Wasiat Cinta 14

Fikiran Tihani ligat berputar memikirkan apa yang harus dibeli untuk anak kesayangannya itu. Bulan depan genaplah umur Mikhail setahun. Sudah pandai berjalan. Terkedek-kedek anaknya itu mengatur tapak. Amat menghiburkan. Kalaulah Faizal boleh melihatnya, pasti dialah lelaki yang paling bahagia agaknya.

“Sayang, mari kita teka anak kita lelaki ke perempuan nak?”

Faizal mengusap-ngusap perut Tihani yang baru berusia lima bulan.

“Ala bang, sama aja lelaki atau perempuan. Asalkan sihat dan sempurna.”

Tihani tersenyum bahagia.

“Eh, mana sama. Lelaki lain, perempuan lain. Tak sama.. tak sama.”

Faizal tersengih.

“Abang ni!”

Senyuman manis bertukar menjadi masam.

“Yelah..yelah, sorry.”

“Abang nak bagi nama apa pada baby ni?”

“Hmm, kalau lelaki abang nak namakannya Mikhail.”

“Kalau perempuan?”

“Perempuan pulak hmm… Rania.”

Tihani tersenyum nipis. Memori indah bersama Faizal masih segar di ingatannya. Masih tergambar betapa bahagianya saat dia bersama Faizal. Anak kita lelaki bang, Hani beri nama Mikhail, seperti yang abang mahu.

“Hai, senyum sorang-sorang nampak?”

Satu suara asing membuatkannya tersentak. Dia mendongak. Iskandar senyum meleret di sebelah Tihani. Mukanya membahang. Tak pasal-pasal lelaki perasan bagus ni dapat menyaksikan dia melamun. Siap senyum sendirian pula tu.

“Hai.”

Dia hanya membalas senyuman Iskandar dengan muka yang kelat.

“Lama tunggu? Sorrylah saya pergi isi minyak dulu tadi. Tak sangka pulak ramai orang.”

“Lama jugak. Sampai nak habislah air suam saya ni.”

“Dan sampai awak sempat melamun, kan?”

Iskandar tersengih. Tihani menjeling geram. Melihatkan itu, Iskandar tergelak.

“Duduklah.”

“Oh ya, kita belum lagi berkenalan secara rasmikan? Hai, saya Iskandar Haq bin Osman. Panggil Iskandar aja atau Is atau abang Is.”

Iskandar tersenyum lebar sambil menghulurkan tangan tanda berjabat. Tihani mencebik. Memang perasan bagus betul lelaki ini. Bermulut manis. Namun huluran tangan Iskandar disambut jua.

“Tihani. Tihani Annur bt Hamzah.”

“Dah tahu dah.”

Iskandar tersenyum lawa. Seorang pelayan wanita datang mengambil pesanan. Tihani hanya memesan Chicken Chop dan jus epal. Manakala Iskandar memesan Pineapple Fried Rice dan jus oren.

“So, apa yang dilamunkan tadi? Boleh share?”

“Boleh, boleh blah.”

“Amboi, sombongnya?”

Iskandar mula geram. Tidak pernah ada gadis yang berani berkata begitu kepadanya sebelum ni.

“Saya hanya nak jadi kawan awak aja. Takkan tak boleh?”

“Itu ke tujuan awak suruh saya belanja ni?”

“Ya, betul. Sudi tak terima saya sebagai kawan?”

“If I say no?”

“Janganlah begitu, saya ikhlas. Boleh ya?”

Iskandar tidak akan mengalah. Dia akan terus cuba memikat gadis itu. Entah kenapa gadis itu amat menarik hatinya. Sungguh manis. Dengan hanya memakai blouse berbunga halus berwarna jingga dan bergaun kembang paras betis sudah cukup membuat hatinya tertawan.

“Boleh ya?”

Dia mencuba sekali lagi bila melihat Tihani diam.

“Okey, dengan satu syarat, tak lebih dari seorang kawan tau.”

“You have my word.”

Sambil menunjuk isyarat peace. Tihani ketawa senang.

“So, saya masih tak boleh tahulah apa yang awak lamunkan tadi?”

“Hmm, hanya teringatkan kenangan lama.”

“Oh, kenangan dengan ex-boyfriend ya?”

“Arwah suami actually.”

“Hah?”

Iskandar terkejut. Bukan sedikit terkejutnya. Mungkin istilah terkejut beruk boleh di guna pakai. Walaupun dia sendiri tidak pernah melihat bagaimana seekor beruk terkejut. Dia masih melongo. Bulat matanya tidak berkelip memandang Tihani. Tidak percaya bahawa gadis comel di hadapannya ini pernah berkahwin. Makanan yang dipesan sudah sampai. Iskandar tidak peduli pun. Matanya meratah wajah gadis itu.

“Kenapa tengok saya macam tu?”

“Tak, bukan, macam tak percaya pulak awak ni..,”

“Janda?”

“Tak, ya, eh! Bukan. Rupa awak macam anak dara.”

Dalam gugup Iskandar cuba bersuara. Serba-salah sebenarnya. Tihani tersenyum. Sudah biasa dengan reaksi begitu. Sudah sering dilihatnya. Memang orang tidak akan percaya yang dia sudah bergelar janda. Belum lagi dia beritahu tentang anak. Bagaimanalah agaknya reaksi lelaki perasan bagus ini?

“Itu satu pujian ke?”

“Anggaplah begitu. Saya betul-betul minta maaf kalau awak tersinggung.”

“Tak apa saya dah biasa, makanlah.”

Perlahan Iskandar mencapai sudu dan garfu.

“Err, kalau tak keberatan bagi awak, boleh ceritakan apa yang berlaku?”

Tihani mengeluh perlahan. Membuka memori lama amat sukar baginya. Bisa membuat dia sedih.

“Suami saya meninggal setahun lalu, kerana serangan jantung.”

Perlahan dia membuka cerita.

“Awak tahu dia sakit?”

Tihani menggeleng perlahan. Kalaulah dia tahu. Pasti dia bersedia. Pasti dia akan berusaha sedaya-upaya mencari penawar.

“Semua orang tak tahu. Semua terkejut dengan permergiannya. Sebab sebelum ni dia sihat, ceria dan kuat.”

Airmata mula terbit di tubir mata. Dia cuba menahan sebak. Dia tidak mahu menangis.

“Kalau awak sedih tak payah ceritalah.”

Tiba –tiba Iskandar berasa serba salah. Dia sudah membuat gadis itu sedih.

“Tak apa, saya okey.”

Tihani senyum hambar.

“Suami saya pergi masa saya betul-betul perlukan dia. Semasa saya sarat mengandung sembilan bulan.”

Hampir tersedak Iskandar mendengarnya. Sekali lagi dia tidak percaya. Macam drama pula cerita gadis ini. Dia dah ada anak?

“Awak dah ada anak?”

“Ya, lelaki. Mikhail namanya.”

Tihani mula tersenyum bahagia bila menyebut nama si manjanya itu. Lambang cintanya dan Faizal.

“Oh, nama yang sedap. Mesti comelkan macam mak dia.”

Tihani tergelak. Lelaki ini memang betul-betul bermulut manis.

“So, awak tak kisah ke berkawan dengan ibu tunggal seperti saya. Ikhlas lagi tak?”

Iskandar rasa tersindir. Dia tahu dia memang seorang kasanova, tapi mungkin tidak dengan Tihani. Mungkin dia benar-benar ikhlas ingin berkawan dengan gadis itu.

“Janganlah cakap begitu. Saya bukan lelaki seperti yang awak sangkakan. Saya ikhlas, betul tak tipu.”

Sambil tangan kirinya memegang dada dan tangan kanan mengangkat sumpah. Tihani ketawa lucu. Kalau lelaki ini ikhlas berkawan dengannya tiada sebab untuk dia menolak lagi.

4 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

nak tihani dgn fendi.................

MaY_LiN said...

amboi thihani..
kemain ramai admire nye
bos..along n is

Anonymous said...

so sweet...

Anonymous said...

balu lah. bukak kamus dewan

Post a Comment