Wasiat Cinta 12

“Hoi betina!”

Jerit satu suara. Tihani yang sedang leka membelek barang di pasaraya itu tersentak. Seperti pernah mendengar suara perempuan itu. Dia berpaling. Alangkah terkejutnya dia bila melihat mak Jah sedang bercekak pinggang dengan muka merah padam menahan marah.

“Mak Jah, kenapa ni?”

Tihani cuba bermuka manis.

“Kenapa kau tanya? Yang kau menggatal dengan laki aku tu kenapa? Dah tak ada jantan lain ke?”

Menyinga mak Jah mendengar suara lunak merdu Tihani. Menambah sakit di hatinya.

“Saya? Saya buat apa?”

Tihani mula tidak puas hati. Senang-senang saja menuduh dia yang bukan-bukan. Dia cuba bersabar. Umminya pesan supaya sentiasa hormat kepada orang tua. Dia ingat lagi pesanan itu.

“Kau ni dasar janda tak sedar diri tahu tak? Kau ingat kau cantik sangat? Kau ingat kalau kahwin dengan laki aku, kau boleh dapat harta dia? Begitu?”

“Astaghfirullahalazim, mak Jah bawa mengucap. Kenapa cakap macam tu pada saya?”

Tihani masih berlembut. Sabarlah wahai hati. Orang ramai mula mengelilingi mereka. Mukanya mula membahang.

“Kau ni macam baik sajakan? Kau dengar sini ya! Baik kau tolak pinangan laki aku tu. Kau jangan berangan nak masuk dalam keluarga aku. Jangan kau dekati keluarga aku. Faham? Dasar betina sundal!”

Berdesing telinga Tihani mendengar perkataan sundal itu. Dan perkataan itu ditujukan kepadanya. Mahu saja dia membalas. Tetapi dia tidak mampu. Dia tiada kekuatan. Suaranya tersekat.

“Mak! Mak buat apa kat sini? Dah, jom kita balik!”
Tiba-tiba muncul suara Azwan di belakangnya. Azwan dengan pantas menarik ibunya pergi. Sempat dia mengerling ke arah Tihani. Gadis itu sudah tunduk menahan malu. Airmata jernih sudah menitis. Hati lelakinya tersentuh.

“Kau ingat pesan aku!”

Sempat lagi mak Jah menuding jari ke mukanya. Tihani segera berlari keluar dari pasaraya itu. Berlari menuju ke kawasan pakir kereta. Berlari sambil menangis. Menangis kerana sedih teramat sangat. Sedih sungguh dengan penghinaan sebegitu. Langkah kakinya dihayun laju. Sehingga dia bertembung dengan seseorang. Pantas dia mendongak melihat gerangan siapakah yang dilanggar untuk memohon maaf. Dia terpana. Lelaki yang dilanggar tadi adalah encik Saiful, bosnya sendiri. Saiful juga terkejut melihat gadis yang berlaga dengannya itu adalah Tihani, gadis pujaannya. Dia mula cuak melihat airmata Tihani yang lencun di pipi.

“Tihani? Kenapa ni? What’s wrong?”

Saiful cemas. Bimbang sekiranya Tihani sakit bila berlaga dengannya tadi. Tihani hanya menggelengkan kepala. Kesedihannya akibat serangan mak Jah sebentar tadi masih belum reda. Lalu dia membenamkan mukanya ke dada bidang Saiful. Menangis semahu-mahunya. Mahu melepaskan derita yang ditanggung.

Saiful tergamam. Kaku.

Perlahan tangannya menggosok-gosok belakang tubuh gadis itu. Cuba untuk menenangkannya. Rambut Tihani diusap dan dibelai. Dia tahu, dia cuba mengambil kesempatan, tetapi inilah masanya untuk dia membelai Tihani. Selepas ini mungkin peluang itu tiada lagi. Tangisan Tihani tidak menunjukkan reda. Teresak-esak menangis.

“Tihani, tell me what’s wrong? Awak sakit ke?”

Tihani masih menangis.

“Syy, jangan menangis. Sabar okey, sabar.”

Dia cuba membuat gadis itu selesa. Perlahan tangannya merangkul pinggang Tihani. Memeluk gadis itu. Dia membiarkan Tihani menangis sepuas-puasnya. Biar hilang duka di hati gadis itu. Dia amat pasti ada sesuatu yang berlaku. Haruman rambut Tihani, ditambah lagi dengan bau minyak wangi yang lembut membangkitkan gelora di jiwanya. Hati lelakinya berkocak hebat. Lama mereka berkeadaan begitu. Sehingga akhirnya Tihani tersedar dia berada di dalam dakapan Saiful. Segera dia meleraikan pelukan lelaki itu. Wajahnya merona merah, malu teramat sangat. Saiful merenung tepat ke matanya. Airmata Tihani disapu lembut. Tihani tergamam.

“Ceritakan pada saya apa yang berlaku, apa yang membuat awak menangis bagai nak rak ni?”

Tihani diam. Matanya beralih ke arah t-shirt Saiful. Sedikit basah dek airmatanya tadi. Dia tunduk. Tidak tahu hendak bercerita atau diamkan saja. Tidak tahu di mana hendak dia mulakan.

“Maaf, saya dah susahkan encik. Tak pasal-pasal baju encik basah.”

Dia tersenyum kelat. Kesedihannya masih bersisa.

“Saya boleh maafkan, tapi dengan syarat ceritakan pada saya apa yang berlaku.”

Ini yang dia tidak suka tentang bosnya ini, suka sangat memaksa.

“Tak ada apa-apa encik.”

“Tipu!”

“Betul, saya tak tipu.”

“Habis tu, kenapa menangis?”

“Errr… sedih.”

“Sedih? Sedih kenapa?”

“Sebab.. sebab, sedihlah.”

Saiful tergelak.

“Mana boleh tiba-tiba aja sedihkan? Mesti ada orang yang buat awak sedih ni, betulkan?”

Tihani mengangguk. Macam orang bodoh saja dia rasakan. Pelik juga dengan encik Saiful yang tiba-tiba menjadi seorang yang lembut dan penyayang. Selalunya bukan main garang lagi. Mungkin ini sifat bosnya di luar waktu pejabat kot. Tetapi anehnya, dia seperti mudah saja bercerita pada lelaki ini.

“Saya ke orang tu?”

Sambung Saiful bila melihat Tihani diam.

“Hah?”

“Saya tanya, saya ke orang yang buat awak menangis bagai nak rak ni?”

“Kenapa encik boleh terfikir begitu pulak?”

“Mana tahu, berlanggar dengan kuat tadi ke? Ingat awak sakit sampai menangis.”

“Tak adalah.”

“Tak sakit? Jadi, bukan sayalah penyebabnya?”

Saiful bersuara lembut sambil matanya memandang redup wajah Tihani.

“Bukan, orang lain.”

“Siapa?”

“Kalau saya cakap pun bukannya encik kenal.”

“Lelaki? Perempuan?”

“Asalnya lelaki, lepas tu perempuan.”

“Oh, dia bertukar jantina ya?”

“Hah? Tukar jantina?”

Tihani berkerut kening.

“Yelah, awak cakap tadi, asalnya lelaki lepas tu perempuan. Maknyah ke?”

Mendengarkan itu, Tihani tergelak besar. Saiful juga tergelak sama. Berjaya juga dia membuat gadis itu ketawa. Tidak sanggup rasanya melihat wajah mendung Tihani.

“Encik ni buat lawaklah, entah apa-apa entah.”

“La.. betullah, kan?”

Saiful tersenyum manis. Tihani membalas hambar. Hatinya masih rawan.

“Encik, err.. terima kasih ya.”

“Untuk apa?”

“Apa saja yang berlaku sebentar tadi.”

Saiful merenung wajah Tihani. Senyuman nipis terukir di bibirnya.

“Kasih tidak diterima.”

“Hah? Kenapa pulak encik?”

“Sebab, hmm… saya nak ajak awak minum bersama saya.”

“Err, minum? Sekarang?”

Saiful mengangguk. Tihani berkira-kira samada mahu menerima pelawaan bosnya ini atau tidak.

“So, macam mana? Diam tandanya setuju, jomlah!”

“Err, tak apalah kot encik.”

“Rezeki tak baik ditolak. Jomlah, saya belanja don’t worry.”

“Tapi…”

“Please, sekejap pun jadilah. Temankan saya okey?”

Tihani diam.

“Okey.”

Lambat-lambat dia menyatakan persetujuannya.

“Good, kita pergi dengan kereta saya. Nanti saya hantar awak ke sini semula untuk ambil kereta awak okey?”

Tihani hanya mengangguk. Apa lagi yang boleh dikata jika bosnya ini sudah membuat keputusan.

5 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

best....best...tapikan, akak lebih suka tihani dgn abg ipar dia tu.............tihani pun dap-dup gak kan dgn abg ipar dia.apapun, akak follow......................

kumako said...

waaa.....bestnye...

amman said...

best2...banyak novel kat sini best2. x sabo nak tunggu habis....masa untuk melayan blog -blog mcm ni hanya ada 2-3 minggu je lagi...kesibukan itu sedang mengitaiku...

Anonymous said...

jgn la ngan saiful..
nak hani ngan along..

Nana said...

cntek sgt ke hani nie smpai semua lelaki tpikat dkt dye?

Post a Comment