Wasiat Cinta 13

Iskandar merenung bisnes kad Tihani tempoh hari. Hatinya berbelah bahagi samada mahu menelefon gadis itu atau tidak. Malu pula hendak menuntut bayaran keretanya. Bil di tangan ditenung. Bukannya mahal sangat, tidak sampai seratus ringgit pun. Sudah pasti nanti gadis itu fikir yang dia ini berkira orangnya. Alamak, tak macholah macam ni. Tapi bila difikirkan semula gadis itulah yang menawarkan diri untuk membuat pembayaran. Lagipun inilah masanya dia hendak mendekati gadis itu. Masakan tidak, hatinya digaru rasa ingin tahu tentang gadis itu. Ingin mengenalinya dengan lebih dekat. Ah, telefon sajalah! Nekadnya. Telefon bimbit ditekan mengikut nombor yang tertera di bisnes kad Tihani.

“Hello.”

“Hello, assalamualaikum.”

“Walaikumsalam, siapa ni?”

Tihani pelik. Suara di talian tidak pernah didengarnya.

“Err, boleh saya bercakap dengan cik Tihani Annur?”

“Ya saya, boleh saya tahu siapa di talian?”

Sopan suara Tihani menyoal. Agaknya dia adalah gadis paling sopan di dunia. Tihani tersenyum kecil, gelihati dengan lawaknya sendiri.

“Err, saya Iskandar Haq.”

“Ya, encik Iskandar Haq. Boleh saya bantu?”

“Mungkin cik Tihani Annur tidak kenal saya, tapi kita pernah berjumpa sebelum ni.”

“Pernah jumpa? Encik dari syarikat yang mana satu ya?”

“Err, bukan. Ingat tak kita pernah accident kereta dulu?”

Pantas saja Tihani terbayang peristiwa kemalangan kereta dengan seorang jejaka. Mana boleh dia lupa, kerana itu adalah kemalangan pertama dalam hidupnya. Dan lelaki di talian itu adalah lelaki yang berlagak bagus tempoh hari.

“Oh ya, ya, saya ingat. So, encik Iskandar Haq nak tuntut bayaranlah ya?”

“Nampaknya begitulah. Lagipun cik Tihani Annur yang janji nak tolong bayar, kan?”

“Haah, macam mana? Dah siap ke kereta encik? Berapa jumlahnya?”

“Tak adalah mahal sangat, tak sampai seratus pun.”

“Oh, okey. Bagilah nombor akaun encik, nanti saya bank-in. Hari ini juga saya buat.”

“Tak, saya tak nak!”

Apa pulak nak bank-in? Habislah peluangnya untuk mengenali gadis itu.

“Hah? Tak nak? Tak nak duit? Maksud encik saya tak payah bayar ke?”

Tihani sedikit hairan dengan jawapan dari Iskandar itu.

“Ada saya kata tak payah bayar ke? Awak tetap kena bayar juga. Mesti!”

Pulak? Baru sekejap tadi kata tak nak. Tihani mula menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Hairan bin ajaib dengan kata-kata lelaki yang berlagak bagus di talian itu.

“Okey, berterus-terang aja. Macam mana saya perlu bayar ganti rugi kepada encik?

“Senang aja. Belanja saya makan, itu adalah caranya.”

“Hah?”

Terkejut bukan kepalang. Lelaki itu memang pelik. Adakah lelaki berlagak bagus itu cuba hendak memikatnya? Tihani musykil. Menggaru-garu hujung dagu pula.

“Okeylah. Bila? Di mana?”

“Okey, malam ini boleh? Tempatnya awak yang tentukan.”

Tihani menyatakan persetujuannya dan berjanji akan berjumpa di sebuah coffee house. Dia mengeluh berat setelah talian dimatikan. Tak pasal-pasal malam ini kena keluar dating dengan lelaki yang berlagak bagus itu. Mengada-ngada betul! Apa salahnya bagi saja nombor akaun? Bukankah senang begitu?

“Cik kak! Apa yang mengelamun ni?”

Nadia sudah tersengih di sisinya.

“Oh, tak ada. Eh, kau ingat tak aku pernah cerita pasal lelaki yang keretanya aku hentam dulu?”

Laju saja Nadia mengangguk.

“Keretanya dah siap repair, dia tuntut bayaran.”

“Kau ada duit tak?”

“Ada, kau jangan risaulah. Dia kata tak sampai seratus pun.”

“So, bila nak bayar?”

“Aku minta nombor akaun, tapi dia tak nak bagi.”

“Habis tu, macam mana nak bayar?”

“Dia ajak jumpa malam ni.”

“Hah?”

Dahi Nadia berkerut-kerut seperti memikirkan sesuatu. Kemudian senyuman terukir lebar di bibirnya.

“Aku tahu, mesti dia dah tangkap lentok dengan kau bukan? Mesti dia cuba nak pikat kau.”

“Kau ni, ke situ pulak. Tak relevan langsung.”

Nadia tersengih.

“Wei, hensem ke? Boleh lawan tak kehenseman encik Saiful tu?”

“Bolehlah tahan. Tapi berlagak nak mampus. Perasan bagus!”

“Kau ni, tak baik tau cakap macam tu. Kenallah dulu, manalah tahukan serasi pulak.”

“Banyaklah kau punya serasi.”

Tihani membaling pen ke arah Nadia. Tetapi gadis itu berjaya mengelaknya.

“Ehem, senang nampak?”

Satu suara mengejutkan mereka berdua. Nadia tersengih, Tihani mula menikus. Takut dimarahi. Encik Saiful ini memang suka mencari silapnya.

“Kerja dah siap? Kalau belum, siapkan dulu kerja, baru boleh main.”

Tegas arahan Saiful. Muka pun sudah serius. Dia memandang Tihani yang duduk kaku.

“Tihani, masuk bilik saya sekarang.”

Saiful mengarahnya sambil berlalu. Terkebil-kebil Nadia dan Tihani.

“Cepatlah wei!”

Nadia menepuk bahu sahabatnya itu. Tihani mengangkat punggung perlahan. Apa lagi yang tak kena ni? Hatinya mula tidak keruan. Melangkah longlai ke bilik Saiful.

“Ada apa encik.?”

Tihani sudah berdiri di depan Saiful.

“Duduklah.”

Lembut suara Saiful memberi arahan. Tihani akur. Duduk merenung wajah Saiful. Saiful membalas lembut renungan itu. Dia tersenyum manis.

“Awak sihat?”

Perlahan Tihani mengangguk. Apalah encik Saiful ni. Kalau dah boleh datang kerja tu sihatlah namanya. Hatinya membebel.

“Macam mana problem awak hari tu? Dah settled?”

“Problem?”

“Ya, problem yang buat awak sampai menangis tu. Sampai saya kena peluk awak, pujuk awak.”

Saiful mengangkat kening sambil tersenyum nakal. Tihani tunduk menahan malu. Mengapa harus membangkitkan soal itu? Malunya kepada Saiful sukar dibendung.

“Awak free malam ni?”

Saiful menyoal bila melihat Tihani tunduk diam. Seboleh mungkin dia ingin membuat Tihani berasa selesa bila berada bersamanya. Tidak mahu marah-marah kepada gadis itu lagi.

“Malam ni tak free. Kenapa encik?”

Tak akanlah encik Saiful mahu mengajaknya berjumpa client malam-malam? Ini tak boleh jadi.

“Tak free? Awak ada date ke?”

Saiful ingin menduga.

“Ya.”

Wajah Saiful berubah. Gadisnya itu ada temujanji? Dengan siapa? Siapakah lelaki yang cuba memikat Tihani? Aduhai, kenapalah mesti ada persaing?

“Dengan siapa?”

“Kenapa encik nak tahu?”

Tihani memberanikan diri. Ini sudah lebih. Tak akanlah semua hal peribadinya harus diberitahu kepada bosnya ini.

“Sajalah, tak akan tak boleh pulak? Sensitif sangatlah awak ni.”

“Kawan.”

“Oh, saya ingat baru nak ajak awak keluar dinner dengan saya.”

“Maaf, malam ni memang tak boleh.”

“Tak apalah, maybe next time?”

“Ya, maybe next time.”

“Okey, saya tuntut janji awak tu one day.”

Tihani hanya tersenyum manis.

3 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

nak hani dgn fendi!!!!! tau!!tau!!!!apapun, akak follow.................

MaY_LiN said...

aduhai~
yang mana satu ni..

ummi said...

mmm bestnyer..cepat sambung yer

Post a Comment