Wasiat Cinta 8

“DUMM!”

Kuat bunyi dentuman itu. Tubuh Tihani menggigil dan kaku. Dia panik. Seakan mahu menangis saja dia di saat itu. Apa dah jadi? Apa aku dah buat? Hatinya tertanya-tanya. Otaknya seolah-olah beku, tidak dapat berfikir. Perasaan takut mula menguasai diri bila melihat seorang jejaka dengan muka berkerut keluar dari kereta yang dihentamnya. Iskandar membelek-belek belakang kereta BMWnya. Kemudian memandang tajam ke arah Tihani yang masih kaku di dalam kereta. Dia melangkah ke arah kereta Tihani. Iskandar mengetuk cermin tingkap kereta Tihani dan memberi isyarat supaya gadis itu segera keluar. Kecut hati Tihani melihat muka bengis lelaki itu. Matilah aku kali ni. Hati perempuannya kecut, tangan sudah mula sejuk. Dengan berat hati, akhirnya dia keluar juga.

“Maaf encik, saya tak sengaja.”

Tihani cuba untuk senyum, walaupun dia tahu senyuman itu tidak berapa menjadi. Iskandar diam dan merenung tajam ke arahnya. Niatnya hendak menghamburkan kemarahan tidak menjadi bila mendengar perkataan maaf dari gadis comel di depannya ini.

“Macam mana awak bawa kereta?”

Suaranya masih keras. Cuba berlagak gentleman di hadapan gadis itu.

“Encik tak apa-apa? Teruk ke rosak kereta tu?”

Sengaja dia tidak menjawab pertanyaan lelaki itu. Lehernya dipanjangkan cuba meninjau keadaan kereta yang dihentamnya tadi. Okey saja kereta dia ni. Hmm.. bercalar sikit aja. Matanya beralih pandang pada keretanya pula. Berkerut muka Tihani melihat ada sedikit kemek betul-betul pada lambang H keretanya. Aduh! Melayang lagilah duit aku ni nampaknya. Iskandar hanya melihat saja gelagat Tihani itu. Comelnya juga minah ni. Dia berdehem sekali untuk menarik perhatian Tihani.

“So, macam mana ni?”

“Err, macam mana ya? Kereta awak pun okey aja ni, kereta saya yang kemek.”

Tihani tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Macam mana awak tanya? Awak yang langgar saya, kereta awak kemek bukan salah saya, kan?”

“Saya betul-betul minta maaf, saya tak sengaja tadi. Tak perasan.”

Tihani buat muka kasihan. Iskandar gelihati melihat gelagat Tihani yang nampak cemas. Dia tahu gadis itu tidak bersalah. Kemalangan itu berlaku kerana dia yang berhenti mengejut secara tiba-tiba. Dan keretanya tidaklah seteruk mana pun. Tetapi sebaik melihat Tihani, dia mula panjang akal. Ini peluang yang tidak mungkin akan dilepaskan. Mungkin juga boleh menambah koleksi teman wanitanya.

“Err, macam nilah, ini kad saya. Kalau encik dah hantar repair, encik boleh hubungi saya melalui nombor tu. Saya akan jelaskan bil encik nanti. Just give me a receipt.”

Tihani menghulurkan sekeping kad perniagaan kepada Iskandar.

“Okey.”

Iskandar mengangguk dan terus berlalu masuk ke dalam keretanya semula. Macam tu je? Huh! Belagaknya, macam bagus aja. Bentak Tihani sambil berlalu. Iskandar tersenyum melihat bisnes kad Tihani di tangannya.

Tihani Annur bt Hamzah.
Sales Executive.

Hmm, sedap juga nama dia ni. Tihani Annur. Senyuman meleret di bibir Iskandar. Seolah-olah burung sudah terkena jerat.

4 Suara Merdu Anda:

itu_aku +_^ said...

uhhhhhhhhhhhhh
jgn la tihani t'perangkap

MaY_LiN said...

amboi..
ade hati nak wat spare yea..

Anonymous said...

chsiyok iskandar..ngorat la tihani tu..

Anonymous said...

wah....
bleh tahan gak hani ni ye
3 orang jejaka tersangkut ngan dia..

Post a Comment