggi pada Tihani, seolah-olah telah membutakannya. Kali ini dia tidak akan mensia-siakan peluang kedua ini. Dia harus berterus-terang. Agar Tihani tidak terlepas lagi.

2 Suara Merdu Anda:

Anonymous said...

Napa la pendek sgt..watla pjg sket, x sempat nak feel cite ni dah abih..urmmmmm

akak said...

sambung2..nak tau apa jd seterusnya..

Post a Comment